حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.
دوشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۲:۳۱ ب.ظ

چرا دخترها زودتر از پسرها مکلف می شوند؟

چرا دخترها زودتر از پسرها مکلف می شوند؟




حقیقت صراط: بدون شك همه تكاليف شرعى منوط به قدرت مكلفند و قدرت اقسامى دارد؛ از جمله قدرت عقلى و جسمى. نتيجه تحقيقات كارشناسان نشان مى دهد كه بلوغ عقلى و حتى جسمى در دختران خيلى زودتر از پسران است (هر چند ضعف هايى هم ممكن است داشته باشد) و همين بلوغ عقلى قدرت تكليف پذيرى را در او بسيار پيش از پسران تقويت مى كند و خداوند نيز با توجه به همين خصوصيت او را زودتر مكلف نموده است. ضمنا با توجه به نكته فوق روشن مى شود كه اگر مثلا كسى بر اثر ناتوانى جسمى قادر به انجام تكليفى؛ مانند روزه گرفتن نباشد آن تكليف از او ساقط است و براى آن راه حل هايى در شريعت مقدس اسلامى پيش بينى شده است. در عين حال برخى از مجتهدين شرط بلوغ دختران را بيش از 9 سال مى دانند. ( ادامه مطلب )

مستند نظر كسانى كه نه سال را سن تكليف دختر مى دانند روايات است نه اجماع، مانند اين روايت: «امام صادق(ع) فرمود: دختر زمانى كه به نُه سال رسيد... حد بر او جارى مى شود» ، (وسائل الشيعه، ج 1، ص 43).

هم چنين مستند كسانى كه 13 سال و يا حيض شدن را مبدأ تكليف مى دانند روايت است مانند اين روايت: «امام صادق(ع) فرمود:... اگر دختر به 13 سال رسيد و يا قبل از آن حيض شد نماز بر او واجب و تكليف بر عهده او مى آيد» ، (وسائل الشيعه، ج 1، ص 45).

اولا؛ بلوغ و تكليف دختران پيش از آن كه مسائله اي تشريعي و اعتباري باشد حقيقتي تكويني و فيزيولوژيك است . به عبارت ديگر ساختار وجودي دختران بگونه اي است كه پيش از پسران به مراحلي از رشد و كمال جسمي (فيزيولوژيك ) و روحي و رواني (پسيكولوژيك ) مي رسند.

 از طرف ديگر احكام شرعي همه متناسب با توانايي ها و قابليتهاي انسان وضع گرديده است . و چون از نظر جسمي و عقلي دختران رشد سريعتري دارند قابليت تكليف پذيري نيز در آنان زودتر پديد مي ايد و از همين رو تكاليف شرعي بر آنان مقرر مي گردد. شاهد مطلب آن است كه اين مسئله فقط در بعد تكاليف نيست بلكه اسلام شخصيت و هويت نويني براي دختران قايل مي شود كه در پسران ديررستر است . مثلا دختري كه 9 سال او تمام است از نظر احكام ديني شهادتش مسموع است پشت سر او مي توان نماز خواند - براساس فتوا به جواز اقتداي زن به زن - استقلال اقتصادي و حق تصرف در مال خود را دارا است و ... در حالي كه اين امور در پسران چند سال متاخر تر است . بنابر اين بايد دختران بدانند كه هر چند از نظر سني كوچكتر از پسران مي باشند ولي از نظر شخصيت بزرگتراند.

ثانيا؛ مسأله سن بلوغ دختر و پسر مربوط به فروع دين و انجام و ترك واجبات و محرمات است كه از آن به بلوغ شرعي تعبير مي شود و آنچه كه در اصول دين و پذيرفتن اصل شريعت و دين مطرح است بلوغ عقلي است - يعني شخص به سني برسد كه قدرت تشخيص خوب و بد - و حق و باطل را داشته باشد گاهي اين مرحله از رشد در دختران و پسران قبل از سن بلوغ شرعي است و گاهي سال ها بعد از بلوغ شرعي.

