حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.
پنجشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۴ ب.ظ

نکاتی در باب اعتکاف



نکاتی در باب اعتکاف


تعریف اعتکاف

حقیقت صراط: اعتکاف، در لغت ‏به معناى توقف در جایى است و در اصطلاح احکام، عبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت خداوند با شرایطى که خواهد آمد. انسان مى ‏تواند، در حال اعتکاف، بنشیند، بایستد، بخوابد، یا راه برود.     ( ادامه مطلب )

اقسام اعتکاف

اعتکاف بر دو قسم است، مستحب و واجب، که در اصل یک عمل مستحبى است، ولى ممکن است ‏به سببى واجب شود که از جمله اسباب وجوب اعتکاف این امور است:
 
نذر، عهد یا قسم، مثلا انسان نذر کند یا با خداى خود عهد کند یا قسم بخورد که اگر در فلان کار موفق شد، یا از فلان بیمارى شفا پیدا کرد چند روز در مسجد معتکف شود.(حداقل مدت اعتکاف سه روز است.)
 
شرط ضمن عقد، مثلا هنگام قرارداد اجاره منزل، صاحب خانه شرط مى ‏کند که مستأجر هر سال پنج روز در مسجد معتکف شود و مستاجر نیز این شرط را مى ‏پذیرد.
 
اجاره، مثلا شخصى اجیر مى ‏شود که با دریافت مزد - یا بدون دریافت مزد - از طرف میت در مسجد معتکف شود.(مانند نماز استیجارى)
 
زمان اعتکاف

در طول سال در هر زمانى که انسان بتواند، حداقل سه روز در مسجد بماند و روزه بگیرد صحیح است (تفصیل این مسأله در بحث مدت اعتکاف و روزه اعتکاف خواهد آمد.) ولى بهترین زمان براى اعتکاف ماه مبارک رمضان و در ماه رمضان، دهه آخر آن است.
 
شرایط اعتکاف

در صحت اعتکاف، امورى شرط است که برخى از آنها مربوط به شخص معتکف و برخى مربوط به خود اعتکاف است که در اینجا به بیان آن شرایط و احکام لازم آنها مى‏پردازیم.
 
شرایط معتکف

1-عقل (از دیوانه صحیح نیست)
 
2-ایمان (از غیر مؤمن صحیح نیست)
 
3-قصد قربت (هر گونه ریا و خودنمایى، اعتکاف را باطل مى‏کند)
 
4-روزه دارى در ایام اعتکاف
 
5- اجازه گرفتن از کسى که اجازه او لازم است.
 
شرایط اعتکاف

1- از سه روز کمتر نباشد (زمان)
 
2- در مسجد جامع باشد (مکان)
 
3- ادامه ماندن در مسجد و خارج نشدن از آن.
 
نیت اعتکاف

اعتکاف، همانند سایر عبادات، باید با نیت و قصد قربت ‏باشد و هرگونه ریا و خودنمایى و قصد غیر الهى آن را باطل مى‏کند. در نیت اعتکاف، قصد وجه شرط نیست، یعنى لازم نیست قصد کند که اعتکاف واجب است ‏یا مستحب.
 
کسى که بخواهد در نیت اعتکاف، قصد وجه کند، در اعتکاف واجب نیت وجوب و در اعتکاف مستحب، نیت استحباب مى‏کند و واجب بودن اعتکاف در روز سوم ضررى ندارد، هرچند بهتر است که از روز سوم نیت وجوب کند.
 
از آغاز تا پایان اعتکاف، باید با نیت و قصد قربت ‏باشد، بنابراین اگر به همین قصد، اعتکاف را شروع کند صحیح است، همچنین اگر به قصد اینکه فردا معتکف شود به مسجد برود و از اول وقت(طلوع فجر) در آنجا باشد صحیح است. 


نوشته شده توسط elaheh solimani
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.

