حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.
يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۵:۱۲ ب.ظ

بخشیدن چیست؟


بخشیدن،بخشش،گذشت،دل شکستگی،احساس گناه،مطالب مذهبی

بخشیدن چیست؟

بخشش و گذشت حقیقی به آسانی محقق نمی شود، چرا که فرآیند بخشیدن معمولا پس از فائق آمدن بر ضربه روحی وارده و فروکش کردن نسبی خشم و دل شکستگی اولیه آغاز می شود. بخشایندگی عبارت است از رها کردن احساس آزردگی و خصومت با خطاکار و توجه کمتر به ماجراجویی که موجب رنجش شده و بخش قابل ملاحظه ای از وقت فرد رنجیده را به خود مشغول داشته است.    ( ادامه مطلب )

زمانی می توان گفت عفو و بخشایش حقیقتا صورت گرفته که فرد آسیب دیده، رشته زندگی را از نو به دست گیرد و به شیوه ای سالم و سازنده، حرکت به پیش را آغاز کند.فرد با بخشش در حقیقت بلند نظری زیادی از خود نشان می دهد، البته ممکن است در ضمن آن احساس کند به او به شدت بی احترامی شده است، اما تلاش همزمان برای درک انگیزه خطاکار و بررسی اینکه انگیزه او تا چه حد از نامقبول بودن رفتارش می کاهد، عمل بزرگوارانه ای است. با این اقدام شجاعانه و احترام برانگیز نشان می دهد که قادر به حل مساله است. هیچ کس نمی تواند ما را به اصرار به بخشیدن فردی وادارد که با ما بدرفتاری کرده، اما به خاطر آسایش و سلامتی خودمان عاقلانه نیست که کماکان عصبانی و برآشفته بمانیم و به خطاکار اجازه دهیم به رنجاندن و عذاب دادن ما ادامه دهد.

مصمم برای بخشیدن

بخشایش حقیقی به آسانی محقق نمی شود. فرآیند بخشایش معمولا پس از فائق آمدن بر ضربه روحی وارده آغاز می شود، یا احتمالا پس از زمانی که قربانی کنارآمدن با آن احساسات را یاد گرفت و توانست آنها را با استفاده از شیوه هایی مهار کند. وقتی کسی می گوید که فردی را خواهد بخشید، معنی واقعی کلامش این است که مایل است او را ببخشد. او به این ترتیب خود را ملزم به برداشتن اولین قدم برای طی کردن فرآیند بخشایش می کند. به عبارتی می توان گفت احساس و طرز تلقی قربانی دچار تحول شده است. در این حالت قربانی به این نتیجه می رسد غالبا هم به صورت ناگهانی که ادامه وضعیت فعلی هیچ نفعی برایش ندارد و چه بسا که بگوید خطاکار را بخشیده است. با این حال اقرار زبانی به بخشیدن به معنای تحقق قطعی بخشش نیست.

انگیزه ای برای بخشیدن

احساس گناه محرکی بی نظیر است. وقتی در موردی احساس گناه می کنیم این احساس از درون ما را می خورد و سوهان روحی است که آن قدر تحریکمان می کند، تا فکری برایش بکنیم. داشتن نوعی احساس گناه در مورد قصور طولانی ما در بخشیدن اگر چه باید اذعان کرد که چنین احساسی احتمالا بسیار ضعیف خواهد بود نقش مهمی در تداوم تلاش بزرگوارانه مان برای بخشیدن طرف مقابل دارد. در این مرحله به یاد آوردن وضعیت هایی که در آنها نقش خطاکار را داشته و بخشیده شده اید، بسیار سودمند است همه ما می توانیم وقایعی از این دست احتمالا مربوط به دوران کودکی مان را به یاد بیاوریم. اعتراف به این حقیقت که در گذشته موجب رنجش دیگران شده اید.تمرین بسیار فروتنانه ای است.

خطا کاران نیازمند بخشایش

برای اکثریت ما،بخشیده شدن احساس آرامشی بی حد و حساب و احساس امتنان نسبت به شخصی که ما را بخشیده است به همراه دارد که بسیار دلنشین است. این آرامشی که احساس می کنیم به ما می فهماند که ما هم، در مقام خطا کار رنج برده ایم. تا قبل از رسیدن به این مرحله، باور رایج میان قربانی ها این است که آنها تنها کسانی هستند که در جریان آن واقعه رنج می برند، حال آنکه در اکثر موارد خطاکار نیز در رنج و عذاب است. خطاکار بر حسب چگونگی تعبیرش از و ضعیت، ممکن است احساس گناه، رنجیدگی یا ستمدیدگی کند یا خود را آماج سوتفاهم بداند. گرچه این همیشه و در همه موارد صدق نمی کند اما چنین نیست که خطاکار از وضعیت پیش آمده رضایت داشته باشد. خطاکار حتی اگر یکدنده تر ازآن باشد که خود اعتراف کند نیاز به بخشیدن دارد.