 به همين دليل برخي از علماء قائلند بچه بعد از رسيدن به بلوغ شرعي از نظر رفتار مسلمين با او (ارث و كفن و دفن در قبرستان مسلمانان و امثال آن...) ملحق به اسلام است تعيين سن بلوغ و علايم آن از مسايل عمده اي است كه در عرصه فقه و حقوق معركه آراء قرار گرفته است و مورد اتفاق علما نيست و لذا برخي ده سالگي و برخي هم سيزده سالگي را سن بلوغ دختران دانسته اند. كارشناسان نيز آن را قابل بررسي مي دانند و يا دست كم در هر شرايطي به صورت يك قانون كلي آن را نمي پذيرند. ريشه يابي اين موضوع بحثي بسيار مفصلي را مي طلبد ولي در اين مقام به حقيقت بلوغ، علايم و نشانه هاي آن، عوامل مؤثر در بلوغ شرعي اشاره كنيم:

1. حقيقت بلوغ و عوامل مؤثر در آن

بلوغ عبارتست از رسيدن به حدي از رشد جسمي و جنسي كه در آن حد از رشد، آمادگي و استعداد توليد مثل در دختر و پسر پيدا مي شود. روانشناسان نيز در اين زمينه گفته اند: « نقطه زماني پيدايش غريزه جنسي را در كودك، شروع بلوغ مي گويند. اين دوره منشاء تغييرات زيادي در وجود شخص است.»(ويليام النسون وايت، روانشناسي بلوغ، ترجمه فضل الله و ...، تهران، انتشارات حسام) بنابراين، بلوغ يك امر تكويني در انسانها، اعم از دختر و پسر، است.
 صاحب جواهر نيز در اين زمينه مي فرمايد: « بلوغ، مانند عبادات، امري شرعي نيست بلكه پديده اي طبيعي است كه بايد از راه لغت و عرف آن را شناخت.»(جواهر الكلام/ج26 ص5) سپس اگر بلوغ امري تكويني و طبيعي است و نه تعبدي نمي توانيم يك ضابطه كلي براي سن بلوغ تعيين كنيم كه مثلا اگر دختر نه ساله شد بالغ است، در همه جا و در همه شرايط و در هر حال. حتي آنهايي كه مي گويند سيزده سال سن بلوغ دختر است نيز مقبول نيست، زيرا چه بسا در مناطق گرمسيري مانند عربستان دختري در نه سالگي رشد جسمي بيابد به هر صورت چون بلوغ امري تكويني است،  شرايط منطقه اي، شرايط آب و هوا و نوع تغذيه در سرعت رشد جسمي و جنسي يا كندي آن تأثير مي گذارد.
 در اين باره يكي از صاحب نظران مي نويسد: « نژاد،  تغذيه و عوامل فيزيكي و رواني موجود در محيط زندگي نيز در زمان ظهور بلوغ و ميزان ترشح هورمونهاي مربوط اثر مي گذارد. مثلا ويتامين(E) را از جمله عوامل تغذيه اي مؤثر به شمار مي آورند. همچنين نژاد و عوامل فيزيكي، محيط جغرافيايي در بعضي اقوام مناطق گرمسير نزديك خط استوا موجب بلوغ زودرس مي شود.(دكتر احمد صبور اردوبادي، بلوغ، ص149)

2. علايم و نشانه هاي بلوغ

روانشناسان، بلوغ را با دگرگوني هاي مختلف همراه مي دانند. قسمتي پنهان و قسمتي آشكار. در كتاب روان شناسي رشد كودك و نوجوان آمده است: « نشانه هاي مهم بلوغ در دختران، افزايش طول قد، بزرگ شدن سينه، لگن خاصره و سرانجام عادت ماهانه است. همه اين نشانه ها دليل بر آن است كه دختر نوجوان قادر به توليدمثل است.»(روان شناسي رشد كودك و نوجوان، دكتر محمد پارسا، تهران، انتشارات بعثت، ص23).
اما نشانه هاي بلوغ در فقه عبارتند از: احتلام، قاعدگي، برآمدن موي زهار و سن نه سالگي در دختران و پانزده سال در پسران و برخي از فقها سن را به عنوان يك اماره بلوغ مي پندارند و برخي هم موضوعيت قائل است.

