حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.
چهارشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۳:۲۸ ب.ظ

شفاعت، شامل حال افراد بخیل نمی شود



شفاعت، شامل حال افراد بخیل نمی شود

حقیقت صراط: حال كه خداوند از انفاق ما با خبر است، پس بهترین مال را با والاترین اهداف خرج كنیم. البته باید بدانیم که انفاق، مخصوص ثروتمندان و اموال زیاد نیست، مال كم را نیز انفاق كنید. گاهى یك برگ زرد پائیزى، كشتى چندین مورچه در حوض مى‏شود.
( ادامه مطلب )

وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ وَ ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ (بقره ـ 270)

و هر مالى را كه انفاق كرده‏اید، یا نذرى را كه نذر كرده‏اید، پس قطعاً خداوند آن را مى‏داند و براى ستمگران هیچ یاورى نیست.

به دنبال آیات گذشته كه درباره انفاق و بخشش در راه خدا و انتخاب اموال خوب براى این كار، توأم با اخلاق و اخلاص بحث مى‏كرد در این آیه، سخن از علم خداوند نسبت به آن انفاق هاست.

در ابتدای آیه مى‏فرماید: "آنچه را كه انفاق مى‏كنید یا نذرهایى كه (در این زمینه كرده‏اید) خداوند همه آنها را مى‏داند" (وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ).

كم باشد یا زیاد، خوب باشد یا بد، از طریق حلال تهیه شده باشد یا حرام، با اخلاص همراه باشد یا توأم با ریا، همراه با منت و آزار باشد یا بدون آن، از اموالى باشد كه خداوند دستور انفاق آن را داده است یا به وسیله نذر بر خود واجب كرده باشید، هرگونه باشد، خدا از تمام جزئیات آن آگاه است و جزاى آن را از خوب و بد به تناسب آن خواهد داد.

یک نکته از تفسیر هدایت

تأثیر بخشش در رفاه اقتصادى تأثیرى فطرى است كه سنت خدا آن را در زندگى مراعات مى‏كند، خواه مردم از این امر آگاه باشند یا نباشند، به این علت كه علم یا جهل مردم نسبت به بخشندگى تأثیرى در اندازه تأثیر آن در رشد اقتصادى ندارد، و تنها كفایت مى‏كند كه خدا بداند، و اوست كه مال را با انفاق كردن افزایش مى‏دهد نه مردم.

اما كسانى كه انفاق نمى‏كنند یا به نذرهاى خود وفادار نمى‏مانند، حتى در آن صورت كه مردم اعتقاد داشته باشند که ایشان این عمل را انجام داده اند، باز هم ادعاى ایشان به انفاق كردن، یا ادعاى ایشان به رشد مالشان بر اثر انفاق یا جلوگیرى از حوادث بد، هرگز سودى بر ایشان نخواهد داشت.
شفاعت، شامل حال افراد بخیل نمى‏شود. «وَ ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ» (هم چنان كه در سوره مدثّر آیه 48 آمده است: «وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ» «فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعِینَ» شفاعت شفیعان، آنان را (كسانى كه انفاق نمى‏كنند) سود نمى‏رساند)

منظور از ظالمین در این آیه چه کسانی هستند؟

در پایان آیه مى‏فرماید: "و ظالمان یاورى ندارند" (وَ ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ).

"ظالمان" در اینجا اشاره به ثروت ‏اندوزان بخیل و انفاق كنندگان ریاكار و منت‏گذاران و مردم‏ آزاران است كه خداوند آنها را یارى نمى‏كند و انفاقشان نیز در دنیا و آخرت یاورشان نخواهد بود.

یا كسانى كه به خاطر ترك انفاق به محرومان و تهیدستان هم به آنها ظلم كردند و هم به جامعه و هم به خویشتن.

یا كسانى كه انفاق ها را در محل شایسته خود به كار نگرفتند زیرا ظلم به معنى وسیع كلمه، به معنى هرگونه كارى است كه در غیر مورد خود انجام گیرد، و از آنجا كه منافاتى در میان این معانى سه‏گانه نیست ممكن است هر سه در مفهوم آیه جمع باشد.

آرى آنها نه در دنیا یار و یاورى دارند و نه در قیامت شفاعت كننده‏اى و این خاصیت ظلم و ستم، در هر چهره و به هر شكل است.

ضمناً از این آیه استفاده مى‏شود كه نذر مشروعیت دارد و باید به آن عمل كرد و این از امورى بوده كه قبل از اسلام وجود داشته و اسلام بر آن صحه گذاشته است.

