حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.
شنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۳، ۰۲:۰۲ ب.ظ

ماجرای نامگذاری حضرت زینب (س)



ماجرای نامگذاری حضرت زینب (س)
حقیقت صراط: پنجم ماه جمادى الاولى سال پنجم هجرى، مصادف با سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س) است، تربیت و پرورش این مروارید گرانبها و بى‌مانند در کنار پیغمبر اکرم(ص) و در خانه رسالت بوده است. زینب کبرى (س) دُرّ زهراى مرضیه(س) از دست پسر عموى پیغمبر، امیرالمؤمنین(ع) غذا و خوراک خورده و رشد کرده است؛ نموّی قدسى و پاکیزه داشته و پنج تن اهل کساء نسبت به تربیت، پرورش، تعلیم او کوشش کرده‌اند، مربى و مؤدب و معلم این بانوی بزرگوار بوده‌اند.د      ( ادامه مطلب )

*چرا زینب کبری(س) را عقیلة‌العرب می‌خوانند/ ماجرای نامگذاری آسمانی زینب(س)

حجت‌الاسلام حسن پناهی‌آزاد، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره چرایی اختصاص لقب «عقیلة‌العرب» به حضرت زینب(س) این چنین می‌گوید: یکی از القاب حضرت زینب (س) عقیلة‌العرب یا عقیله بنی هاشم است و بنابر قول بعضی از ادبای عرب، «ة» عقیلة‌العرب تای تأنیث است، اما اگر به شکل دقیق‌تر بررسی شود، تای مبالغه است نه تای تأنیث؛ بنابراین عقیل یک فرد خردمند است و عقیلة‌العرب بانویی است که منسوب به بنی هاشم و از طرفی بسیار خردمند است.

وی ادامه می‌دهد: ماجرای نامگذاری حضرت زینب(س) این طور بود که هنگامى زینب(س) متولد شد، مادرش حضرت زهرا(س) او را نزد پدرش امیرالمؤمنین(ع) آورد و گفتند: این نوزاد را نامگذارى کنید، حضرت فرمود: من از رسول خدا(ص) در این امر سبقت نمی‌گیرم؛ در این ایام پیامبر اکرم(ص) به مسافرت رفته بودند، اما بعد از بازگشت ایشان، امیرالمؤمنین(ع) به پیامبر(ص) عرض کردند که نامی را برای این فرزند انتخاب کنید، پیامبر(ص)‌ فرمودند: من نیز در نامگذاری این نوزاد بر خداوند متعال سبقت نمی‌گیرم، سپس جبرئیل(ع) فرود آمده و سلام خداوند را به پیامبر(ص) ابلاغ کرد و گفت: نام این نوزاد را زینب بگذارید که خداوند متعال این نام را براى او برگزیده است.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز می‌دارد: مفهوم زینب(س) در ترکیب زبان عربی مرکب از دو اصطلاح است: «زین» و «أب»؛ «زین» به معنای زینت و افتخار پدر است و حضرت زینب(س) عملاً نیز این گونه بودند و دارای ابعاد شخصیتی مشابه پدر بزرگوارشان بودند.

*جمله به یادماندنی امام سجاد(ع) درباره عمه بزرگوارش(س)

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی رئیس جامعة‌المصطفی‌(ص) العالمیه با اشاره به علم الهی پیامى‌سان عاشورا بیان می‌کند: زینب کبری(س) از یک علم الهی برخوردار بود که امام سجاد(ع) در روایتی می‌فرماید: «انت بحمدالله عالمة‌ بلا معلمة»؛ تو دانش لدنی داری، از این رو علم و مراتب ولایت پذیری، ولایت مداری، شجاعت و رشادت فوق‌العاده این بانوی بزرگوار، در کنار هم به ایشان یک قدرت رهبری و مدیریت داد که در عمل نیز خود را نشان داد و ما می‌بینیم که تا تاریخ است عاشورا باقی است و تا عاشورا باقی است، نقش حضرت زینب (س) نیز ماندگار خواهد ماند.