عذرخواهی لازم است؟

غالبا این سوال پیش می آید که قبل از بخشایش نیازی به اعتراف گناه و معذرت خواهی از جانب خطاکار هست یا نه؟ در یک دنیای ایده آل، افراد خاطی به گناه خود اعتراف می کنند، پوزش می خواهند و آن گاه بخشیده می شوند. بخشش در هر حال مزایای زیادی دارد، حتی در مواردی که اقرار و عذرخواهی خطاکار را در پی نداشته باشد. اگر چه خودداری از اعتراف و طلب پوزش، احیای روابط عادی با خطاکار را تا حدودی دشوارتر می کند اما این کار عملی است. برای بسیاری از افراد عذرخواهی به خاطر کاری که انجام داده اند به غایت دشوار است به این دلیل ساده که یا بیش از حد یکدنده اند یا آن قدر اعتماد به نفس ندارند که سختی حاصل از اعتراف به خطا و اظهار تاسف را تحمل کنند. درست همان گونه که بخشیدن کسی نیازبه شهامت دارد اعتراف به خطا نیز دل و جرات می خواهد.

این کار نیز به منزله تصدیق این واقعیت است که شما هم درست مانند دیگرانی که مرتکب اشتباه می شوند، جایز الخطا هستید.عذرخواهی می تواند علامتی برای بسته شدن پرونده آن ماجرا باشد و به طرفین این امکان را بدهد که به دنبال زندگی عادی خود بروند. عذرخواهی قلم بطلان روی آنچه رخ داده است نمی کشد. تا حدودی به متعادل تر شدن روابط میان دو طرف کمک می کند.عده ای می گویند با طی کردن فرآیند بخشش، در مورد رفتار خود به نوعی درون بینی دست می یابند و نهایتا بیشتر احساس اعتماد به نفس می کنند. خیلی ها به کلی و عمیقا تغییر کرده اند به خصوص در مواردی که بخشیدن یک خطای بزرگ مطرح بوده است. این عده می گویند که نظرشان نسبت به زندگی تا حدودی دگرگون شده؛ آرام تر و منطقی تر شده اند و در صورت مواجهه با وضعیت های مشابه کمتر دچار خشم و برآشفتگی خواهند شد.



نوشته شده توسط elaheh solimani
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.

مترجم سایت

حقیقت صراط

صراط بهشت ، ظهور قابليت‌ها در قيامت است

پس‌ رسيدن‌ به‌ بهشتِ فعليّت‌، يعني‌ بهشتِ بعد از طيّ عالم‌ برزخ‌ در قيامت‌، بعد از امتحانات‌ در دنيا بوده‌؛ و هر كس‌ امتحانانش‌ بهتر و نتيجه‌اش‌ عاليتر باشد، به‌ صراط‌ مستقيم‌ نزديكتر و به‌ راه‌ و روش‌ عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ مناسب‌تر و ملايم‌تر است‌.

اصحاب‌ اليمين‌: يعني‌ سعادتمندان‌ و نيكاني‌ كه‌ كارهاي‌ خوب‌ انجام‌ ميداده‌اند و از زشتي‌ها پرهيز مي‌نموده‌اند، ولي‌ نتوانسته‌اند ريشه علاقۀ به‌ دنيا و ماسِوَی‌ الله‌ را در وجودشان‌ بسوزانند. و منظور از «دنيا» غير خداست‌؛ هر چه‌ باشد، و هر مقام‌ و درجه‌ و فضيلتي‌ بوده‌ باشد.

غير خدا هر چه‌ هست‌ دنياست‌، گرچه‌ بهشت‌ و مقام‌ باشد. زيرا دنيا يعني‌ حيات‌ دانيه‌؛ و كسي‌ كه‌ منظور و مقصودش‌ مقصور و محصور در ذات‌ اقدس‌ حضرت‌ احديّت‌ نبوده‌ باشد، در زندگي‌ پس‌ زيست‌ ميكند گر چه‌ داراي‌ فضائل‌ و مكارمي‌ هم‌ بوده‌ باشد.

اصحاب‌ اليمين‌ از روي‌ جهنّم‌ عبور ميكنند؛ و چون‌ حقيقت‌ آتش‌ را درنيافته‌اند و بدان‌ در دنيا قدري‌ نزديك‌ شده‌اند، مانند شخص‌ سواره‌ و يا پياده‌ هستند كه‌ از ديدن‌ مناظر دوزخ‌ در وقت‌ عبور در دهشت‌ است‌ و از حرارت‌ و هواي‌ نامطبوع‌ آن‌ قدري‌ ناراحت‌ است‌.

