حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.
پنجشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۷:۵۴ ب.ظ

تاثير نماز بر انزوا و گوشه نشيني



تاثير نماز بر انزوا و گوشه نشيني

حقیقت صراط:  برخي روان پزشكان ايراني" شخصيت منزوي" را به عنوان بهترين ترجمه، به جاي"شخصيت"اسكيزوئيد"(Schizoid) پيشنهاد كرده اند، چرا كه مبتلايان به اين اختلال، عمري را در كناره گيري از اجتماع گذرانده اند و در نظر ديگران آدم هايي مردم گريز، منزوي و تنها هستند..( ادامه مطلب )

مبتلايان به اين حالت بيشتر مشاغل انفرادي كه حداقل تماس با ديگران را ايجاب مي كند، انتخاب مي كنند و حتي برخي كار شبانه را به كار روزانه ترجيح مي دهند تا مجبور به مدارا با افراد بيشتري نباشند.اين افراد آرام، مردم گريز، درون گرا و غير اجتماعي هستند و ضمن كناره گيري و عدم دخالت در امور روزمره، به ديگران چنان اهميتي نمي دهند.  

همين وضعيت آنهاست كه باعث مي شود، غير از بستگان درجه يك، دوستان نزديك يا محرم خاصي نداشته باشند و علاوه بر آن هيچ ميلي نيز براي ايجاد روابط نزديك با ديگران در خود احساس نكنند.
روش هاي مورد استفاده در روان پزشكي امروز، براي درمان اين عارضه اعم از روان درماني، گروه درماني و يا حتي دارو درماني، به خصوص در شرايط و امكانات كشور ما چندان عملي و كاربردي نمي باشند. اما چنانچه در پيشگيري يا درمان اين اختلال شخصيتي، روش عملي بي نظيري را جويا باشيم، كلمه درخشان" نماز" باز هم راه گشا خواهد بود.

توصيه مؤكد اسلام مبني بر اقامه نمازهاي واجب يوميه به جماعت و علاوه بر آن، بانگ روح افزاي نماز جمعه در فرا خواندن به يك اجتماع شكوهمند و پر شور هفتگي به عنوان سمبل بزرگي از اصالت "اجتماعي بودن" و ترك رهبانيت در همه تعاليم اسلامي مطرح اند و گويي همه اين قبيل تعاليم، خود به خود نمازگزار را از گوشه نشيني و تنهايي، به بطن اجتماع مي كشاند.

به علاوه، نكته مهم ديگري كه در آموزش هاي متعالي نماز در زدودن روحيه انزوا و مردم گريزي در سوره ي حمد  خودنمايي مي كند، اين مطلب است كه فعل هاي موجود در اين سوره مباركه  و هسته اصلي نماز و تعاليم اسلامي)، همه به صورت جمع ادا مي شوند:(اياك نعبد و اياك نستعين، اهدنا صراط المستقيم)به قول استاد ارجمند، جناب آقاي" دكتر حسن توانايان فرد" در كتاب ارزشمند "بهره وري در آموزش هاي نماز": اين كه "نعبد" مي گوييم و نه "اعبد" و اين كه "نستعين" مي گوييم و نه "استعين"، به عبارت ديگر اين كه مي گوييم "مي پرستيم" و نه "مي پرستم" و مي گوييم "كمك مي جوييم" و نه "كمك مي جويم"، يعني ضمير جمع به كار رفته و نه ضمير متكلم وحده، به اين دليل است كه به ما بياموزد، در اسلام، جمع مقدم بر فرد است.(2)اين مطلب، يعني وجود ضماير جمع و تكرار"ما بودن" و نه "من بودن" در جاي جاي نماز عموميت دارد و در اساسي ترين اذكار نماز به چشم مي خورد؛ مثلا در سلام دوم نماز مي گوييم:(السلام علينا و علي عباد الله الصالحين) و يا حتي در معروف ترين دعاهاي مستحب در قنوت، دعا مي كنيم:( ربنا آتنا في الدنيا حسنه و في الاخره حسنه و قنا عذاب النار)
نماز نه تنها از ابتلا به اختلال اسكيزوئيد پيشگيري مي كند، بلكه توانايي آن را دارد كه مبتلايان به اين عارضه را براي هميشه از كنج عزلت، به قلب جامعه بكشاند


نوشته شده توسط elaheh solimani
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.

