حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.
جمعه, ۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۰۷:۲۸ ب.ظ

فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟



فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟



حقیقت صراط: اخلاص اکسیری است که به جوهره عمل، ارزش و کرامت می بخشد و کیمیای کم یابی است که مس اعمال آدمی را طلای ناب می سازد؛ به همین جهت است که از خالص سازی عمل، با عنوان «سرّ» و راز الهی یاد شده است: «اخلاص، سرّی از اسرار من است و آن را در قلب بنده ای که او را دوستش داشته باشم به ودیعت می گذارم.» چقدر زیبا و دل پذیر است اگر بشر در هر کاری به همان نسبت که به حفظ ظاهر و کالبد عمل می اندیشد، به روح و جان عمل نیز اهمیت دهد.....( ادامه مطلب )

امام مخلصین، حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهما السلام ، این گونه آرزو می کند: «کجایند کسانی که برای خدا کار خالصی انجام دهند و دل را که جایگاه نظر خداوند است،ازهرگونه ناخالصی وگناه پاک کنند.»

اما اخلاص یعنی چه و مخلَص و مخلِص با هم چه فرقی دارد؟

اخلاص در لغت به معنی ترک ریاء در اطاعت و عبادت است.(1)


و اخلاص در اصطلاح: عبارت است از: خالص کردن قلب و دل از چیزهایی که مخلوط شدن آن با عمل باعث تیرگی آن گردد.(2) به بیان دیگر: اخلاص آن است که انگیزه انسان از هر گونه شائبه غیر الهی پاک باشد، و می توان نام آن را (توحید نیّت) گذاشت، یعنی در تمام برنامه ها تنها به پروردگار و رضای او اندیشید.(3)


اصولا در اسلام ارزش عمل به خلوص نیّت است، وگرنه اعمالی که انگیزه های غیر الهی داشته باشد خواه ریا کارانه باشد، و یا به خاطر هوای نفس و یا تشکر و قدر دانی از مردم، یا پاداش مادی باشد، هیچگونه ارزشی معنوی و الهی ندارد. و در حدیث مشهور پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمود: (لا عمل الا بالنّیة و انما الاعمال بالنیّات)(4) هیچ عملی بدون نیت قبول نیست و همه اعمال با نیّت محاسبه می شود.


عمل خالص تا آن حد در اسلام مورد اهمیّت است که در حدیثی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می خوانیم: مَنْ أَخْلَصَ الْعِبَادَةَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً ظَهَرَتْ یَنَابِیعُ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِهِ. یعنی کسی که چهل روز اعمال خود را خالصانه انجام دهد، خداوند چشمه های حکمت و دانش را از قلبش، بر زبانش ظاهر می سازد.(5)


فرق بین مُخلِص و مُخْلَص

مُخْلَص (بفتح لام): (هم الذین صفاهم الله عن الشرک و المعاصی) یعنی مُخلَص (بفتح لام) کسانی هستند که خداوند آنها را اختیار کرده و آنها را از شرک و گناهان محفوظ داشته است.


مُخْلَص به آن مرحله عالی از مراتب اخلاص گفته می شود که پس از مدّتها جهاد با نفس، حاصل می شود همان مرحله ای که شیطان از نفوذ وسوسه اش در انسان مأیوس می شود. در حقیقت (بنده مُخْلَص) بیمه الهی می گردد و خدا در قرآن از زبان ابلیس می گوید:(فبعزّتک لأغوینهم اجمعین الاّ عبادک منهم الُمخْلَصین) یعنی شیطان گفت: بعزّتت سوگند که همه آنها را گمراه می کنم مگر بندگان مُخلَصت را.(6)


مُخْلِص (بکسر لام) (هم الذین اخلصوا العبادة لله تعالی فلم یشرکوا به و لم یعصوه) یعنی مُخلِص کسی است که عبادت را خالص برای خدا انجام داده و به او شرک نورزیده و گناه نکرده است.


