حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.
شنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۳، ۰۴:۵۷ ب.ظ

خدا چه کارهایی کرده است ؟

خدا،افعال خداوندی،جنبه های اعتقادی،پروردگار،آفرینش،خداوند

خدا چه کارهایی کرده است ؟

حقیقت صراط: یکی از جنبه های اعتقادی بسیار مهم شناخت پروردگار عالمیان است و از جمله راههای شناخت الهی توجه در افعال خداوند متعال است. فعل خداوندی به معنای خلق و آفرینش اوست که با نظر به آن و شناخت افعال الهی می توان قدرت و عظمت پروردگار را شناخت!      ( ادامه مطلب )

افعال خداوندی!

افعال خداوند با توجه به ملاکهای متعددی قابل بررسی است. به نظر اولیه می توان فعل الهی را دو نوع دانست. یکی آفرینش الهی که مبسوق به عدم است که به اصطلاح صنع نامیده می شود و دیگری فعل الهی که خیر مسبوق به عدم می باشد که ابداع خوانده می شود و معنای آن، اشاره به آفرینش دو گروه از موجودات دارد که برخی از آنها از نظر مادی نبوده اند و گروه دیگر ماده ندارند و مادی نیستند.

اما با دقت در این موضوع می توان با توجه به 4 ملاک فعل الهی را تقسیم بندی نمود که می کوشیم در ادامه، این تقسیمات را مطرح نماییم.

با توجه به ملاک ماده و زمان!

فعل الهی به لحاظ ماده و زمان چهار احتمال دارد: اول فعلی که نه مسبوق به ماده است و نه مسبوق به زمان که این فعل را ابداع می نامند. مثل مجردات.

دوم فعلی که هم مسبوق به ماده است و هم مسبوق به زمان که این فعل تکوین گفته می شود که تمام پدیده های مادی از جمادات و نباتات و حیوانات از این قبیل اند.

سوم فعلی که تنها مسبوق به ماده است که این فعل اختراع خوانده می شود که بنابر طبیعیات قدیم، افلاک مسبوق به ماده اند و نه زمان که البته این نظریه در طبیعیات و هیأت جدید باطل شده است. و چهارم فعلی که تنها مسبوق به زمان است که برای آن مصداقی وجود ندارد بلکه صرف فرض و احتمال است در تقسیم بندی فوق با توجه به زمان و ماده، سه دسته از موجودات و یا به بیان دقیق تر امروزی دو دسته از موجودات آفریده ی خداوند از نظر آفرینش مطرح می شوند.

بررسی و تفحص درباره ی افعال خداوند در آفرینش مخلوقات خویش از جمله مباحث مهمی است که در طول تاریخ تفکر اسلامی نیز همواره مورد بحث و بررسی اندیشمندان واقع شده است و بر این اساس نظریات گوناگونی طرح و ارائه گردیده است. اهمیت این بحث به ویژه در مباحث خداشناسی و بحث های توحید طرح می گردد که دیدگاه مسلمان حقیقی در رابطه با چنین موضوع مهمی را مورد جرح و تعدیل قرار می دهد

با توجه به ملاک تمام و نقصان:

فعل الهی را می توان به لحاظ تمام و نقصان نیز تقسیم نمود که از این منظر سه دسته است:

1-    موجوداتی که تام اند و هیچ گونه حالت بالقوه ندارند و استعداد جدیدی در آن ها وجود ندارد و هر کمالی برایشان ممکن شده است مثل موجودات مجرد و فرشتگان.

2-    موجوداتی که ناقصند ولی با ذات خود می توانند به کمال برسند و برای جبران نقص و رسیدن به کمال به استعدادهای ذاتی و علل درونی خود اکتفا می کنند و به غیر نیازی ندارند، مثل نفوس انبیاء و ائمه ی اطهارعلیه السلام که برای کمال ذاتی خودشان کفایت می کنند. یعنی خداوند آنها را به گونه ای آفریده که از سایر مردم بی نیاز می باشند و برای رشد و کمال الهی نیازی به مردم دیگر ندارند. همان طور که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ایامی را در غار حرا به عبادت و تهجد سپری نمود و شبها و روزهایی را در انس دائم با خداوند پشت سرگذاشت تا به مرحله ای رسید که وحی الهی براو نازل گردید و عهده دار مقام والای رسالت شد.