*چرا امام علی(ع) خطاب به دخترش فرمود: «فداک ابوک»/حضرت زینب(س) محضر هفت معصوم را درک کرده است

حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد استاد حوزه و دانشگاه نیز با اشاره به اینکه   حضرت زینب(س) در دامان هفت معصوم رشد و پرورش پیدا کرده است، اظهار می‌دارد: این بانوی بزرگوار، خدمت جدشان پیغمبر خدا(ص)، پدر و مادر گرامی‌شان حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بودند و چون ظرفیت‌ فوق‌العاده‌ای داشتند توانستند محضر ائمه اطهار(ع) را تا امام باقر(ع) درک کند.

این محقق و پژوهشگر علوم دینی ادامه می‌دهد: در حالات حضرت زینب(س) نقل شده است: زمانی که ایشان در دوران طفولیت در دامان علی(ع) بودند و حضرت می‌خواستند اعداد را به زینب(س) آموزش دهند، فرمودند: فرزندم بگو یک، زینب فرمودند: واحد، حضرت امیر(ع) فرمودند: بگو دو (اثنان)، اما حضرت زینب(س) باز گفتند: واحد و همین طور چندین مرتبه حضرت علی(ع) اعداد را شمردند تا زینب(س) آن‌ها را تکرار کند که حضرت زینب(س) فقط می‌فرمودند: واحد!

وی می‌افزاید: وقتی حضرت امیرالمؤمنین(ع) علت این کار را از حضرت زینب(س) جویا شد، حضرت فرمودند: منظور من از واحد، خداوند است و من خدای واحد و یکتا را نام می‌برم و چیزی بعد از ایشان قرار نمی‌دهم،‌ بنابراین از این بیان نورانی حضرت زینب(س) مشخص می‌شود که حتی از شمارش اعداد نیز به خدای متعال توجه پیدا می‌کند و همین موضوع باعث شد تا امام علی(ع) او را در آغوش کشیده و بفرمایند: «فداکِ ابوک» پدرت به فدایت!


نوشته شده توسط elaheh solimani
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.

مترجم سایت

حقیقت صراط

صراط بهشت ، ظهور قابليت‌ها در قيامت است

پس‌ رسيدن‌ به‌ بهشتِ فعليّت‌، يعني‌ بهشتِ بعد از طيّ عالم‌ برزخ‌ در قيامت‌، بعد از امتحانات‌ در دنيا بوده‌؛ و هر كس‌ امتحانانش‌ بهتر و نتيجه‌اش‌ عاليتر باشد، به‌ صراط‌ مستقيم‌ نزديكتر و به‌ راه‌ و روش‌ عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ مناسب‌تر و ملايم‌تر است‌.

اصحاب‌ اليمين‌: يعني‌ سعادتمندان‌ و نيكاني‌ كه‌ كارهاي‌ خوب‌ انجام‌ ميداده‌اند و از زشتي‌ها پرهيز مي‌نموده‌اند، ولي‌ نتوانسته‌اند ريشه علاقۀ به‌ دنيا و ماسِوَی‌ الله‌ را در وجودشان‌ بسوزانند. و منظور از «دنيا» غير خداست‌؛ هر چه‌ باشد، و هر مقام‌ و درجه‌ و فضيلتي‌ بوده‌ باشد.

غير خدا هر چه‌ هست‌ دنياست‌، گرچه‌ بهشت‌ و مقام‌ باشد. زيرا دنيا يعني‌ حيات‌ دانيه‌؛ و كسي‌ كه‌ منظور و مقصودش‌ مقصور و محصور در ذات‌ اقدس‌ حضرت‌ احديّت‌ نبوده‌ باشد، در زندگي‌ پس‌ زيست‌ ميكند گر چه‌ داراي‌ فضائل‌ و مكارمي‌ هم‌ بوده‌ باشد.

اصحاب‌ اليمين‌ از روي‌ جهنّم‌ عبور ميكنند؛ و چون‌ حقيقت‌ آتش‌ را درنيافته‌اند و بدان‌ در دنيا قدري‌ نزديك‌ شده‌اند، مانند شخص‌ سواره‌ و يا پياده‌ هستند كه‌ از ديدن‌ مناظر دوزخ‌ در وقت‌ عبور در دهشت‌ است‌ و از حرارت‌ و هواي‌ نامطبوع‌ آن‌ قدري‌ ناراحت‌ است‌.