 


p30web

جدول پخش ورزش از تلویزیون

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ابزار هدايت به بالاي صفجه

یوزر و پسورد 32

الکسا

ابزار وبلاگ



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
بایگانی
کلمات کلیدی

فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟

فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی(ع)

دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست‌؟

آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟

چرا دعاهایمان مستجاب نمیشود ؟

واژه ای زیبا در آیة الکرسی

سه گروه که خدا به آنها لبخند می زند!

این افراد در قیامت اژدهایی به گردنشان آویزان است!

آشنایی با توصیه‌های معنوی برای شب یلدا

3 توصیه قرآن کریم برای دولت اعتدال

پنج دستورالعمل برای انسانیت

8 عذاب روحی جهنمیان !

نعل اسب از خرافه تا واقعیت !؟+عکس

بهترین راه به جای توبه کردن چیست؟

5 تکنیک برای دوستی‌های عمیق‌تر در اسلام

رسالت نهج البلاغه چیست؟

محبوب‌ترین بنده خدا در کلام امام علی(ع)

اهمیت عدد چهل در متون دینی

خشت آخر خانه نبوت

اربعین حسینی

22شرط برای حفظ قرآن

جدول تمام مراسمات اربعین حسینی : جدول

یک اربعین اسیر بلایم

اسیر عشق

نمونه هایی از غلو درباره امام حسین(ع)

اعمال روز اربعین + متن کامل زیارت

آیه‌ای که امام حسین(ع) در راه کربلا خواند

فرازی از زیارت اربعین

آیاتی در مورد هدایت

40 پاداش باورنکردنی برای یک زیارت

نویسندگان
آخرین نظرات

مجله نایت پلاس


دریافت کد مجله

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

بخشیدن چیست؟

يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۵:۱۲ ب.ظ

بخشیدن،بخشش،گذشت،دل شکستگی،احساس گناه،مطالب مذهبی

بخشیدن چیست؟

بخشش و گذشت حقیقی به آسانی محقق نمی شود، چرا که فرآیند بخشیدن معمولا پس از فائق آمدن بر ضربه روحی وارده و فروکش کردن نسبی خشم و دل شکستگی اولیه آغاز می شود. بخشایندگی عبارت است از رها کردن احساس آزردگی و خصومت با خطاکار و توجه کمتر به ماجراجویی که موجب رنجش شده و بخش قابل ملاحظه ای از وقت فرد رنجیده را به خود مشغول داشته است.    ( ادامه مطلب )

زمانی می توان گفت عفو و بخشایش حقیقتا صورت گرفته که فرد آسیب دیده، رشته زندگی را از نو به دست گیرد و به شیوه ای سالم و سازنده، حرکت به پیش را آغاز کند.فرد با بخشش در حقیقت بلند نظری زیادی از خود نشان می دهد، البته ممکن است در ضمن آن احساس کند به او به شدت بی احترامی شده است، اما تلاش همزمان برای درک انگیزه خطاکار و بررسی اینکه انگیزه او تا چه حد از نامقبول بودن رفتارش می کاهد، عمل بزرگوارانه ای است. با این اقدام شجاعانه و احترام برانگیز نشان می دهد که قادر به حل مساله است. هیچ کس نمی تواند ما را به اصرار به بخشیدن فردی وادارد که با ما بدرفتاری کرده، اما به خاطر آسایش و سلامتی خودمان عاقلانه نیست که کماکان عصبانی و برآشفته بمانیم و به خطاکار اجازه دهیم به رنجاندن و عذاب دادن ما ادامه دهد.

مصمم برای بخشیدن

بخشایش حقیقی به آسانی محقق نمی شود. فرآیند بخشایش معمولا پس از فائق آمدن بر ضربه روحی وارده آغاز می شود، یا احتمالا پس از زمانی که قربانی کنارآمدن با آن احساسات را یاد گرفت و توانست آنها را با استفاده از شیوه هایی مهار کند. وقتی کسی می گوید که فردی را خواهد بخشید، معنی واقعی کلامش این است که مایل است او را ببخشد. او به این ترتیب خود را ملزم به برداشتن اولین قدم برای طی کردن فرآیند بخشایش می کند. به عبارتی می توان گفت احساس و طرز تلقی قربانی دچار تحول شده است. در این حالت قربانی به این نتیجه می رسد غالبا هم به صورت ناگهانی که ادامه وضعیت فعلی هیچ نفعی برایش ندارد و چه بسا که بگوید خطاکار را بخشیده است. با این حال اقرار زبانی به بخشیدن به معنای تحقق قطعی بخشش نیست.

