حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.
يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۲:۲۸ ب.ظ

نگاه‎های آلوده به گناه در اینترنت!



نگاه‎های آلوده،اینترنت،زن نامحرم،نامحرم،فضای مجازی،مطالب مذهبی

نگاه‎های آلوده به گناه در اینترنت!

حقیقت صراط: روز گرمی بود، زن جوانی که لباس کافی نپوشیده بود در حال عبور از خیابان بود، در همان حال مردی از مسلمانان چشمش به او افتاد، با دیدن زن تحریک شد و به دنبالش به راه افتاد، اندام آن زن و برجستگی‌های بدنش تمام فکر مرد را مشغول کرده بود، در همین حین بود که پیشانی‌اش با استخوانی که از دیواری بیرون آمده بود برخورد کرد، خون، تمام صورتش را سرخ کرد....( ادامه مطلب )


با همین صورت خونی خدمت رسول خدا رسید و جریان را به ایشان نقل کرد، که این مساله آسمانی شد و قانون گذار اصلی و خالق همه انسان‌ها که از علت‌های افعال آگاه است دستوری صادر فرمودند که برای همه انسان‌ها لازم الاجرا است. خداوند فرمودند: «به مۆمنان بگو چشم‌هاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این براى آنان پاکیزه‏‌تر است خداوند از آن‌چه انجام مى‏‌دهید آگاه است.» [1]

خداوند مهربان و حکیم در این آیه شریفه به مومنان دستور داده است که نگاه خود را مدیریت کنند و هنگامی که نامحرمی را میبنینند وسعت نگاهشان را از روی او بردارند، و این دستور خداوند قطعا به خاطر این است که یکی از عواملِ تحریک شهوت و انحراف، نگاه است.

همان گونه که نگاه کردن به زن نامحرم در فضای حقیقی و زندگی روزمره می‌تواند شهوت را تحریک کند و انسان را به سوی گناه سوق دهد در فضای مجازی نیز؛ همین خاصیت تحریک کردن به وسیله نگاه، امکان پذیر است.

دیدن تصاویر مبتذل و س ک س خواه از طریق موبایل، یا ماهواره و یا اینترنت باشد قطعا شهوت را تحریک می‌کند و اولین مرحله زنا همین نگاه کردن است همان گونه که رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «برای هر عضوی بهره‌ای از زناست، زنای چشم، نگاه آلوده (چشم چرانی) است. و زنای زبان سخن نابجا و شهوانی با نامحرم است. زنای گوش شنیدن چیزهای حرام (مانند موسیقی و سخنان شهوانی و...) است. و زنای دست دراز کردن آن به سوی نامحرم و زنای پا، رفتن به مجلس گناه و... می باشد.»[2]

این روایت، برای پیشگیری از گناه است؛ یعنی انسان بدون مقدمه به عمل منافی با عفت مبتلا نمی‌‏شود. بلکه اول نگاه می‌‏کند و به دنبال آن دل و فکر انسان متوجه نامحرم می‏‌شود، و اگر بر نفس خود مسلّط نشود، به زنا آلوده می‌‏شود؛ لذا اسلام برای این که از همان قدم اول جلوی گناه را بگیرد، می‏‌فرماید: زنا و یا هر گناه دیگر مراتب و درجاتی دارد که به تدریج به مرحله نهایی منجر می‏‌شود؛ بنابراین مۆمن باید قدم اول را برندارد، تابه مراحل بعدی کشیده نشود.

البته همان گونه که مرد‌ها باید مواظب نگاه خود باشند و تصاویر و مطالب هر سایتی را نخوانند و نگاه نکنند زن‌ها نیز تکالیفی دارند که با رعایت کردنش قطعا به نفع خودشان عمل کرده‌اند خداوند در قرآن کریم زنان را نیز به حفط نگاه و حجاب دعوت کرده و فرموده است: «و به آنان با ایمان بگو چشم‌هاى خود را (از نگاه هوس‏‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسرى‏‌هاى خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای...»