 


p30web

جدول پخش ورزش از تلویزیون

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ابزار هدايت به بالاي صفجه

یوزر و پسورد 32

الکسا

ابزار وبلاگ



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
بایگانی
کلمات کلیدی

فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟

فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی(ع)

دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست‌؟

آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟

چرا دعاهایمان مستجاب نمیشود ؟

واژه ای زیبا در آیة الکرسی

سه گروه که خدا به آنها لبخند می زند!

این افراد در قیامت اژدهایی به گردنشان آویزان است!

آشنایی با توصیه‌های معنوی برای شب یلدا

3 توصیه قرآن کریم برای دولت اعتدال

پنج دستورالعمل برای انسانیت

8 عذاب روحی جهنمیان !

نعل اسب از خرافه تا واقعیت !؟+عکس

بهترین راه به جای توبه کردن چیست؟

5 تکنیک برای دوستی‌های عمیق‌تر در اسلام

رسالت نهج البلاغه چیست؟

محبوب‌ترین بنده خدا در کلام امام علی(ع)

اهمیت عدد چهل در متون دینی

خشت آخر خانه نبوت

اربعین حسینی

22شرط برای حفظ قرآن

جدول تمام مراسمات اربعین حسینی : جدول

یک اربعین اسیر بلایم

اسیر عشق

نمونه هایی از غلو درباره امام حسین(ع)

اعمال روز اربعین + متن کامل زیارت

آیه‌ای که امام حسین(ع) در راه کربلا خواند

فرازی از زیارت اربعین

آیاتی در مورد هدایت

40 پاداش باورنکردنی برای یک زیارت

نویسندگان
آخرین نظرات

مجله نایت پلاس


دریافت کد مجله

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

ماجرای نامگذاری حضرت زینب (س)

شنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۳، ۰۲:۰۲ ب.ظ


ماجرای نامگذاری حضرت زینب (س)
حقیقت صراط: پنجم ماه جمادى الاولى سال پنجم هجرى، مصادف با سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س) است، تربیت و پرورش این مروارید گرانبها و بى‌مانند در کنار پیغمبر اکرم(ص) و در خانه رسالت بوده است. زینب کبرى (س) دُرّ زهراى مرضیه(س) از دست پسر عموى پیغمبر، امیرالمؤمنین(ع) غذا و خوراک خورده و رشد کرده است؛ نموّی قدسى و پاکیزه داشته و پنج تن اهل کساء نسبت به تربیت، پرورش، تعلیم او کوشش کرده‌اند، مربى و مؤدب و معلم این بانوی بزرگوار بوده‌اند.د      ( ادامه مطلب )

*چرا زینب کبری(س) را عقیلة‌العرب می‌خوانند/ ماجرای نامگذاری آسمانی زینب(س)

حجت‌الاسلام حسن پناهی‌آزاد، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره چرایی اختصاص لقب «عقیلة‌العرب» به حضرت زینب(س) این چنین می‌گوید: یکی از القاب حضرت زینب (س) عقیلة‌العرب یا عقیله بنی هاشم است و بنابر قول بعضی از ادبای عرب، «ة» عقیلة‌العرب تای تأنیث است، اما اگر به شکل دقیق‌تر بررسی شود، تای مبالغه است نه تای تأنیث؛ بنابراین عقیل یک فرد خردمند است و عقیلة‌العرب بانویی است که منسوب به بنی هاشم و از طرفی بسیار خردمند است.