مُخْلِص (به کسر لام) بیشتر در مواردی به کار رفته است که انسان در مراحل نخستین تکامل، و در حال خود سازی بوده است. در قرآن می فرماید: فاذا رکبو فی الفلک دعوا لله مخلصین له الدین یعنی هنگامی که به کشتی سوار می شوند خدا را با اخلاص می خوانند.(7) و باز می فرماید: و ما أمروا الا لیعبدوا الله مُخلصین له الدین و به آنها دستوری داده نشده جز اینکه خدا را بپرستند در حالی که دین خود را برای او خالص کنند.(8)


اما مخلَص (به فتح لام) نتیجه ای است که انسان با خلوص از کارهای خویش حاصل می کند و به درجه و مقامی در این راه نائل می شد که تمامی افکار و اعمال و رفتارش، برای خدا و رضایت او خالص شده و هیچ گونه مشائبه غیر خدایی در او نیست، بگونه ای که وسوسه های شیطانی و نفس برای او اصلا معنا ندارد و نمی تواند به او نزدیک شود.



نوشته شده توسط elaheh solimani
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.

مترجم سایت

حقیقت صراط

صراط بهشت ، ظهور قابليت‌ها در قيامت است

پس‌ رسيدن‌ به‌ بهشتِ فعليّت‌، يعني‌ بهشتِ بعد از طيّ عالم‌ برزخ‌ در قيامت‌، بعد از امتحانات‌ در دنيا بوده‌؛ و هر كس‌ امتحانانش‌ بهتر و نتيجه‌اش‌ عاليتر باشد، به‌ صراط‌ مستقيم‌ نزديكتر و به‌ راه‌ و روش‌ عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ مناسب‌تر و ملايم‌تر است‌.

اصحاب‌ اليمين‌: يعني‌ سعادتمندان‌ و نيكاني‌ كه‌ كارهاي‌ خوب‌ انجام‌ ميداده‌اند و از زشتي‌ها پرهيز مي‌نموده‌اند، ولي‌ نتوانسته‌اند ريشه علاقۀ به‌ دنيا و ماسِوَی‌ الله‌ را در وجودشان‌ بسوزانند. و منظور از «دنيا» غير خداست‌؛ هر چه‌ باشد، و هر مقام‌ و درجه‌ و فضيلتي‌ بوده‌ باشد.

غير خدا هر چه‌ هست‌ دنياست‌، گرچه‌ بهشت‌ و مقام‌ باشد. زيرا دنيا يعني‌ حيات‌ دانيه‌؛ و كسي‌ كه‌ منظور و مقصودش‌ مقصور و محصور در ذات‌ اقدس‌ حضرت‌ احديّت‌ نبوده‌ باشد، در زندگي‌ پس‌ زيست‌ ميكند گر چه‌ داراي‌ فضائل‌ و مكارمي‌ هم‌ بوده‌ باشد.

اصحاب‌ اليمين‌ از روي‌ جهنّم‌ عبور ميكنند؛ و چون‌ حقيقت‌ آتش‌ را درنيافته‌اند و بدان‌ در دنيا قدري‌ نزديك‌ شده‌اند، مانند شخص‌ سواره‌ و يا پياده‌ هستند كه‌ از ديدن‌ مناظر دوزخ‌ در وقت‌ عبور در دهشت‌ است‌ و از حرارت‌ و هواي‌ نامطبوع‌ آن‌ قدري‌ ناراحت‌ است‌.

 


p30web

جدول پخش ورزش از تلویزیون

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ابزار هدايت به بالاي صفجه

یوزر و پسورد 32

الکسا

ابزار وبلاگ



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
بایگانی
کلمات کلیدی

فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟

فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی(ع)

دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست‌؟

آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟

چرا دعاهایمان مستجاب نمیشود ؟

واژه ای زیبا در آیة الکرسی

سه گروه که خدا به آنها لبخند می زند!

این افراد در قیامت اژدهایی به گردنشان آویزان است!