بلی، مرحله نهایی نگاه زنا است، اما چون تا مقدمات و نگاه به نامحرم نباشد، کار به آن جا نمی‏‌رسد، لذا از نگاه به نامحرم به عنوان عمل شنیع زنا یاد شده است.

به خاطر همین است که همه مراجع تقلید در پاسخ به این سوال که «نگاه کردن به عکس‌های عریان و برهنه زنان و مردان مسلمان و غیر مسلمان چه حکمی دارد؟ فرموده‌اند: «اگر با قصد لذت باشد, حرام است و بنابر احتیاط واجب بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز جایز نیست.» [3] و برخی دیگر از مراجع فرموده‌اند: نگاه به آن‌ها جایز نیست  هر چند بدون قصد لذت باشد.[4]

البته همان گونه که مرد‌ها باید مواظب نگاه خود باشند و تصاویر و مطالب هر سایتی را نخوانند و نگاه نکنند زن‌ها نیز تکالیفی دارند که با رعایت کردنش قطعا به نفع خودشان عمل کرده‌اند خداوند در  قرآن کریم زنان را نیز به حفط نگاه و حجاب دعوت کرده و فرموده است: «و به آنان با ایمان بگو چشم‌هاى خود را (از نگاه هوس‏‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسرى‏‌هاى خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای...» [5]

طبق این آیه شریفه زنان نیز همانند مردها مکلف به کنترل چشم و همچنین حفظ حجاب و رعایت حدود الهی هستند و قطعا رعایت کردن این موارد به نفع خود زنان است چرا که اگه اگر حجاب خود را حفظ کنند از گزند_ انسان‌هایی که شهوتشان برای لحظه‌ای تحریک شده و بعد از ارضا آن زن را رها کرده و می‌روند_ در امان خواهند بود، و این باعث می‌شود زنان با ازدواج به خواست‌های خود برسند که در سایه ازدواج هم لذتشان همیشگی خواهد بود و هم نیازهای دیگرشان تامین خواهد شد.

با توجه به مطالب فوق می‌شود به این نتیجه رسید که مهم‌ترین اخلاقیات اینترنتی حفظ نگاه است، چرا که نگاه همانند همان شعله کبریتی است که اگر برافروخته شود تلی از چوب را با خود خواهد سوزاند و نگاه هم اگر کنترل نشود خرمنی از ایمان را با شعله‌های شهوت می‌سوزاند و از بین می‌برد.

پی نوشت ها:

[1]. «قُلْ لِلْمُۆْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ». [سوره نور آیه 30]

[2].«لِکُلِّ عُضوٍ حظٌ مِنَ الزِّنا فالعَینُ زناهُ النّظرُ و اللسانُ زناهُ الکلامُ، و الاُذُنانُ زناهُما السَّمعُ، وَالیدانُ زناهُما البَطشُ و الرّجلان زناهما المشی...».. [ وسایل الشیعه، ج 14، ص 138]

[3].سیستانی, تعلیقات علی العروة, (احکام التخلی ) تبریزی, صراط النجاة, ج 3, س 778   خامنه ای,اجوبة الاستفتاءات, س 1314   فاضل, جامع المسائل, ج 1, س 1731 و تعلیقات علی العروة, ج 1, (احکام التخلی ) امام, تعلیقات علی العروة, (احکام التخلی), م 2  

[4]. مکارم, استفتاءات, ج 2, س 1033, تعلیقات علی العروة, (احکام التخلی ), م 2   صافی, جامع الاحکام, ج 2, س 1707   نوری, التعلیقات علی العروة, (احکام التخلی ), م 2   دفتر: بهجت.

[5]. «وَ قُلْ لِلْمُۆْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ ...». [سوره نور آیه 31]



نوشته شده توسط elaheh solimani
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.