3. بلوغ شرعي

مشهور فقهاي اماميه، براساس رواياتي، سن بلوغ دختر را «نه سال» تمام قمري قرار داده اند.(وسايل الشيعه، ج1 باب 4 حديث2 و 3 و باب 44 حديث14) تنها ممكن است از يك روايت «سيزده سال» استفاده شود.(وسايل الشيعه، ج1، باب4، حديث12) اما قدر متيقن از روايات رسيده از ائمه(ع) اين است كه سن بلوغ دختر، نه سال تمام است و اين مي تواند مبين اين معنا باشد كه دختر امكان دارد، در اين سن به اين حدي از رشد جسمي و جنسي برسد به عبارت ديگر روايات متضمن حداقل سن بلوغ است، و بدين ترتيب شارع خواسته است ملاك قانون گذاري در مسايل اجتماعي، حقوقي و مجازات ها را بيان و آن را مشخص كند. حال اگر كسي در شرايط خاصي، مثلا شرايط جغرافيايي، جسمي، روحي و ... در اين سن به حد بلوغ و توانايي جسمي و جنسي نرسيد، اسلام راهكارهاي مناسب ديگري را در نظر گرفته است،  مانند قاعده عسر و لاحرج كه تكليف را از افراد فاقد شرايط برمي دارد. از همين رو حضرت علي(ع) فرموده است:« يجب الصلوه علي الصبي اذا عقل و الصوم اذا طاق، نماز و روزه كه در صدر شريعت و اساس مذهب قرار گرفته است، توأم با عقل و طاقت است.»(جامع احاديث، شيعه، ج1، ص351)

 با توجه به آنچه گفته شد، معلوم مي گردد بلوغ يك امر تعبدي نيست، بلكه يك موضوع خارجي و طبيعي است كه شرع مقدس، علايمي مانند احتلام، قاعدگي، موي زهار و سن براي آن بيان داشته است كه همه از حقيقت واحدي به نام بلوغ حكايت دارد. ثانيا زن ومرد درپيشگاه خداوند برابر ومساوي اند وتكاليف الهي براساس شرايط وتوانمندي هاي هر كدام مقرر ووضع شده است.


نوشته شده توسط elaheh solimani
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.

مترجم سایت

حقیقت صراط

صراط بهشت ، ظهور قابليت‌ها در قيامت است

پس‌ رسيدن‌ به‌ بهشتِ فعليّت‌، يعني‌ بهشتِ بعد از طيّ عالم‌ برزخ‌ در قيامت‌، بعد از امتحانات‌ در دنيا بوده‌؛ و هر كس‌ امتحانانش‌ بهتر و نتيجه‌اش‌ عاليتر باشد، به‌ صراط‌ مستقيم‌ نزديكتر و به‌ راه‌ و روش‌ عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ مناسب‌تر و ملايم‌تر است‌.

اصحاب‌ اليمين‌: يعني‌ سعادتمندان‌ و نيكاني‌ كه‌ كارهاي‌ خوب‌ انجام‌ ميداده‌اند و از زشتي‌ها پرهيز مي‌نموده‌اند، ولي‌ نتوانسته‌اند ريشه علاقۀ به‌ دنيا و ماسِوَی‌ الله‌ را در وجودشان‌ بسوزانند. و منظور از «دنيا» غير خداست‌؛ هر چه‌ باشد، و هر مقام‌ و درجه‌ و فضيلتي‌ بوده‌ باشد.

غير خدا هر چه‌ هست‌ دنياست‌، گرچه‌ بهشت‌ و مقام‌ باشد. زيرا دنيا يعني‌ حيات‌ دانيه‌؛ و كسي‌ كه‌ منظور و مقصودش‌ مقصور و محصور در ذات‌ اقدس‌ حضرت‌ احديّت‌ نبوده‌ باشد، در زندگي‌ پس‌ زيست‌ ميكند گر چه‌ داراي‌ فضائل‌ و مكارمي‌ هم‌ بوده‌ باشد.

اصحاب‌ اليمين‌ از روي‌ جهنّم‌ عبور ميكنند؛ و چون‌ حقيقت‌ آتش‌ را درنيافته‌اند و بدان‌ در دنيا قدري‌ نزديك‌ شده‌اند، مانند شخص‌ سواره‌ و يا پياده‌ هستند كه‌ از ديدن‌ مناظر دوزخ‌ در وقت‌ عبور در دهشت‌ است‌ و از حرارت‌ و هواي‌ نامطبوع‌ آن‌ قدري‌ ناراحت‌ است‌.