عاشقان را شد مدرس حُسن دوست         دفتر درس و سبقشان روی اوست

درسشان آشوب و چرخ و زلزله          نی زیادات است و باب و سلسله

3-    موجوداتی که ناقصند و با ذات خود نیز نمی توانند به کمال دست یابند بلکه برای رسیدن به کمال و به فعلیت رسانیدن استعدادهای خود نیاز به غیر دارند. مانند نفس یک کودک عادی که به تعلیم و تربیت والدین و معلمان و مربیان نیازمند است و بدون معلم و مربی به جایی نمی رسد.

فعل الهی و تئوری های کلامی

تقسیم بندی دیگری از فعل الهی نزد متکلمان و اندیشمندان اسلامی وجود دارد که فعل را به طور کلی به لحاظ آن که دارای محل است یا دارای محل نیست، تقسیم می نمایند. در صورتی هم که دارای محل باشد یا به واسطه ی فعل دیگری است یا بدون واسطه است. اگر دارای واسطه باشد فعل متولد و اگر دارای واسطه نباشد فعل مباشر نامیده می شود. فعلی هم که دارای محل نیست فعل مخترع نامیده می شود.

فعل مخترع یعنی فعل بدون محل مخصوص خداوند است. فعل مباشر که دارای محل است ولی بدون واسطه انجام می شود مخصوص موجودات عالم طبیعت می باشد. فعل متولد اما فعلی است که هم خداوند و هم غیر او انجام می دهند.

فعل متولد!

فعل متولد فعلی دارای محل است که دارای واسطه نیز می باشد. مثلا اگر کسی دیگری را در آتش بیندازد و آتش او را بسوزاند آیا قاتل او محسوب می شود یا نه؟ برخی او را قاتل می دانند چون فعل او را فعل متولد می دانند یعنی فعل دارای محل با واسطه اما برخی دیگر او را قاتل نمی دانند چون فعل او را، فعل متولد نمی دانند یعنی اساسا قائل به فعل متولد نیستند بلکه آتش را عامل مرگ او می دانند!

فعل متولد فعلی دارای محل است که دارای واسطه نیز می باشد. مثلا اگر کسی دیگری را در آتش بیندازد و آتش او را بسوزاند آیا قاتل او محسوب می شود یا نه؟ برخی او را قاتل می دانند چون فعل او را فعل متولد می دانند یعنی فعل دارای محل با واسطه اما برخی دیگر او را قاتل نمی دانند چون فعل او را، فعل متولد نمی دانند یعنی اساسا قائل به فعل متولد نیستند بلکه آتش را عامل مرگ او می دانند!

در همین رابطه اختلاف میان اندیشمندان اسلامی درباره ی افعال متولدی که به خدا نسبت داده می شود و اختیار انسان طرح می گردد که برخی فاعل فعل را، انسان و دیگران خداوند می دانند و از این رو مدح و ذم افعال این چنینی را با توجه به دیدگاه ایشان درباره ی افعال متولد باید بررسی نمود.

نتیجه گیری....

بررسی و تفحص درباره ی افعال خداوند در آفرینش مخلوقات خویش از جمله مباحث مهمی است که در طول تاریخ تفکر اسلامی نیز همواره مورد بحث و بررسی اندیشمندان واقع شده است و بر این اساس نظریات گوناگونی طرح و ارائه گردیده است. اهمیت این بحث به ویژه در مباحث خداشناسی و بحث های توحید طرح می گردد که دیدگاه مسلمان حقیقی در رابطه با چنین موضوع مهمی را مورد جرح و تعدیل قرار می دهد



نوشته شده توسط elaheh solimani
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.