در این مورد تفسیر احسن الحدیث می گوید:

«نذر» گاهى انفاق مشروط است مثلاً مى‏گوید: اگر مریضم شفا یابد، براى خدا فلان مبلغ انفاق خواهم كرد و گاهى تعهد صرف است بدون شرط، مثلاً مى‏گوید متعهد مى‏شوم براى خدا فلان مقدار انفاق كنم، در هر صورت، «نذر» یك انفاق جدى و داراى مسئولیت است.
 
پیام‏های این آیه:

1ـ حال كه خداوند از انفاق ما با خبر است، پس بهترین مال را با والاترین اهداف خرج كنیم. «ما أَنْفَقْتُمْ»، «فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ»

2ـ انفاق، مخصوص ثروتمندان و اموال زیاد نیست، مال كم را نیز انفاق كنید. «مِنْ نَفَقَةٍ» گاهى یك برگ زرد پائیزى، كشتى چندین مورچه در حوض مى‏شود.
"ظالمان" در اینجا اشاره به ثروت‏اندوزان بخیل و انفاق كنندگان ریاكار، و منت‏گذاران و مردم‏آزاران است، كه خداوند آنها را یارى نمى‏كند و انفاقشان نیز در دنیا و آخرت یاورشان نخواهد بود

3ـ ایمان به اینكه خداوند مى‏داند، بهترین دلگرمى براى انفاق و عمل به تعهّدات و نذرهاست. «فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ»

4ـ تشویق و هشدار، در كنار هم عامل رشد است. جمله «فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ» عامل تشویق، و جمله «ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ» هشدار است.

5ـ وفاى به نذر، واجب و ترك آن ظلم است. «نَذَرْتُمْ»، «ما لِلظَّالِمِینَ»

6ـ ظلم به خود، راه توبه و كفّاره دارد، ولى در ظلمى كه به محرومان به خاطر ترك انفاق مى‏شود، ظالم هیچ یاورى ندارد. «وَ ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ»

7ـ شفاعت، شامل حال افراد بخیل نمى‏شود. «وَ ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ» (همچنان كه در سوره مدثّر آیه 48 آمده است: «وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ» «فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعِینَ» شفاعت شفیعان، آنان را (كسانى كه انفاق نمى‏كنند) سود نمى‏رساند.)

8ـ اگر انگیزه بخل، استمداد و یارى خواستن از مال و مردم باشد، بدانید هرگاه‏ قهر خداوند بیاید، نه مال و نه مردم كارآیى ندارند. «ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ»

9ـ جرم، با جریمه باید متناسب باشد. كسى كه در دنیا با انفاق یار دیگران نیست، در آخرت هم دیگران یاور او نخواهند بود. «ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ»



نوشته شده توسط elaheh solimani
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.

مترجم سایت

حقیقت صراط

صراط بهشت ، ظهور قابليت‌ها در قيامت است

پس‌ رسيدن‌ به‌ بهشتِ فعليّت‌، يعني‌ بهشتِ بعد از طيّ عالم‌ برزخ‌ در قيامت‌، بعد از امتحانات‌ در دنيا بوده‌؛ و هر كس‌ امتحانانش‌ بهتر و نتيجه‌اش‌ عاليتر باشد، به‌ صراط‌ مستقيم‌ نزديكتر و به‌ راه‌ و روش‌ عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ مناسب‌تر و ملايم‌تر است‌.

اصحاب‌ اليمين‌: يعني‌ سعادتمندان‌ و نيكاني‌ كه‌ كارهاي‌ خوب‌ انجام‌ ميداده‌اند و از زشتي‌ها پرهيز مي‌نموده‌اند، ولي‌ نتوانسته‌اند ريشه علاقۀ به‌ دنيا و ماسِوَی‌ الله‌ را در وجودشان‌ بسوزانند. و منظور از «دنيا» غير خداست‌؛ هر چه‌ باشد، و هر مقام‌ و درجه‌ و فضيلتي‌ بوده‌ باشد.

غير خدا هر چه‌ هست‌ دنياست‌، گرچه‌ بهشت‌ و مقام‌ باشد. زيرا دنيا يعني‌ حيات‌ دانيه‌؛ و كسي‌ كه‌ منظور و مقصودش‌ مقصور و محصور در ذات‌ اقدس‌ حضرت‌ احديّت‌ نبوده‌ باشد، در زندگي‌ پس‌ زيست‌ ميكند گر چه‌ داراي‌ فضائل‌ و مكارمي‌ هم‌ بوده‌ باشد.

اصحاب‌ اليمين‌ از روي‌ جهنّم‌ عبور ميكنند؛ و چون‌ حقيقت‌ آتش‌ را درنيافته‌اند و بدان‌ در دنيا قدري‌ نزديك‌ شده‌اند، مانند شخص‌ سواره‌ و يا پياده‌ هستند كه‌ از ديدن‌ مناظر دوزخ‌ در وقت‌ عبور در دهشت‌ است‌ و از حرارت‌ و هواي‌ نامطبوع‌ آن‌ قدري‌ ناراحت‌ است‌.

