حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.
شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۹ ق.ظ

اعتقاد به معاد، امری فطری



اعتقاد به معاد، امری فطری

حقیقت صراط:
اگر تصور ما از معاد این باشد که نوعی بازگشت جدید به همین دنیاست قدر مسلم اعتقاد به معاد یک امر فطری نیست، اما اگر تصورمان از معاد این باشد که واقعیت و حقیقتش بازگشت به خداست، آن وقت یک امری می شود مربوط به رابطه انسان و خدا، که این، امری فطری است.( ادامه مطلب )

اعتقاد به معاد، امری فطری

مسأله اینکه آیا اعتقاد به رستاخیز فطری هست یا فطری نیست بستگی دارد به اینکه ما اعتقاد به رستاخیز را در چه شکلی طرح کنیم. یک وقت در آن شکل طرح می کنیم که خود قرآن کریم در اکثر آیات طرح کرده است. معنی و مفهومی که قرآن به رستاخیز می دهد رجوع و بازگشت به پروردگار است (انا لله و انا الیه راجعون). اگر به این معنی و مفهوم باشد جواب این است: بله، اعتقاد به رستاخیز فطری است.

ولی اغلب، این امر را به یک صورت ناقص طرح می کنند که آن معنی و مفهوم واقعی خودش را ندارد. برخی اینطور به نظرشان می رسد که همانطور که یک صنعتگر، یک چیزی را می سازد بعد آن را خراب می کند و بار دوم همان را می خواهد بسازد خداوند نیز چنین می کند. کسی هم که (طبق آیه «ویقول الانسان ءاذا مامت لسوف اخرج حیا؛ و انسان می گوید: آیا وقتی مردم، راستی از گور زنده بیرون آورده خواهم شد؟» مریم/66) چنین حرفی زده و تصورش یک چنین چیزی بوده است، نه تصور به شکل واقعی که از معاد باید داشته باشد؛ شنیده است که مردم در معاد بار دیگر زنده می شوند و این زنده شدن را یک نوع بازگشت به دنیا تلقی می کرده است – که اکثر مردم اینطور تلقی می کنند – نه بازگشت به خدا.

اگر تصور ما از معاد این باشد که نوعی بازگشت جدید به همین دنیاست قدر مسلم اعتقاد به معاد یک امر فطری نیست، اما اگر تصورمان از معاد این باشد که واقعیت و حقیقتش بازگشت به خداست، آن وقت یک امری می شود مربوط به رابطه انسان و خدا، که این، امری فطری است.
تمام‌ موجودات‌ این‌ عالم‌ معاد دارند و حرکت‌ بسوی‌ خداوند متعال‌. نفس‌ انسان‌، نفس‌ حیوان‌، نفس‌ نبات‌ و حتی‌ جمادات‌ نیزمعاد دارند؛ و نفوس‌ ملائکه‌ و انبیاء، و خلاصه‌ تمام‌ موجودات‌ مجرده‌ عالم‌ عِلوی‌ معاد دارند

معنا و کیفیت حشر

عالم‌ حشر یعنی‌ عالم‌ جمع‌. نفوسی‌ که‌ از این‌ عالم‌ بسوی‌ خداوند میروند، به‌ همان‌ نقطه‌ای‌ می روند که‌ از همانجا ابتداء آفرینش‌ آنها بوده‌ و نزولشان‌ بدین‌ عالم‌ از آن‌ نقطه‌ بوده‌ است‌. تمام‌ موجودات‌ این‌ عالم‌ معاد دارند و حرکت‌ بسوی‌ خداوند متعال‌. نفس‌ انسان‌، نفس‌ حیوان‌، نفس‌ نبات‌ و حتی‌ جمادات‌ نیزمعاد دارند؛ و نفوس‌ ملائکه‌ و انبیاء، و خلاصه‌ تمام‌ موجودات‌ مجرده‌ عالم‌ عِلوی‌ معاد دارند؛ و معاد آنها عبارت‌ است‌ از  فناء در همان‌ اسمی‌ از اسماء ذات‌ حق که‌ از آن‌ بوجود آمده‌اند. این‌ پشه‌ که‌ معاد دارد، یعنی‌ همان‌ قوس‌ نزولی‌ را که‌ در خلقت‌ پیموده‌ است‌ باید پس‌ از آن‌ صعود نموده‌ و در آن‌ اسم‌ و صفتی‌ که‌ موجب‌ بدء و پیدایش‌ او شده‌ است‌ مضمحل و فانی‌ و مندک گردد.

«کَمَا بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ؛ همچنانکه‌ شما را آفرید و از مبدءی‌ بوجود آورد، همینطور شما باید برگردید و به‌ همان‌ مبدأ عود کنید» (آیه 29 سوره اعراف).