وی ادامه می‌دهد: ماجرای نامگذاری حضرت زینب(س) این طور بود که هنگامى زینب(س) متولد شد، مادرش حضرت زهرا(س) او را نزد پدرش امیرالمؤمنین(ع) آورد و گفتند: این نوزاد را نامگذارى کنید، حضرت فرمود: من از رسول خدا(ص) در این امر سبقت نمی‌گیرم؛ در این ایام پیامبر اکرم(ص) به مسافرت رفته بودند، اما بعد از بازگشت ایشان، امیرالمؤمنین(ع) به پیامبر(ص) عرض کردند که نامی را برای این فرزند انتخاب کنید، پیامبر(ص)‌ فرمودند: من نیز در نامگذاری این نوزاد بر خداوند متعال سبقت نمی‌گیرم، سپس جبرئیل(ع) فرود آمده و سلام خداوند را به پیامبر(ص) ابلاغ کرد و گفت: نام این نوزاد را زینب بگذارید که خداوند متعال این نام را براى او برگزیده است.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز می‌دارد: مفهوم زینب(س) در ترکیب زبان عربی مرکب از دو اصطلاح است: «زین» و «أب»؛ «زین» به معنای زینت و افتخار پدر است و حضرت زینب(س) عملاً نیز این گونه بودند و دارای ابعاد شخصیتی مشابه پدر بزرگوارشان بودند.

*جمله به یادماندنی امام سجاد(ع) درباره عمه بزرگوارش(س)

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی رئیس جامعة‌المصطفی‌(ص) العالمیه با اشاره به علم الهی پیامى‌سان عاشورا بیان می‌کند: زینب کبری(س) از یک علم الهی برخوردار بود که امام سجاد(ع) در روایتی می‌فرماید: «انت بحمدالله عالمة‌ بلا معلمة»؛ تو دانش لدنی داری، از این رو علم و مراتب ولایت پذیری، ولایت مداری، شجاعت و رشادت فوق‌العاده این بانوی بزرگوار، در کنار هم به ایشان یک قدرت رهبری و مدیریت داد که در عمل نیز خود را نشان داد و ما می‌بینیم که تا تاریخ است عاشورا باقی است و تا عاشورا باقی است، نقش حضرت زینب (س) نیز ماندگار خواهد ماند.

*چرا امام علی(ع) خطاب به دخترش فرمود: «فداک ابوک»/حضرت زینب(س) محضر هفت معصوم را درک کرده است

حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد استاد حوزه و دانشگاه نیز با اشاره به اینکه   حضرت زینب(س) در دامان هفت معصوم رشد و پرورش پیدا کرده است، اظهار می‌دارد: این بانوی بزرگوار، خدمت جدشان پیغمبر خدا(ص)، پدر و مادر گرامی‌شان حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بودند و چون ظرفیت‌ فوق‌العاده‌ای داشتند توانستند محضر ائمه اطهار(ع) را تا امام باقر(ع) درک کند.

این محقق و پژوهشگر علوم دینی ادامه می‌دهد: در حالات حضرت زینب(س) نقل شده است: زمانی که ایشان در دوران طفولیت در دامان علی(ع) بودند و حضرت می‌خواستند اعداد را به زینب(س) آموزش دهند، فرمودند: فرزندم بگو یک، زینب فرمودند: واحد، حضرت امیر(ع) فرمودند: بگو دو (اثنان)، اما حضرت زینب(س) باز گفتند: واحد و همین طور چندین مرتبه حضرت علی(ع) اعداد را شمردند تا زینب(س) آن‌ها را تکرار کند که حضرت زینب(س) فقط می‌فرمودند: واحد!

وی می‌افزاید: وقتی حضرت امیرالمؤمنین(ع) علت این کار را از حضرت زینب(س) جویا شد، حضرت فرمودند: منظور من از واحد، خداوند است و من خدای واحد و یکتا را نام می‌برم و چیزی بعد از ایشان قرار نمی‌دهم،‌ بنابراین از این بیان نورانی حضرت زینب(س) مشخص می‌شود که حتی از شمارش اعداد نیز به خدای متعال توجه پیدا می‌کند و همین موضوع باعث شد تا امام علی(ع) او را در آغوش کشیده و بفرمایند: «فداکِ ابوک» پدرت به فدایت!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سلام دوستان به سایت من خوش آمدید حقیقت صراط: اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى نياز مى شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مى فرستد و زمين بركت خويش را بيرون مى ريزد.