انگیزه ای برای بخشیدن

احساس گناه محرکی بی نظیر است. وقتی در موردی احساس گناه می کنیم این احساس از درون ما را می خورد و سوهان روحی است که آن قدر تحریکمان می کند، تا فکری برایش بکنیم. داشتن نوعی احساس گناه در مورد قصور طولانی ما در بخشیدن اگر چه باید اذعان کرد که چنین احساسی احتمالا بسیار ضعیف خواهد بود نقش مهمی در تداوم تلاش بزرگوارانه مان برای بخشیدن طرف مقابل دارد. در این مرحله به یاد آوردن وضعیت هایی که در آنها نقش خطاکار را داشته و بخشیده شده اید، بسیار سودمند است همه ما می توانیم وقایعی از این دست احتمالا مربوط به دوران کودکی مان را به یاد بیاوریم. اعتراف به این حقیقت که در گذشته موجب رنجش دیگران شده اید.تمرین بسیار فروتنانه ای است.

خطا کاران نیازمند بخشایش

برای اکثریت ما،بخشیده شدن احساس آرامشی بی حد و حساب و احساس امتنان نسبت به شخصی که ما را بخشیده است به همراه دارد که بسیار دلنشین است. این آرامشی که احساس می کنیم به ما می فهماند که ما هم، در مقام خطا کار رنج برده ایم. تا قبل از رسیدن به این مرحله، باور رایج میان قربانی ها این است که آنها تنها کسانی هستند که در جریان آن واقعه رنج می برند، حال آنکه در اکثر موارد خطاکار نیز در رنج و عذاب است. خطاکار بر حسب چگونگی تعبیرش از و ضعیت، ممکن است احساس گناه، رنجیدگی یا ستمدیدگی کند یا خود را آماج سوتفاهم بداند. گرچه این همیشه و در همه موارد صدق نمی کند اما چنین نیست که خطاکار از وضعیت پیش آمده رضایت داشته باشد. خطاکار حتی اگر یکدنده تر ازآن باشد که خود اعتراف کند نیاز به بخشیدن دارد.

عذرخواهی لازم است؟

غالبا این سوال پیش می آید که قبل از بخشایش نیازی به اعتراف گناه و معذرت خواهی از جانب خطاکار هست یا نه؟ در یک دنیای ایده آل، افراد خاطی به گناه خود اعتراف می کنند، پوزش می خواهند و آن گاه بخشیده می شوند. بخشش در هر حال مزایای زیادی دارد، حتی در مواردی که اقرار و عذرخواهی خطاکار را در پی نداشته باشد. اگر چه خودداری از اعتراف و طلب پوزش، احیای روابط عادی با خطاکار را تا حدودی دشوارتر می کند اما این کار عملی است. برای بسیاری از افراد عذرخواهی به خاطر کاری که انجام داده اند به غایت دشوار است به این دلیل ساده که یا بیش از حد یکدنده اند یا آن قدر اعتماد به نفس ندارند که سختی حاصل از اعتراف به خطا و اظهار تاسف را تحمل کنند. درست همان گونه که بخشیدن کسی نیازبه شهامت دارد اعتراف به خطا نیز دل و جرات می خواهد.

این کار نیز به منزله تصدیق این واقعیت است که شما هم درست مانند دیگرانی که مرتکب اشتباه می شوند، جایز الخطا هستید.عذرخواهی می تواند علامتی برای بسته شدن پرونده آن ماجرا باشد و به طرفین این امکان را بدهد که به دنبال زندگی عادی خود بروند. عذرخواهی قلم بطلان روی آنچه رخ داده است نمی کشد. تا حدودی به متعادل تر شدن روابط میان دو طرف کمک می کند.عده ای می گویند با طی کردن فرآیند بخشش، در مورد رفتار خود به نوعی درون بینی دست می یابند و نهایتا بیشتر احساس اعتماد به نفس می کنند. خیلی ها به کلی و عمیقا تغییر کرده اند به خصوص در مواردی که بخشیدن یک خطای بزرگ مطرح بوده است. این عده می گویند که نظرشان نسبت به زندگی تا حدودی دگرگون شده؛ آرام تر و منطقی تر شده اند و در صورت مواجهه با وضعیت های مشابه کمتر دچار خشم و برآشفتگی خواهند شد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۳
elaheh solimani

بخشیدن چیست؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سلام دوستان به سایت من خوش آمدید حقیقت صراط: اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى نياز مى شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مى فرستد و زمين بركت خويش را بيرون مى ريزد.