مترجم سایت

حقیقت صراط

صراط بهشت ، ظهور قابليت‌ها در قيامت است

پس‌ رسيدن‌ به‌ بهشتِ فعليّت‌، يعني‌ بهشتِ بعد از طيّ عالم‌ برزخ‌ در قيامت‌، بعد از امتحانات‌ در دنيا بوده‌؛ و هر كس‌ امتحانانش‌ بهتر و نتيجه‌اش‌ عاليتر باشد، به‌ صراط‌ مستقيم‌ نزديكتر و به‌ راه‌ و روش‌ عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ مناسب‌تر و ملايم‌تر است‌.

اصحاب‌ اليمين‌: يعني‌ سعادتمندان‌ و نيكاني‌ كه‌ كارهاي‌ خوب‌ انجام‌ ميداده‌اند و از زشتي‌ها پرهيز مي‌نموده‌اند، ولي‌ نتوانسته‌اند ريشه علاقۀ به‌ دنيا و ماسِوَی‌ الله‌ را در وجودشان‌ بسوزانند. و منظور از «دنيا» غير خداست‌؛ هر چه‌ باشد، و هر مقام‌ و درجه‌ و فضيلتي‌ بوده‌ باشد.

غير خدا هر چه‌ هست‌ دنياست‌، گرچه‌ بهشت‌ و مقام‌ باشد. زيرا دنيا يعني‌ حيات‌ دانيه‌؛ و كسي‌ كه‌ منظور و مقصودش‌ مقصور و محصور در ذات‌ اقدس‌ حضرت‌ احديّت‌ نبوده‌ باشد، در زندگي‌ پس‌ زيست‌ ميكند گر چه‌ داراي‌ فضائل‌ و مكارمي‌ هم‌ بوده‌ باشد.

اصحاب‌ اليمين‌ از روي‌ جهنّم‌ عبور ميكنند؛ و چون‌ حقيقت‌ آتش‌ را درنيافته‌اند و بدان‌ در دنيا قدري‌ نزديك‌ شده‌اند، مانند شخص‌ سواره‌ و يا پياده‌ هستند كه‌ از ديدن‌ مناظر دوزخ‌ در وقت‌ عبور در دهشت‌ است‌ و از حرارت‌ و هواي‌ نامطبوع‌ آن‌ قدري‌ ناراحت‌ است‌.

 


p30web

جدول پخش ورزش از تلویزیون

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ابزار هدايت به بالاي صفجه

یوزر و پسورد 32

الکسا

ابزار وبلاگ



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
بایگانی
کلمات کلیدی

فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟

فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی(ع)

دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست‌؟

آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟

چرا دعاهایمان مستجاب نمیشود ؟

واژه ای زیبا در آیة الکرسی

سه گروه که خدا به آنها لبخند می زند!

این افراد در قیامت اژدهایی به گردنشان آویزان است!

آشنایی با توصیه‌های معنوی برای شب یلدا

3 توصیه قرآن کریم برای دولت اعتدال

پنج دستورالعمل برای انسانیت

8 عذاب روحی جهنمیان !

نعل اسب از خرافه تا واقعیت !؟+عکس

بهترین راه به جای توبه کردن چیست؟

5 تکنیک برای دوستی‌های عمیق‌تر در اسلام

رسالت نهج البلاغه چیست؟

محبوب‌ترین بنده خدا در کلام امام علی(ع)

اهمیت عدد چهل در متون دینی

خشت آخر خانه نبوت

اربعین حسینی

22شرط برای حفظ قرآن

جدول تمام مراسمات اربعین حسینی : جدول

یک اربعین اسیر بلایم

اسیر عشق

نمونه هایی از غلو درباره امام حسین(ع)

اعمال روز اربعین + متن کامل زیارت

آیه‌ای که امام حسین(ع) در راه کربلا خواند

فرازی از زیارت اربعین

آیاتی در مورد هدایت

40 پاداش باورنکردنی برای یک زیارت

نویسندگان
آخرین نظرات

مجله نایت پلاس


دریافت کد مجله

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

نگاه‎های آلوده به گناه در اینترنت!

يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۲:۲۸ ب.ظ


نگاه‎های آلوده،اینترنت،زن نامحرم،نامحرم،فضای مجازی،مطالب مذهبی

نگاه‎های آلوده به گناه در اینترنت!

حقیقت صراط: روز گرمی بود، زن جوانی که لباس کافی نپوشیده بود در حال عبور از خیابان بود، در همان حال مردی از مسلمانان چشمش به او افتاد، با دیدن زن تحریک شد و به دنبالش به راه افتاد، اندام آن زن و برجستگی‌های بدنش تمام فکر مرد را مشغول کرده بود، در همین حین بود که پیشانی‌اش با استخوانی که از دیواری بیرون آمده بود برخورد کرد، خون، تمام صورتش را سرخ کرد....( ادامه مطلب )


با همین صورت خونی خدمت رسول خدا رسید و جریان را به ایشان نقل کرد، که این مساله آسمانی شد و قانون گذار اصلی و خالق همه انسان‌ها که از علت‌های افعال آگاه است دستوری صادر فرمودند که برای همه انسان‌ها لازم الاجرا است. خداوند فرمودند: «به مۆمنان بگو چشم‌هاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این براى آنان پاکیزه‏‌تر است خداوند از آن‌چه انجام مى‏‌دهید آگاه است.» [1]

خداوند مهربان و حکیم در این آیه شریفه به مومنان دستور داده است که نگاه خود را مدیریت کنند و هنگامی که نامحرمی را میبنینند وسعت نگاهشان را از روی او بردارند، و این دستور خداوند قطعا به خاطر این است که یکی از عواملِ تحریک شهوت و انحراف، نگاه است.

همان گونه که نگاه کردن به زن نامحرم در فضای حقیقی و زندگی روزمره می‌تواند شهوت را تحریک کند و انسان را به سوی گناه سوق دهد در فضای مجازی نیز؛ همین خاصیت تحریک کردن به وسیله نگاه، امکان پذیر است.

دیدن تصاویر مبتذل و س ک س خواه از طریق موبایل، یا ماهواره و یا اینترنت باشد قطعا شهوت را تحریک می‌کند و اولین مرحله زنا همین نگاه کردن است همان گونه که رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «برای هر عضوی بهره‌ای از زناست، زنای چشم، نگاه آلوده (چشم چرانی) است. و زنای زبان سخن نابجا و شهوانی با نامحرم است. زنای گوش شنیدن چیزهای حرام (مانند موسیقی و سخنان شهوانی و...) است. و زنای دست دراز کردن آن به سوی نامحرم و زنای پا، رفتن به مجلس گناه و... می باشد.»[2]

این روایت، برای پیشگیری از گناه است؛ یعنی انسان بدون مقدمه به عمل منافی با عفت مبتلا نمی‌‏شود. بلکه اول نگاه می‌‏کند و به دنبال آن دل و فکر انسان متوجه نامحرم می‏‌شود، و اگر بر نفس خود مسلّط نشود، به زنا آلوده می‌‏شود؛ لذا اسلام برای این که از همان قدم اول جلوی گناه را بگیرد، می‏‌فرماید: زنا و یا هر گناه دیگر مراتب و درجاتی دارد که به تدریج به مرحله نهایی منجر می‏‌شود؛ بنابراین مۆمن باید قدم اول را برندارد، تابه مراحل بعدی کشیده نشود.

البته همان گونه که مرد‌ها باید مواظب نگاه خود باشند و تصاویر و مطالب هر سایتی را نخوانند و نگاه نکنند زن‌ها نیز تکالیفی دارند که با رعایت کردنش قطعا به نفع خودشان عمل کرده‌اند خداوند در قرآن کریم زنان را نیز به حفط نگاه و حجاب دعوت کرده و فرموده است: «و به آنان با ایمان بگو چشم‌هاى خود را (از نگاه هوس‏‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسرى‏‌هاى خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای...»