مترجم سایت

حقیقت صراط

صراط بهشت ، ظهور قابليت‌ها در قيامت است

پس‌ رسيدن‌ به‌ بهشتِ فعليّت‌، يعني‌ بهشتِ بعد از طيّ عالم‌ برزخ‌ در قيامت‌، بعد از امتحانات‌ در دنيا بوده‌؛ و هر كس‌ امتحانانش‌ بهتر و نتيجه‌اش‌ عاليتر باشد، به‌ صراط‌ مستقيم‌ نزديكتر و به‌ راه‌ و روش‌ عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ مناسب‌تر و ملايم‌تر است‌.

اصحاب‌ اليمين‌: يعني‌ سعادتمندان‌ و نيكاني‌ كه‌ كارهاي‌ خوب‌ انجام‌ ميداده‌اند و از زشتي‌ها پرهيز مي‌نموده‌اند، ولي‌ نتوانسته‌اند ريشه علاقۀ به‌ دنيا و ماسِوَی‌ الله‌ را در وجودشان‌ بسوزانند. و منظور از «دنيا» غير خداست‌؛ هر چه‌ باشد، و هر مقام‌ و درجه‌ و فضيلتي‌ بوده‌ باشد.

غير خدا هر چه‌ هست‌ دنياست‌، گرچه‌ بهشت‌ و مقام‌ باشد. زيرا دنيا يعني‌ حيات‌ دانيه‌؛ و كسي‌ كه‌ منظور و مقصودش‌ مقصور و محصور در ذات‌ اقدس‌ حضرت‌ احديّت‌ نبوده‌ باشد، در زندگي‌ پس‌ زيست‌ ميكند گر چه‌ داراي‌ فضائل‌ و مكارمي‌ هم‌ بوده‌ باشد.

اصحاب‌ اليمين‌ از روي‌ جهنّم‌ عبور ميكنند؛ و چون‌ حقيقت‌ آتش‌ را درنيافته‌اند و بدان‌ در دنيا قدري‌ نزديك‌ شده‌اند، مانند شخص‌ سواره‌ و يا پياده‌ هستند كه‌ از ديدن‌ مناظر دوزخ‌ در وقت‌ عبور در دهشت‌ است‌ و از حرارت‌ و هواي‌ نامطبوع‌ آن‌ قدري‌ ناراحت‌ است‌.

 


p30web

جدول پخش ورزش از تلویزیون

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ابزار هدايت به بالاي صفجه

یوزر و پسورد 32

الکسا

ابزار وبلاگ



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
بایگانی
کلمات کلیدی

فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟

فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی(ع)

دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست‌؟

آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟

چرا دعاهایمان مستجاب نمیشود ؟

واژه ای زیبا در آیة الکرسی

سه گروه که خدا به آنها لبخند می زند!

این افراد در قیامت اژدهایی به گردنشان آویزان است!

آشنایی با توصیه‌های معنوی برای شب یلدا

3 توصیه قرآن کریم برای دولت اعتدال

پنج دستورالعمل برای انسانیت

8 عذاب روحی جهنمیان !

نعل اسب از خرافه تا واقعیت !؟+عکس

بهترین راه به جای توبه کردن چیست؟

5 تکنیک برای دوستی‌های عمیق‌تر در اسلام

رسالت نهج البلاغه چیست؟

محبوب‌ترین بنده خدا در کلام امام علی(ع)

اهمیت عدد چهل در متون دینی

خشت آخر خانه نبوت

اربعین حسینی

22شرط برای حفظ قرآن

جدول تمام مراسمات اربعین حسینی : جدول

یک اربعین اسیر بلایم

اسیر عشق

نمونه هایی از غلو درباره امام حسین(ع)

اعمال روز اربعین + متن کامل زیارت

آیه‌ای که امام حسین(ع) در راه کربلا خواند

فرازی از زیارت اربعین

آیاتی در مورد هدایت

40 پاداش باورنکردنی برای یک زیارت

نویسندگان
آخرین نظرات

مجله نایت پلاس


دریافت کد مجله

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

خدا چه کارهایی کرده است ؟

شنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۳، ۰۴:۵۷ ب.ظ
خدا،افعال خداوندی،جنبه های اعتقادی،پروردگار،آفرینش،خداوند