مترجم سایت

حقیقت صراط

صراط بهشت ، ظهور قابليت‌ها در قيامت است

پس‌ رسيدن‌ به‌ بهشتِ فعليّت‌، يعني‌ بهشتِ بعد از طيّ عالم‌ برزخ‌ در قيامت‌، بعد از امتحانات‌ در دنيا بوده‌؛ و هر كس‌ امتحانانش‌ بهتر و نتيجه‌اش‌ عاليتر باشد، به‌ صراط‌ مستقيم‌ نزديكتر و به‌ راه‌ و روش‌ عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ مناسب‌تر و ملايم‌تر است‌.

اصحاب‌ اليمين‌: يعني‌ سعادتمندان‌ و نيكاني‌ كه‌ كارهاي‌ خوب‌ انجام‌ ميداده‌اند و از زشتي‌ها پرهيز مي‌نموده‌اند، ولي‌ نتوانسته‌اند ريشه علاقۀ به‌ دنيا و ماسِوَی‌ الله‌ را در وجودشان‌ بسوزانند. و منظور از «دنيا» غير خداست‌؛ هر چه‌ باشد، و هر مقام‌ و درجه‌ و فضيلتي‌ بوده‌ باشد.

غير خدا هر چه‌ هست‌ دنياست‌، گرچه‌ بهشت‌ و مقام‌ باشد. زيرا دنيا يعني‌ حيات‌ دانيه‌؛ و كسي‌ كه‌ منظور و مقصودش‌ مقصور و محصور در ذات‌ اقدس‌ حضرت‌ احديّت‌ نبوده‌ باشد، در زندگي‌ پس‌ زيست‌ ميكند گر چه‌ داراي‌ فضائل‌ و مكارمي‌ هم‌ بوده‌ باشد.

اصحاب‌ اليمين‌ از روي‌ جهنّم‌ عبور ميكنند؛ و چون‌ حقيقت‌ آتش‌ را درنيافته‌اند و بدان‌ در دنيا قدري‌ نزديك‌ شده‌اند، مانند شخص‌ سواره‌ و يا پياده‌ هستند كه‌ از ديدن‌ مناظر دوزخ‌ در وقت‌ عبور در دهشت‌ است‌ و از حرارت‌ و هواي‌ نامطبوع‌ آن‌ قدري‌ ناراحت‌ است‌.

 


p30web

جدول پخش ورزش از تلویزیون

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ابزار هدايت به بالاي صفجه

یوزر و پسورد 32

الکسا

ابزار وبلاگ



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
بایگانی
کلمات کلیدی

فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟

فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی(ع)

دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست‌؟

آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟

چرا دعاهایمان مستجاب نمیشود ؟

واژه ای زیبا در آیة الکرسی

سه گروه که خدا به آنها لبخند می زند!

این افراد در قیامت اژدهایی به گردنشان آویزان است!

آشنایی با توصیه‌های معنوی برای شب یلدا

3 توصیه قرآن کریم برای دولت اعتدال

پنج دستورالعمل برای انسانیت

8 عذاب روحی جهنمیان !

نعل اسب از خرافه تا واقعیت !؟+عکس

بهترین راه به جای توبه کردن چیست؟

5 تکنیک برای دوستی‌های عمیق‌تر در اسلام

رسالت نهج البلاغه چیست؟

محبوب‌ترین بنده خدا در کلام امام علی(ع)

اهمیت عدد چهل در متون دینی

خشت آخر خانه نبوت

اربعین حسینی

22شرط برای حفظ قرآن

جدول تمام مراسمات اربعین حسینی : جدول

یک اربعین اسیر بلایم

اسیر عشق

نمونه هایی از غلو درباره امام حسین(ع)

اعمال روز اربعین + متن کامل زیارت

آیه‌ای که امام حسین(ع) در راه کربلا خواند

فرازی از زیارت اربعین

آیاتی در مورد هدایت

40 پاداش باورنکردنی برای یک زیارت

نویسندگان
آخرین نظرات

مجله نایت پلاس


دریافت کد مجله

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

تاثير نماز بر انزوا و گوشه نشيني

پنجشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۷:۵۴ ب.ظ


تاثير نماز بر انزوا و گوشه نشيني

حقیقت صراط:  برخي روان پزشكان ايراني" شخصيت منزوي" را به عنوان بهترين ترجمه، به جاي"شخصيت"اسكيزوئيد"(Schizoid) پيشنهاد كرده اند، چرا كه مبتلايان به اين اختلال، عمري را در كناره گيري از اجتماع گذرانده اند و در نظر ديگران آدم هايي مردم گريز، منزوي و تنها هستند..( ادامه مطلب )