مترجم سایت

حقیقت صراط

صراط بهشت ، ظهور قابليت‌ها در قيامت است

پس‌ رسيدن‌ به‌ بهشتِ فعليّت‌، يعني‌ بهشتِ بعد از طيّ عالم‌ برزخ‌ در قيامت‌، بعد از امتحانات‌ در دنيا بوده‌؛ و هر كس‌ امتحانانش‌ بهتر و نتيجه‌اش‌ عاليتر باشد، به‌ صراط‌ مستقيم‌ نزديكتر و به‌ راه‌ و روش‌ عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ مناسب‌تر و ملايم‌تر است‌.

اصحاب‌ اليمين‌: يعني‌ سعادتمندان‌ و نيكاني‌ كه‌ كارهاي‌ خوب‌ انجام‌ ميداده‌اند و از زشتي‌ها پرهيز مي‌نموده‌اند، ولي‌ نتوانسته‌اند ريشه علاقۀ به‌ دنيا و ماسِوَی‌ الله‌ را در وجودشان‌ بسوزانند. و منظور از «دنيا» غير خداست‌؛ هر چه‌ باشد، و هر مقام‌ و درجه‌ و فضيلتي‌ بوده‌ باشد.

غير خدا هر چه‌ هست‌ دنياست‌، گرچه‌ بهشت‌ و مقام‌ باشد. زيرا دنيا يعني‌ حيات‌ دانيه‌؛ و كسي‌ كه‌ منظور و مقصودش‌ مقصور و محصور در ذات‌ اقدس‌ حضرت‌ احديّت‌ نبوده‌ باشد، در زندگي‌ پس‌ زيست‌ ميكند گر چه‌ داراي‌ فضائل‌ و مكارمي‌ هم‌ بوده‌ باشد.

اصحاب‌ اليمين‌ از روي‌ جهنّم‌ عبور ميكنند؛ و چون‌ حقيقت‌ آتش‌ را درنيافته‌اند و بدان‌ در دنيا قدري‌ نزديك‌ شده‌اند، مانند شخص‌ سواره‌ و يا پياده‌ هستند كه‌ از ديدن‌ مناظر دوزخ‌ در وقت‌ عبور در دهشت‌ است‌ و از حرارت‌ و هواي‌ نامطبوع‌ آن‌ قدري‌ ناراحت‌ است‌.

 


p30web

جدول پخش ورزش از تلویزیون

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ابزار هدايت به بالاي صفجه

یوزر و پسورد 32

الکسا

ابزار وبلاگ



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
بایگانی
کلمات کلیدی

فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟

فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی(ع)

دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست‌؟

آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟

چرا دعاهایمان مستجاب نمیشود ؟

واژه ای زیبا در آیة الکرسی

سه گروه که خدا به آنها لبخند می زند!

این افراد در قیامت اژدهایی به گردنشان آویزان است!

آشنایی با توصیه‌های معنوی برای شب یلدا

3 توصیه قرآن کریم برای دولت اعتدال

پنج دستورالعمل برای انسانیت

8 عذاب روحی جهنمیان !

نعل اسب از خرافه تا واقعیت !؟+عکس

بهترین راه به جای توبه کردن چیست؟

5 تکنیک برای دوستی‌های عمیق‌تر در اسلام

رسالت نهج البلاغه چیست؟

محبوب‌ترین بنده خدا در کلام امام علی(ع)

اهمیت عدد چهل در متون دینی

خشت آخر خانه نبوت

اربعین حسینی

22شرط برای حفظ قرآن

جدول تمام مراسمات اربعین حسینی : جدول

یک اربعین اسیر بلایم

اسیر عشق

نمونه هایی از غلو درباره امام حسین(ع)