خدا چه کارهایی کرده است ؟

حقیقت صراط: یکی از جنبه های اعتقادی بسیار مهم شناخت پروردگار عالمیان است و از جمله راههای شناخت الهی توجه در افعال خداوند متعال است. فعل خداوندی به معنای خلق و آفرینش اوست که با نظر به آن و شناخت افعال الهی می توان قدرت و عظمت پروردگار را شناخت!      ( ادامه مطلب )

افعال خداوندی!

افعال خداوند با توجه به ملاکهای متعددی قابل بررسی است. به نظر اولیه می توان فعل الهی را دو نوع دانست. یکی آفرینش الهی که مبسوق به عدم است که به اصطلاح صنع نامیده می شود و دیگری فعل الهی که خیر مسبوق به عدم می باشد که ابداع خوانده می شود و معنای آن، اشاره به آفرینش دو گروه از موجودات دارد که برخی از آنها از نظر مادی نبوده اند و گروه دیگر ماده ندارند و مادی نیستند.

اما با دقت در این موضوع می توان با توجه به 4 ملاک فعل الهی را تقسیم بندی نمود که می کوشیم در ادامه، این تقسیمات را مطرح نماییم.

با توجه به ملاک ماده و زمان!

فعل الهی به لحاظ ماده و زمان چهار احتمال دارد: اول فعلی که نه مسبوق به ماده است و نه مسبوق به زمان که این فعل را ابداع می نامند. مثل مجردات.

دوم فعلی که هم مسبوق به ماده است و هم مسبوق به زمان که این فعل تکوین گفته می شود که تمام پدیده های مادی از جمادات و نباتات و حیوانات از این قبیل اند.

سوم فعلی که تنها مسبوق به ماده است که این فعل اختراع خوانده می شود که بنابر طبیعیات قدیم، افلاک مسبوق به ماده اند و نه زمان که البته این نظریه در طبیعیات و هیأت جدید باطل شده است. و چهارم فعلی که تنها مسبوق به زمان است که برای آن مصداقی وجود ندارد بلکه صرف فرض و احتمال است در تقسیم بندی فوق با توجه به زمان و ماده، سه دسته از موجودات و یا به بیان دقیق تر امروزی دو دسته از موجودات آفریده ی خداوند از نظر آفرینش مطرح می شوند.

بررسی و تفحص درباره ی افعال خداوند در آفرینش مخلوقات خویش از جمله مباحث مهمی است که در طول تاریخ تفکر اسلامی نیز همواره مورد بحث و بررسی اندیشمندان واقع شده است و بر این اساس نظریات گوناگونی طرح و ارائه گردیده است. اهمیت این بحث به ویژه در مباحث خداشناسی و بحث های توحید طرح می گردد که دیدگاه مسلمان حقیقی در رابطه با چنین موضوع مهمی را مورد جرح و تعدیل قرار می دهد

با توجه به ملاک تمام و نقصان:

فعل الهی را می توان به لحاظ تمام و نقصان نیز تقسیم نمود که از این منظر سه دسته است:

1-    موجوداتی که تام اند و هیچ گونه حالت بالقوه ندارند و استعداد جدیدی در آن ها وجود ندارد و هر کمالی برایشان ممکن شده است مثل موجودات مجرد و فرشتگان.

2-    موجوداتی که ناقصند ولی با ذات خود می توانند به کمال برسند و برای جبران نقص و رسیدن به کمال به استعدادهای ذاتی و علل درونی خود اکتفا می کنند و به غیر نیازی ندارند، مثل نفوس انبیاء و ائمه ی اطهارعلیه السلام که برای کمال ذاتی خودشان کفایت می کنند. یعنی خداوند آنها را به گونه ای آفریده که از سایر مردم بی نیاز می باشند و برای رشد و کمال الهی نیازی به مردم دیگر ندارند. همان طور که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ایامی را در غار حرا به عبادت و تهجد سپری نمود و شبها و روزهایی را در انس دائم با خداوند پشت سرگذاشت تا به مرحله ای رسید که وحی الهی براو نازل گردید و عهده دار مقام والای رسالت شد.