 


p30web

جدول پخش ورزش از تلویزیون

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ابزار هدايت به بالاي صفجه

یوزر و پسورد 32

الکسا

ابزار وبلاگ



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
بایگانی
کلمات کلیدی

فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟

فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی(ع)

دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست‌؟

آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟

چرا دعاهایمان مستجاب نمیشود ؟

واژه ای زیبا در آیة الکرسی

سه گروه که خدا به آنها لبخند می زند!

این افراد در قیامت اژدهایی به گردنشان آویزان است!

آشنایی با توصیه‌های معنوی برای شب یلدا

3 توصیه قرآن کریم برای دولت اعتدال

پنج دستورالعمل برای انسانیت

8 عذاب روحی جهنمیان !

نعل اسب از خرافه تا واقعیت !؟+عکس

بهترین راه به جای توبه کردن چیست؟

5 تکنیک برای دوستی‌های عمیق‌تر در اسلام

رسالت نهج البلاغه چیست؟

محبوب‌ترین بنده خدا در کلام امام علی(ع)

اهمیت عدد چهل در متون دینی

خشت آخر خانه نبوت

اربعین حسینی

22شرط برای حفظ قرآن

جدول تمام مراسمات اربعین حسینی : جدول

یک اربعین اسیر بلایم

اسیر عشق

نمونه هایی از غلو درباره امام حسین(ع)

اعمال روز اربعین + متن کامل زیارت

آیه‌ای که امام حسین(ع) در راه کربلا خواند

فرازی از زیارت اربعین

آیاتی در مورد هدایت

40 پاداش باورنکردنی برای یک زیارت

نویسندگان
آخرین نظرات

مجله نایت پلاس


دریافت کد مجله

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

چرا دخترها زودتر از پسرها مکلف می شوند؟

دوشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۲:۳۱ ب.ظ

چرا دخترها زودتر از پسرها مکلف می شوند؟




حقیقت صراط: بدون شك همه تكاليف شرعى منوط به قدرت مكلفند و قدرت اقسامى دارد؛ از جمله قدرت عقلى و جسمى. نتيجه تحقيقات كارشناسان نشان مى دهد كه بلوغ عقلى و حتى جسمى در دختران خيلى زودتر از پسران است (هر چند ضعف هايى هم ممكن است داشته باشد) و همين بلوغ عقلى قدرت تكليف پذيرى را در او بسيار پيش از پسران تقويت مى كند و خداوند نيز با توجه به همين خصوصيت او را زودتر مكلف نموده است. ضمنا با توجه به نكته فوق روشن مى شود كه اگر مثلا كسى بر اثر ناتوانى جسمى قادر به انجام تكليفى؛ مانند روزه گرفتن نباشد آن تكليف از او ساقط است و براى آن راه حل هايى در شريعت مقدس اسلامى پيش بينى شده است. در عين حال برخى از مجتهدين شرط بلوغ دختران را بيش از 9 سال مى دانند. ( ادامه مطلب )

مستند نظر كسانى كه نه سال را سن تكليف دختر مى دانند روايات است نه اجماع، مانند اين روايت: «امام صادق(ع) فرمود: دختر زمانى كه به نُه سال رسيد... حد بر او جارى مى شود» ، (وسائل الشيعه، ج 1، ص 43).

هم چنين مستند كسانى كه 13 سال و يا حيض شدن را مبدأ تكليف مى دانند روايت است مانند اين روايت: «امام صادق(ع) فرمود:... اگر دختر به 13 سال رسيد و يا قبل از آن حيض شد نماز بر او واجب و تكليف بر عهده او مى آيد» ، (وسائل الشيعه، ج 1، ص 45).

اولا؛ بلوغ و تكليف دختران پيش از آن كه مسائله اي تشريعي و اعتباري باشد حقيقتي تكويني و فيزيولوژيك است . به عبارت ديگر ساختار وجودي دختران بگونه اي است كه پيش از پسران به مراحلي از رشد و كمال جسمي (فيزيولوژيك ) و روحي و رواني (پسيكولوژيك ) مي رسند.