اعمال روز اربعین + متن کامل زیارت

آیه‌ای که امام حسین(ع) در راه کربلا خواند

فرازی از زیارت اربعین

آیاتی در مورد هدایت

40 پاداش باورنکردنی برای یک زیارت

نویسندگان
آخرین نظرات

مجله نایت پلاس


دریافت کد مجله

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

نکاتی در باب اعتکاف

پنجشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۴ ب.ظ


نکاتی در باب اعتکاف


تعریف اعتکاف

حقیقت صراط: اعتکاف، در لغت ‏به معناى توقف در جایى است و در اصطلاح احکام، عبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت خداوند با شرایطى که خواهد آمد. انسان مى ‏تواند، در حال اعتکاف، بنشیند، بایستد، بخوابد، یا راه برود.     ( ادامه مطلب )

اقسام اعتکاف

اعتکاف بر دو قسم است، مستحب و واجب، که در اصل یک عمل مستحبى است، ولى ممکن است ‏به سببى واجب شود که از جمله اسباب وجوب اعتکاف این امور است:
 
نذر، عهد یا قسم، مثلا انسان نذر کند یا با خداى خود عهد کند یا قسم بخورد که اگر در فلان کار موفق شد، یا از فلان بیمارى شفا پیدا کرد چند روز در مسجد معتکف شود.(حداقل مدت اعتکاف سه روز است.)
 
شرط ضمن عقد، مثلا هنگام قرارداد اجاره منزل، صاحب خانه شرط مى ‏کند که مستأجر هر سال پنج روز در مسجد معتکف شود و مستاجر نیز این شرط را مى ‏پذیرد.
 
اجاره، مثلا شخصى اجیر مى ‏شود که با دریافت مزد - یا بدون دریافت مزد - از طرف میت در مسجد معتکف شود.(مانند نماز استیجارى)
 
زمان اعتکاف

در طول سال در هر زمانى که انسان بتواند، حداقل سه روز در مسجد بماند و روزه بگیرد صحیح است (تفصیل این مسأله در بحث مدت اعتکاف و روزه اعتکاف خواهد آمد.) ولى بهترین زمان براى اعتکاف ماه مبارک رمضان و در ماه رمضان، دهه آخر آن است.
 
شرایط اعتکاف

در صحت اعتکاف، امورى شرط است که برخى از آنها مربوط به شخص معتکف و برخى مربوط به خود اعتکاف است که در اینجا به بیان آن شرایط و احکام لازم آنها مى‏پردازیم.
 
شرایط معتکف

1-عقل (از دیوانه صحیح نیست)
 
2-ایمان (از غیر مؤمن صحیح نیست)
 
3-قصد قربت (هر گونه ریا و خودنمایى، اعتکاف را باطل مى‏کند)
 
4-روزه دارى در ایام اعتکاف
 
5- اجازه گرفتن از کسى که اجازه او لازم است.
 
شرایط اعتکاف

1- از سه روز کمتر نباشد (زمان)
 
2- در مسجد جامع باشد (مکان)
 
3- ادامه ماندن در مسجد و خارج نشدن از آن.
 
نیت اعتکاف

اعتکاف، همانند سایر عبادات، باید با نیت و قصد قربت ‏باشد و هرگونه ریا و خودنمایى و قصد غیر الهى آن را باطل مى‏کند. در نیت اعتکاف، قصد وجه شرط نیست، یعنى لازم نیست قصد کند که اعتکاف واجب است ‏یا مستحب.
 
کسى که بخواهد در نیت اعتکاف، قصد وجه کند، در اعتکاف واجب نیت وجوب و در اعتکاف مستحب، نیت استحباب مى‏کند و واجب بودن اعتکاف در روز سوم ضررى ندارد، هرچند بهتر است که از روز سوم نیت وجوب کند.
 
از آغاز تا پایان اعتکاف، باید با نیت و قصد قربت ‏باشد، بنابراین اگر به همین قصد، اعتکاف را شروع کند صحیح است، همچنین اگر به قصد اینکه فردا معتکف شود به مسجد برود و از اول وقت(طلوع فجر) در آنجا باشد صحیح است. 
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سلام دوستان به سایت من خوش آمدید حقیقت صراط: اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى نياز مى شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مى فرستد و زمين بركت خويش را بيرون مى ريزد.