عاشقان را شد مدرس حُسن دوست         دفتر درس و سبقشان روی اوست

درسشان آشوب و چرخ و زلزله          نی زیادات است و باب و سلسله

3-    موجوداتی که ناقصند و با ذات خود نیز نمی توانند به کمال دست یابند بلکه برای رسیدن به کمال و به فعلیت رسانیدن استعدادهای خود نیاز به غیر دارند. مانند نفس یک کودک عادی که به تعلیم و تربیت والدین و معلمان و مربیان نیازمند است و بدون معلم و مربی به جایی نمی رسد.

فعل الهی و تئوری های کلامی

تقسیم بندی دیگری از فعل الهی نزد متکلمان و اندیشمندان اسلامی وجود دارد که فعل را به طور کلی به لحاظ آن که دارای محل است یا دارای محل نیست، تقسیم می نمایند. در صورتی هم که دارای محل باشد یا به واسطه ی فعل دیگری است یا بدون واسطه است. اگر دارای واسطه باشد فعل متولد و اگر دارای واسطه نباشد فعل مباشر نامیده می شود. فعلی هم که دارای محل نیست فعل مخترع نامیده می شود.

فعل مخترع یعنی فعل بدون محل مخصوص خداوند است. فعل مباشر که دارای محل است ولی بدون واسطه انجام می شود مخصوص موجودات عالم طبیعت می باشد. فعل متولد اما فعلی است که هم خداوند و هم غیر او انجام می دهند.

فعل متولد!

فعل متولد فعلی دارای محل است که دارای واسطه نیز می باشد. مثلا اگر کسی دیگری را در آتش بیندازد و آتش او را بسوزاند آیا قاتل او محسوب می شود یا نه؟ برخی او را قاتل می دانند چون فعل او را فعل متولد می دانند یعنی فعل دارای محل با واسطه اما برخی دیگر او را قاتل نمی دانند چون فعل او را، فعل متولد نمی دانند یعنی اساسا قائل به فعل متولد نیستند بلکه آتش را عامل مرگ او می دانند!

فعل متولد فعلی دارای محل است که دارای واسطه نیز می باشد. مثلا اگر کسی دیگری را در آتش بیندازد و آتش او را بسوزاند آیا قاتل او محسوب می شود یا نه؟ برخی او را قاتل می دانند چون فعل او را فعل متولد می دانند یعنی فعل دارای محل با واسطه اما برخی دیگر او را قاتل نمی دانند چون فعل او را، فعل متولد نمی دانند یعنی اساسا قائل به فعل متولد نیستند بلکه آتش را عامل مرگ او می دانند!

در همین رابطه اختلاف میان اندیشمندان اسلامی درباره ی افعال متولدی که به خدا نسبت داده می شود و اختیار انسان طرح می گردد که برخی فاعل فعل را، انسان و دیگران خداوند می دانند و از این رو مدح و ذم افعال این چنینی را با توجه به دیدگاه ایشان درباره ی افعال متولد باید بررسی نمود.

نتیجه گیری....

بررسی و تفحص درباره ی افعال خداوند در آفرینش مخلوقات خویش از جمله مباحث مهمی است که در طول تاریخ تفکر اسلامی نیز همواره مورد بحث و بررسی اندیشمندان واقع شده است و بر این اساس نظریات گوناگونی طرح و ارائه گردیده است. اهمیت این بحث به ویژه در مباحث خداشناسی و بحث های توحید طرح می گردد که دیدگاه مسلمان حقیقی در رابطه با چنین موضوع مهمی را مورد جرح و تعدیل قرار می دهد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سلام دوستان به سایت من خوش آمدید حقیقت صراط: اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى نياز مى شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مى فرستد و زمين بركت خويش را بيرون مى ريزد.