 از طرف ديگر احكام شرعي همه متناسب با توانايي ها و قابليتهاي انسان وضع گرديده است . و چون از نظر جسمي و عقلي دختران رشد سريعتري دارند قابليت تكليف پذيري نيز در آنان زودتر پديد مي ايد و از همين رو تكاليف شرعي بر آنان مقرر مي گردد. شاهد مطلب آن است كه اين مسئله فقط در بعد تكاليف نيست بلكه اسلام شخصيت و هويت نويني براي دختران قايل مي شود كه در پسران ديررستر است . مثلا دختري كه 9 سال او تمام است از نظر احكام ديني شهادتش مسموع است پشت سر او مي توان نماز خواند - براساس فتوا به جواز اقتداي زن به زن - استقلال اقتصادي و حق تصرف در مال خود را دارا است و ... در حالي كه اين امور در پسران چند سال متاخر تر است . بنابر اين بايد دختران بدانند كه هر چند از نظر سني كوچكتر از پسران مي باشند ولي از نظر شخصيت بزرگتراند.

ثانيا؛ مسأله سن بلوغ دختر و پسر مربوط به فروع دين و انجام و ترك واجبات و محرمات است كه از آن به بلوغ شرعي تعبير مي شود و آنچه كه در اصول دين و پذيرفتن اصل شريعت و دين مطرح است بلوغ عقلي است - يعني شخص به سني برسد كه قدرت تشخيص خوب و بد - و حق و باطل را داشته باشد گاهي اين مرحله از رشد در دختران و پسران قبل از سن بلوغ شرعي است و گاهي سال ها بعد از بلوغ شرعي.

 به همين دليل برخي از علماء قائلند بچه بعد از رسيدن به بلوغ شرعي از نظر رفتار مسلمين با او (ارث و كفن و دفن در قبرستان مسلمانان و امثال آن...) ملحق به اسلام است تعيين سن بلوغ و علايم آن از مسايل عمده اي است كه در عرصه فقه و حقوق معركه آراء قرار گرفته است و مورد اتفاق علما نيست و لذا برخي ده سالگي و برخي هم سيزده سالگي را سن بلوغ دختران دانسته اند. كارشناسان نيز آن را قابل بررسي مي دانند و يا دست كم در هر شرايطي به صورت يك قانون كلي آن را نمي پذيرند. ريشه يابي اين موضوع بحثي بسيار مفصلي را مي طلبد ولي در اين مقام به حقيقت بلوغ، علايم و نشانه هاي آن، عوامل مؤثر در بلوغ شرعي اشاره كنيم:

1. حقيقت بلوغ و عوامل مؤثر در آن

بلوغ عبارتست از رسيدن به حدي از رشد جسمي و جنسي كه در آن حد از رشد، آمادگي و استعداد توليد مثل در دختر و پسر پيدا مي شود. روانشناسان نيز در اين زمينه گفته اند: « نقطه زماني پيدايش غريزه جنسي را در كودك، شروع بلوغ مي گويند. اين دوره منشاء تغييرات زيادي در وجود شخص است.»(ويليام النسون وايت، روانشناسي بلوغ، ترجمه فضل الله و ...، تهران، انتشارات حسام) بنابراين، بلوغ يك امر تكويني در انسانها، اعم از دختر و پسر، است.
 صاحب جواهر نيز در اين زمينه مي فرمايد: « بلوغ، مانند عبادات، امري شرعي نيست بلكه پديده اي طبيعي است كه بايد از راه لغت و عرف آن را شناخت.»(جواهر الكلام/ج26 ص5) سپس اگر بلوغ امري تكويني و طبيعي است و نه تعبدي نمي توانيم يك ضابطه كلي براي سن بلوغ تعيين كنيم كه مثلا اگر دختر نه ساله شد بالغ است، در همه جا و در همه شرايط و در هر حال. حتي آنهايي كه مي گويند سيزده سال سن بلوغ دختر است نيز مقبول نيست، زيرا چه بسا در مناطق گرمسيري مانند عربستان دختري در نه سالگي رشد جسمي بيابد به هر صورت چون بلوغ امري تكويني است،  شرايط منطقه اي، شرايط آب و هوا و نوع تغذيه در سرعت رشد جسمي و جنسي يا كندي آن تأثير مي گذارد.
 در اين باره يكي از صاحب نظران مي نويسد: « نژاد،  تغذيه و عوامل فيزيكي و رواني موجود در محيط زندگي نيز در زمان ظهور بلوغ و ميزان ترشح هورمونهاي مربوط اثر مي گذارد. مثلا ويتامين(E) را از جمله عوامل تغذيه اي مؤثر به شمار مي آورند. همچنين نژاد و عوامل فيزيكي، محيط جغرافيايي در بعضي اقوام مناطق گرمسير نزديك خط استوا موجب بلوغ زودرس مي شود.(دكتر احمد صبور اردوبادي، بلوغ، ص149)