آشنایی با توصیه‌های معنوی برای شب یلدا

3 توصیه قرآن کریم برای دولت اعتدال

پنج دستورالعمل برای انسانیت

8 عذاب روحی جهنمیان !

نعل اسب از خرافه تا واقعیت !؟+عکس

بهترین راه به جای توبه کردن چیست؟

5 تکنیک برای دوستی‌های عمیق‌تر در اسلام

رسالت نهج البلاغه چیست؟

محبوب‌ترین بنده خدا در کلام امام علی(ع)

اهمیت عدد چهل در متون دینی

خشت آخر خانه نبوت

اربعین حسینی

22شرط برای حفظ قرآن

جدول تمام مراسمات اربعین حسینی : جدول

یک اربعین اسیر بلایم

اسیر عشق

نمونه هایی از غلو درباره امام حسین(ع)

اعمال روز اربعین + متن کامل زیارت

آیه‌ای که امام حسین(ع) در راه کربلا خواند

فرازی از زیارت اربعین

آیاتی در مورد هدایت

40 پاداش باورنکردنی برای یک زیارت

نویسندگان
آخرین نظرات

مجله نایت پلاس


دریافت کد مجله

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟

جمعه, ۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۰۷:۲۸ ب.ظ


فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟



حقیقت صراط: اخلاص اکسیری است که به جوهره عمل، ارزش و کرامت می بخشد و کیمیای کم یابی است که مس اعمال آدمی را طلای ناب می سازد؛ به همین جهت است که از خالص سازی عمل، با عنوان «سرّ» و راز الهی یاد شده است: «اخلاص، سرّی از اسرار من است و آن را در قلب بنده ای که او را دوستش داشته باشم به ودیعت می گذارم.» چقدر زیبا و دل پذیر است اگر بشر در هر کاری به همان نسبت که به حفظ ظاهر و کالبد عمل می اندیشد، به روح و جان عمل نیز اهمیت دهد.....( ادامه مطلب )

امام مخلصین، حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهما السلام ، این گونه آرزو می کند: «کجایند کسانی که برای خدا کار خالصی انجام دهند و دل را که جایگاه نظر خداوند است،ازهرگونه ناخالصی وگناه پاک کنند.»

اما اخلاص یعنی چه و مخلَص و مخلِص با هم چه فرقی دارد؟

اخلاص در لغت به معنی ترک ریاء در اطاعت و عبادت است.(1)


و اخلاص در اصطلاح: عبارت است از: خالص کردن قلب و دل از چیزهایی که مخلوط شدن آن با عمل باعث تیرگی آن گردد.(2) به بیان دیگر: اخلاص آن است که انگیزه انسان از هر گونه شائبه غیر الهی پاک باشد، و می توان نام آن را (توحید نیّت) گذاشت، یعنی در تمام برنامه ها تنها به پروردگار و رضای او اندیشید.(3)


اصولا در اسلام ارزش عمل به خلوص نیّت است، وگرنه اعمالی که انگیزه های غیر الهی داشته باشد خواه ریا کارانه باشد، و یا به خاطر هوای نفس و یا تشکر و قدر دانی از مردم، یا پاداش مادی باشد، هیچگونه ارزشی معنوی و الهی ندارد. و در حدیث مشهور پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمود: (لا عمل الا بالنّیة و انما الاعمال بالنیّات)(4) هیچ عملی بدون نیت قبول نیست و همه اعمال با نیّت محاسبه می شود.


عمل خالص تا آن حد در اسلام مورد اهمیّت است که در حدیثی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می خوانیم: مَنْ أَخْلَصَ الْعِبَادَةَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً ظَهَرَتْ یَنَابِیعُ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِهِ. یعنی کسی که چهل روز اعمال خود را خالصانه انجام دهد، خداوند چشمه های حکمت و دانش را از قلبش، بر زبانش ظاهر می سازد.(5)


فرق بین مُخلِص و مُخْلَص

مُخْلَص (بفتح لام): (هم الذین صفاهم الله عن الشرک و المعاصی) یعنی مُخلَص (بفتح لام) کسانی هستند که خداوند آنها را اختیار کرده و آنها را از شرک و گناهان محفوظ داشته است.