 


p30web

جدول پخش ورزش از تلویزیون

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ابزار هدايت به بالاي صفجه

یوزر و پسورد 32

الکسا

ابزار وبلاگ



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
بایگانی
کلمات کلیدی

فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟

فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی(ع)

دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست‌؟

آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟

چرا دعاهایمان مستجاب نمیشود ؟

واژه ای زیبا در آیة الکرسی

سه گروه که خدا به آنها لبخند می زند!

این افراد در قیامت اژدهایی به گردنشان آویزان است!

آشنایی با توصیه‌های معنوی برای شب یلدا

3 توصیه قرآن کریم برای دولت اعتدال

پنج دستورالعمل برای انسانیت

8 عذاب روحی جهنمیان !

نعل اسب از خرافه تا واقعیت !؟+عکس

بهترین راه به جای توبه کردن چیست؟

5 تکنیک برای دوستی‌های عمیق‌تر در اسلام

رسالت نهج البلاغه چیست؟

محبوب‌ترین بنده خدا در کلام امام علی(ع)

اهمیت عدد چهل در متون دینی

خشت آخر خانه نبوت

اربعین حسینی

22شرط برای حفظ قرآن

جدول تمام مراسمات اربعین حسینی : جدول

یک اربعین اسیر بلایم

اسیر عشق

نمونه هایی از غلو درباره امام حسین(ع)

اعمال روز اربعین + متن کامل زیارت

آیه‌ای که امام حسین(ع) در راه کربلا خواند

فرازی از زیارت اربعین

آیاتی در مورد هدایت

40 پاداش باورنکردنی برای یک زیارت

نویسندگان
آخرین نظرات

مجله نایت پلاس


دریافت کد مجله

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

شفاعت، شامل حال افراد بخیل نمی شود

چهارشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۳:۲۸ ب.ظ


شفاعت، شامل حال افراد بخیل نمی شود

حقیقت صراط: حال كه خداوند از انفاق ما با خبر است، پس بهترین مال را با والاترین اهداف خرج كنیم. البته باید بدانیم که انفاق، مخصوص ثروتمندان و اموال زیاد نیست، مال كم را نیز انفاق كنید. گاهى یك برگ زرد پائیزى، كشتى چندین مورچه در حوض مى‏شود.
( ادامه مطلب )

وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ وَ ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ (بقره ـ 270)

و هر مالى را كه انفاق كرده‏اید، یا نذرى را كه نذر كرده‏اید، پس قطعاً خداوند آن را مى‏داند و براى ستمگران هیچ یاورى نیست.

به دنبال آیات گذشته كه درباره انفاق و بخشش در راه خدا و انتخاب اموال خوب براى این كار، توأم با اخلاق و اخلاص بحث مى‏كرد در این آیه، سخن از علم خداوند نسبت به آن انفاق هاست.

در ابتدای آیه مى‏فرماید: "آنچه را كه انفاق مى‏كنید یا نذرهایى كه (در این زمینه كرده‏اید) خداوند همه آنها را مى‏داند" (وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ).

كم باشد یا زیاد، خوب باشد یا بد، از طریق حلال تهیه شده باشد یا حرام، با اخلاص همراه باشد یا توأم با ریا، همراه با منت و آزار باشد یا بدون آن، از اموالى باشد كه خداوند دستور انفاق آن را داده است یا به وسیله نذر بر خود واجب كرده باشید، هرگونه باشد، خدا از تمام جزئیات آن آگاه است و جزاى آن را از خوب و بد به تناسب آن خواهد داد.

یک نکته از تفسیر هدایت

تأثیر بخشش در رفاه اقتصادى تأثیرى فطرى است كه سنت خدا آن را در زندگى مراعات مى‏كند، خواه مردم از این امر آگاه باشند یا نباشند، به این علت كه علم یا جهل مردم نسبت به بخشندگى تأثیرى در اندازه تأثیر آن در رشد اقتصادى ندارد، و تنها كفایت مى‏كند كه خدا بداند، و اوست كه مال را با انفاق كردن افزایش مى‏دهد نه مردم.