2. علايم و نشانه هاي بلوغ

روانشناسان، بلوغ را با دگرگوني هاي مختلف همراه مي دانند. قسمتي پنهان و قسمتي آشكار. در كتاب روان شناسي رشد كودك و نوجوان آمده است: « نشانه هاي مهم بلوغ در دختران، افزايش طول قد، بزرگ شدن سينه، لگن خاصره و سرانجام عادت ماهانه است. همه اين نشانه ها دليل بر آن است كه دختر نوجوان قادر به توليدمثل است.»(روان شناسي رشد كودك و نوجوان، دكتر محمد پارسا، تهران، انتشارات بعثت، ص23).
اما نشانه هاي بلوغ در فقه عبارتند از: احتلام، قاعدگي، برآمدن موي زهار و سن نه سالگي در دختران و پانزده سال در پسران و برخي از فقها سن را به عنوان يك اماره بلوغ مي پندارند و برخي هم موضوعيت قائل است.

3. بلوغ شرعي

مشهور فقهاي اماميه، براساس رواياتي، سن بلوغ دختر را «نه سال» تمام قمري قرار داده اند.(وسايل الشيعه، ج1 باب 4 حديث2 و 3 و باب 44 حديث14) تنها ممكن است از يك روايت «سيزده سال» استفاده شود.(وسايل الشيعه، ج1، باب4، حديث12) اما قدر متيقن از روايات رسيده از ائمه(ع) اين است كه سن بلوغ دختر، نه سال تمام است و اين مي تواند مبين اين معنا باشد كه دختر امكان دارد، در اين سن به اين حدي از رشد جسمي و جنسي برسد به عبارت ديگر روايات متضمن حداقل سن بلوغ است، و بدين ترتيب شارع خواسته است ملاك قانون گذاري در مسايل اجتماعي، حقوقي و مجازات ها را بيان و آن را مشخص كند. حال اگر كسي در شرايط خاصي، مثلا شرايط جغرافيايي، جسمي، روحي و ... در اين سن به حد بلوغ و توانايي جسمي و جنسي نرسيد، اسلام راهكارهاي مناسب ديگري را در نظر گرفته است،  مانند قاعده عسر و لاحرج كه تكليف را از افراد فاقد شرايط برمي دارد. از همين رو حضرت علي(ع) فرموده است:« يجب الصلوه علي الصبي اذا عقل و الصوم اذا طاق، نماز و روزه كه در صدر شريعت و اساس مذهب قرار گرفته است، توأم با عقل و طاقت است.»(جامع احاديث، شيعه، ج1، ص351)

 با توجه به آنچه گفته شد، معلوم مي گردد بلوغ يك امر تعبدي نيست، بلكه يك موضوع خارجي و طبيعي است كه شرع مقدس، علايمي مانند احتلام، قاعدگي، موي زهار و سن براي آن بيان داشته است كه همه از حقيقت واحدي به نام بلوغ حكايت دارد. ثانيا زن ومرد درپيشگاه خداوند برابر ومساوي اند وتكاليف الهي براساس شرايط وتوانمندي هاي هر كدام مقرر ووضع شده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سلام دوستان به سایت من خوش آمدید حقیقت صراط: اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى نياز مى شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مى فرستد و زمين بركت خويش را بيرون مى ريزد.