مُخْلَص به آن مرحله عالی از مراتب اخلاص گفته می شود که پس از مدّتها جهاد با نفس، حاصل می شود همان مرحله ای که شیطان از نفوذ وسوسه اش در انسان مأیوس می شود. در حقیقت (بنده مُخْلَص) بیمه الهی می گردد و خدا در قرآن از زبان ابلیس می گوید:(فبعزّتک لأغوینهم اجمعین الاّ عبادک منهم الُمخْلَصین) یعنی شیطان گفت: بعزّتت سوگند که همه آنها را گمراه می کنم مگر بندگان مُخلَصت را.(6)


مُخْلِص (بکسر لام) (هم الذین اخلصوا العبادة لله تعالی فلم یشرکوا به و لم یعصوه) یعنی مُخلِص کسی است که عبادت را خالص برای خدا انجام داده و به او شرک نورزیده و گناه نکرده است.


مُخْلِص (به کسر لام) بیشتر در مواردی به کار رفته است که انسان در مراحل نخستین تکامل، و در حال خود سازی بوده است. در قرآن می فرماید: فاذا رکبو فی الفلک دعوا لله مخلصین له الدین یعنی هنگامی که به کشتی سوار می شوند خدا را با اخلاص می خوانند.(7) و باز می فرماید: و ما أمروا الا لیعبدوا الله مُخلصین له الدین و به آنها دستوری داده نشده جز اینکه خدا را بپرستند در حالی که دین خود را برای او خالص کنند.(8)


اما مخلَص (به فتح لام) نتیجه ای است که انسان با خلوص از کارهای خویش حاصل می کند و به درجه و مقامی در این راه نائل می شد که تمامی افکار و اعمال و رفتارش، برای خدا و رضایت او خالص شده و هیچ گونه مشائبه غیر خدایی در او نیست، بگونه ای که وسوسه های شیطانی و نفس برای او اصلا معنا ندارد و نمی تواند به او نزدیک شود.

نظرات (۳)

۰۳ فروردين ۹۴ ، ۱۴:۲۷ سید محمد میرهاشمی
سلام 
سال نو مبارک...
وبلاگ بسیار خوبی دارید.
لطفا مارا هم لینک کنید ممنون
التماس دعا...

۳۰ فروردين ۹۴ ، ۱۴:۲۵ علیرضا بیگدلی

سلام

با مطلبی با عنوان:

از دغدغه هایی پایین تر از تنه تا بالاتر از ابروی دختران و پسران جوان...

به آدرس:

http://farhangeparvaz.blog.ir/1394/01/30/h34324

منتظر نظرات شما...

یاعلی (ع)

باتشکر

فرهنگ پرواز

سلام
هیچ وقت نمیتوانیم به درجه اخلاص برسیم مگر آنکه ارزش خودمون رو واقعا بشناسیم یعنی خودشناسی ,انسان موجودیست که از عدم بوجود آمده یعنی انسان هیچ ارزشی ندارد هرکس اگر در تمام اوقات به بی ارزشی خود توجه داشته باشد هیچ وقت برای خود کاری نمیکند و تنها به معشوق خود که با ارزش است توجه دارد از امامان میبینیم از خود گذشتگی ها رو ,امام حسین از همه چیزش گذشت برای خدا اون چه قدرتی داشت که تونست ,اون هیچ قدرتی نداشت و فقط معرفت نفس که بی ارزشی محظ است رو کسب کرده بود.
موفق و پیروز باشید..
یاحق..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سلام دوستان به سایت من خوش آمدید حقیقت صراط: اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى نياز مى شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مى فرستد و زمين بركت خويش را بيرون مى ريزد.