اما كسانى كه انفاق نمى‏كنند یا به نذرهاى خود وفادار نمى‏مانند، حتى در آن صورت كه مردم اعتقاد داشته باشند که ایشان این عمل را انجام داده اند، باز هم ادعاى ایشان به انفاق كردن، یا ادعاى ایشان به رشد مالشان بر اثر انفاق یا جلوگیرى از حوادث بد، هرگز سودى بر ایشان نخواهد داشت.
شفاعت، شامل حال افراد بخیل نمى‏شود. «وَ ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ» (هم چنان كه در سوره مدثّر آیه 48 آمده است: «وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ» «فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعِینَ» شفاعت شفیعان، آنان را (كسانى كه انفاق نمى‏كنند) سود نمى‏رساند)

منظور از ظالمین در این آیه چه کسانی هستند؟

در پایان آیه مى‏فرماید: "و ظالمان یاورى ندارند" (وَ ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ).

"ظالمان" در اینجا اشاره به ثروت ‏اندوزان بخیل و انفاق كنندگان ریاكار و منت‏گذاران و مردم‏ آزاران است كه خداوند آنها را یارى نمى‏كند و انفاقشان نیز در دنیا و آخرت یاورشان نخواهد بود.

یا كسانى كه به خاطر ترك انفاق به محرومان و تهیدستان هم به آنها ظلم كردند و هم به جامعه و هم به خویشتن.

یا كسانى كه انفاق ها را در محل شایسته خود به كار نگرفتند زیرا ظلم به معنى وسیع كلمه، به معنى هرگونه كارى است كه در غیر مورد خود انجام گیرد، و از آنجا كه منافاتى در میان این معانى سه‏گانه نیست ممكن است هر سه در مفهوم آیه جمع باشد.

آرى آنها نه در دنیا یار و یاورى دارند و نه در قیامت شفاعت كننده‏اى و این خاصیت ظلم و ستم، در هر چهره و به هر شكل است.

ضمناً از این آیه استفاده مى‏شود كه نذر مشروعیت دارد و باید به آن عمل كرد و این از امورى بوده كه قبل از اسلام وجود داشته و اسلام بر آن صحه گذاشته است.

در این مورد تفسیر احسن الحدیث می گوید:

«نذر» گاهى انفاق مشروط است مثلاً مى‏گوید: اگر مریضم شفا یابد، براى خدا فلان مبلغ انفاق خواهم كرد و گاهى تعهد صرف است بدون شرط، مثلاً مى‏گوید متعهد مى‏شوم براى خدا فلان مقدار انفاق كنم، در هر صورت، «نذر» یك انفاق جدى و داراى مسئولیت است.
 
پیام‏های این آیه:

1ـ حال كه خداوند از انفاق ما با خبر است، پس بهترین مال را با والاترین اهداف خرج كنیم. «ما أَنْفَقْتُمْ»، «فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ»

2ـ انفاق، مخصوص ثروتمندان و اموال زیاد نیست، مال كم را نیز انفاق كنید. «مِنْ نَفَقَةٍ» گاهى یك برگ زرد پائیزى، كشتى چندین مورچه در حوض مى‏شود.
"ظالمان" در اینجا اشاره به ثروت‏اندوزان بخیل و انفاق كنندگان ریاكار، و منت‏گذاران و مردم‏آزاران است، كه خداوند آنها را یارى نمى‏كند و انفاقشان نیز در دنیا و آخرت یاورشان نخواهد بود

3ـ ایمان به اینكه خداوند مى‏داند، بهترین دلگرمى براى انفاق و عمل به تعهّدات و نذرهاست. «فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ»

4ـ تشویق و هشدار، در كنار هم عامل رشد است. جمله «فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ» عامل تشویق، و جمله «ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ» هشدار است.

5ـ وفاى به نذر، واجب و ترك آن ظلم است. «نَذَرْتُمْ»، «ما لِلظَّالِمِینَ»

6ـ ظلم به خود، راه توبه و كفّاره دارد، ولى در ظلمى كه به محرومان به خاطر ترك انفاق مى‏شود، ظالم هیچ یاورى ندارد. «وَ ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ»

7ـ شفاعت، شامل حال افراد بخیل نمى‏شود. «وَ ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ» (همچنان كه در سوره مدثّر آیه 48 آمده است: «وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ» «فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعِینَ» شفاعت شفیعان، آنان را (كسانى كه انفاق نمى‏كنند) سود نمى‏رساند.)

8ـ اگر انگیزه بخل، استمداد و یارى خواستن از مال و مردم باشد، بدانید هرگاه‏ قهر خداوند بیاید، نه مال و نه مردم كارآیى ندارند. «ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ»

9ـ جرم، با جریمه باید متناسب باشد. كسى كه در دنیا با انفاق یار دیگران نیست، در آخرت هم دیگران یاور او نخواهند بود. «ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ»

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سلام دوستان به سایت من خوش آمدید حقیقت صراط: اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى نياز مى شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مى فرستد و زمين بركت خويش را بيرون مى ريزد.