بلی، مرحله نهایی نگاه زنا است، اما چون تا مقدمات و نگاه به نامحرم نباشد، کار به آن جا نمی‏‌رسد، لذا از نگاه به نامحرم به عنوان عمل شنیع زنا یاد شده است.

به خاطر همین است که همه مراجع تقلید در پاسخ به این سوال که «نگاه کردن به عکس‌های عریان و برهنه زنان و مردان مسلمان و غیر مسلمان چه حکمی دارد؟ فرموده‌اند: «اگر با قصد لذت باشد, حرام است و بنابر احتیاط واجب بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز جایز نیست.» [3] و برخی دیگر از مراجع فرموده‌اند: نگاه به آن‌ها جایز نیست  هر چند بدون قصد لذت باشد.[4]

البته همان گونه که مرد‌ها باید مواظب نگاه خود باشند و تصاویر و مطالب هر سایتی را نخوانند و نگاه نکنند زن‌ها نیز تکالیفی دارند که با رعایت کردنش قطعا به نفع خودشان عمل کرده‌اند خداوند در  قرآن کریم زنان را نیز به حفط نگاه و حجاب دعوت کرده و فرموده است: «و به آنان با ایمان بگو چشم‌هاى خود را (از نگاه هوس‏‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسرى‏‌هاى خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای...» [5]

طبق این آیه شریفه زنان نیز همانند مردها مکلف به کنترل چشم و همچنین حفظ حجاب و رعایت حدود الهی هستند و قطعا رعایت کردن این موارد به نفع خود زنان است چرا که اگه اگر حجاب خود را حفظ کنند از گزند_ انسان‌هایی که شهوتشان برای لحظه‌ای تحریک شده و بعد از ارضا آن زن را رها کرده و می‌روند_ در امان خواهند بود، و این باعث می‌شود زنان با ازدواج به خواست‌های خود برسند که در سایه ازدواج هم لذتشان همیشگی خواهد بود و هم نیازهای دیگرشان تامین خواهد شد.

با توجه به مطالب فوق می‌شود به این نتیجه رسید که مهم‌ترین اخلاقیات اینترنتی حفظ نگاه است، چرا که نگاه همانند همان شعله کبریتی است که اگر برافروخته شود تلی از چوب را با خود خواهد سوزاند و نگاه هم اگر کنترل نشود خرمنی از ایمان را با شعله‌های شهوت می‌سوزاند و از بین می‌برد.

پی نوشت ها:

[1]. «قُلْ لِلْمُۆْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ». [سوره نور آیه 30]

[2].«لِکُلِّ عُضوٍ حظٌ مِنَ الزِّنا فالعَینُ زناهُ النّظرُ و اللسانُ زناهُ الکلامُ، و الاُذُنانُ زناهُما السَّمعُ، وَالیدانُ زناهُما البَطشُ و الرّجلان زناهما المشی...».. [ وسایل الشیعه، ج 14، ص 138]

[3].سیستانی, تعلیقات علی العروة, (احکام التخلی ) تبریزی, صراط النجاة, ج 3, س 778   خامنه ای,اجوبة الاستفتاءات, س 1314   فاضل, جامع المسائل, ج 1, س 1731 و تعلیقات علی العروة, ج 1, (احکام التخلی ) امام, تعلیقات علی العروة, (احکام التخلی), م 2  

[4]. مکارم, استفتاءات, ج 2, س 1033, تعلیقات علی العروة, (احکام التخلی ), م 2   صافی, جامع الاحکام, ج 2, س 1707   نوری, التعلیقات علی العروة, (احکام التخلی ), م 2   دفتر: بهجت.

[5]. «وَ قُلْ لِلْمُۆْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ ...». [سوره نور آیه 31]

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سلام دوستان به سایت من خوش آمدید حقیقت صراط: اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى نياز مى شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مى فرستد و زمين بركت خويش را بيرون مى ريزد.