مبتلايان به اين حالت بيشتر مشاغل انفرادي كه حداقل تماس با ديگران را ايجاب مي كند، انتخاب مي كنند و حتي برخي كار شبانه را به كار روزانه ترجيح مي دهند تا مجبور به مدارا با افراد بيشتري نباشند.اين افراد آرام، مردم گريز، درون گرا و غير اجتماعي هستند و ضمن كناره گيري و عدم دخالت در امور روزمره، به ديگران چنان اهميتي نمي دهند.  

همين وضعيت آنهاست كه باعث مي شود، غير از بستگان درجه يك، دوستان نزديك يا محرم خاصي نداشته باشند و علاوه بر آن هيچ ميلي نيز براي ايجاد روابط نزديك با ديگران در خود احساس نكنند.
روش هاي مورد استفاده در روان پزشكي امروز، براي درمان اين عارضه اعم از روان درماني، گروه درماني و يا حتي دارو درماني، به خصوص در شرايط و امكانات كشور ما چندان عملي و كاربردي نمي باشند. اما چنانچه در پيشگيري يا درمان اين اختلال شخصيتي، روش عملي بي نظيري را جويا باشيم، كلمه درخشان" نماز" باز هم راه گشا خواهد بود.

توصيه مؤكد اسلام مبني بر اقامه نمازهاي واجب يوميه به جماعت و علاوه بر آن، بانگ روح افزاي نماز جمعه در فرا خواندن به يك اجتماع شكوهمند و پر شور هفتگي به عنوان سمبل بزرگي از اصالت "اجتماعي بودن" و ترك رهبانيت در همه تعاليم اسلامي مطرح اند و گويي همه اين قبيل تعاليم، خود به خود نمازگزار را از گوشه نشيني و تنهايي، به بطن اجتماع مي كشاند.

به علاوه، نكته مهم ديگري كه در آموزش هاي متعالي نماز در زدودن روحيه انزوا و مردم گريزي در سوره ي حمد  خودنمايي مي كند، اين مطلب است كه فعل هاي موجود در اين سوره مباركه  و هسته اصلي نماز و تعاليم اسلامي)، همه به صورت جمع ادا مي شوند:(اياك نعبد و اياك نستعين، اهدنا صراط المستقيم)به قول استاد ارجمند، جناب آقاي" دكتر حسن توانايان فرد" در كتاب ارزشمند "بهره وري در آموزش هاي نماز": اين كه "نعبد" مي گوييم و نه "اعبد" و اين كه "نستعين" مي گوييم و نه "استعين"، به عبارت ديگر اين كه مي گوييم "مي پرستيم" و نه "مي پرستم" و مي گوييم "كمك مي جوييم" و نه "كمك مي جويم"، يعني ضمير جمع به كار رفته و نه ضمير متكلم وحده، به اين دليل است كه به ما بياموزد، در اسلام، جمع مقدم بر فرد است.(2)اين مطلب، يعني وجود ضماير جمع و تكرار"ما بودن" و نه "من بودن" در جاي جاي نماز عموميت دارد و در اساسي ترين اذكار نماز به چشم مي خورد؛ مثلا در سلام دوم نماز مي گوييم:(السلام علينا و علي عباد الله الصالحين) و يا حتي در معروف ترين دعاهاي مستحب در قنوت، دعا مي كنيم:( ربنا آتنا في الدنيا حسنه و في الاخره حسنه و قنا عذاب النار)
نماز نه تنها از ابتلا به اختلال اسكيزوئيد پيشگيري مي كند، بلكه توانايي آن را دارد كه مبتلايان به اين عارضه را براي هميشه از كنج عزلت، به قلب جامعه بكشاند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سلام دوستان به سایت من خوش آمدید حقیقت صراط: اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى نياز مى شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مى فرستد و زمين بركت خويش را بيرون مى ريزد.