«کَمَا بَدَأنَا´ أَولَ خَلْقٍ نُعِیدُهُ؛ همانطور که‌ ما اول‌ خلقت‌ را ابتدا کردیم‌، آن‌ خلقت‌ را به‌ همانجا عود میدهیم‌ و برمیگردانیم» (قسمتی از آیه 104 سوره انبیاء).
اگر تصورمان از معاد این باشد که واقعیت و حقیقتش بازگشت به خداست، آن وقت یک امری می شود مربوط به رابطه انسان و خدا، که این، امری فطری است

خداوند اول‌ چیزی‌ را که‌ خلق‌ فرمود، مانند عقل‌ چنانکه‌ در روایت‌ است‌: أَولُ مَا خَلَقَ اللَهُ الْعَقْلُ، یا مانند نور چنانکه‌ آن‌ نیز در روایت‌ آمده‌ است‌، یا آب‌ چنانکه‌ آمده‌ است‌: أَولُ مَا خَلَقَ اللَهُ الْمَآءُ که‌ منظور همان‌ وجود منبسط‌ و رحمت‌ واسعه‌ خداست‌؛ به‌ هرحال‌ آنها معادشان‌ به‌ ذات‌ مقدس‌ است‌. و از آن‌ اسم‌ و از اولُ ما خَلَق‌، موجودات‌ مجرده‌ چون‌ ارواح‌ فرشتگان‌ و عقول‌ و نفوس‌ قدسیه‌ و نفوس‌ ناطقه‌ را آفرید، و از آن‌ اسماء و صفات‌، نیز به‌ همین‌ ترتیب‌ أسماءِ جزئیه‌ و موجودات‌ متکثره‌ را به‌ ترتیب‌ نزول‌ از رأس‌ مخروط‌ به‌ قاعدة‌ آن‌ مرتباً و مترتباً آفرید. و در این‌ سلسلة‌ مراتب‌، هر موجودی‌ معادش‌ عبارت‌ است‌ از عود و بازگشت‌ به‌ همان‌ جائی‌ که‌ از آنجا آفریده‌ شده‌ بود.

در دعای‌ سِمات‌ ـ که‌ حاوی‌ نکات‌ و دقائق‌ عجیب‌ عرفانی‌ است‌ ـ بدین‌ مطالب‌ کاملاً تصریح‌ شده‌ است‌، و همچنین‌ در روایاتی‌ که‌ کیفیت‌ پیدایش‌ عالم‌ را از اسماءِ خداوند بیان‌ میکند. انسان‌ نیز بازگشت‌ میکند به‌ همان‌ جائی‌ که‌ از آنجا آفریده‌ شده‌ است‌ و سرشت‌ او و طینت‌ او از آنجا بوده‌ است‌، خواه‌ از عِلیین‌ و خواه‌ از سِجین‌. این‌ حرکتِ انسان‌ را از عالم‌ کثرت‌ بسوی‌ مقام‌ وحدت‌ و از اعتبار بسوی‌ حقیقت‌، حشر گویند؛ یعنی‌ عالم‌ جمع‌، عالمی‌ که‌ انسان‌ در آن‌ جمع‌ می‌شود و در خود فرو میرود و پیچیده‌ میگردد و فانی‌ و مضمحل می‌شود.


نوشته شده توسط elaheh solimani
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.

مترجم سایت

حقیقت صراط

صراط بهشت ، ظهور قابليت‌ها در قيامت است

پس‌ رسيدن‌ به‌ بهشتِ فعليّت‌، يعني‌ بهشتِ بعد از طيّ عالم‌ برزخ‌ در قيامت‌، بعد از امتحانات‌ در دنيا بوده‌؛ و هر كس‌ امتحانانش‌ بهتر و نتيجه‌اش‌ عاليتر باشد، به‌ صراط‌ مستقيم‌ نزديكتر و به‌ راه‌ و روش‌ عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ مناسب‌تر و ملايم‌تر است‌.

اصحاب‌ اليمين‌: يعني‌ سعادتمندان‌ و نيكاني‌ كه‌ كارهاي‌ خوب‌ انجام‌ ميداده‌اند و از زشتي‌ها پرهيز مي‌نموده‌اند، ولي‌ نتوانسته‌اند ريشه علاقۀ به‌ دنيا و ماسِوَی‌ الله‌ را در وجودشان‌ بسوزانند. و منظور از «دنيا» غير خداست‌؛ هر چه‌ باشد، و هر مقام‌ و درجه‌ و فضيلتي‌ بوده‌ باشد.

غير خدا هر چه‌ هست‌ دنياست‌، گرچه‌ بهشت‌ و مقام‌ باشد. زيرا دنيا يعني‌ حيات‌ دانيه‌؛ و كسي‌ كه‌ منظور و مقصودش‌ مقصور و محصور در ذات‌ اقدس‌ حضرت‌ احديّت‌ نبوده‌ باشد، در زندگي‌ پس‌ زيست‌ ميكند گر چه‌ داراي‌ فضائل‌ و مكارمي‌ هم‌ بوده‌ باشد.

اصحاب‌ اليمين‌ از روي‌ جهنّم‌ عبور ميكنند؛ و چون‌ حقيقت‌ آتش‌ را درنيافته‌اند و بدان‌ در دنيا قدري‌ نزديك‌ شده‌اند، مانند شخص‌ سواره‌ و يا پياده‌ هستند كه‌ از ديدن‌ مناظر دوزخ‌ در وقت‌ عبور در دهشت‌ است‌ و از حرارت‌ و هواي‌ نامطبوع‌ آن‌ قدري‌ ناراحت‌ است‌.

 


p30web

جدول پخش ورزش از تلویزیون

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ابزار هدايت به بالاي صفجه

یوزر و پسورد 32

الکسا

ابزار وبلاگ



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
بایگانی
کلمات کلیدی

فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟

فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی(ع)

دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست‌؟

آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟

چرا دعاهایمان مستجاب نمیشود ؟

واژه ای زیبا در آیة الکرسی

سه گروه که خدا به آنها لبخند می زند!

این افراد در قیامت اژدهایی به گردنشان آویزان است!

آشنایی با توصیه‌های معنوی برای شب یلدا

3 توصیه قرآن کریم برای دولت اعتدال

پنج دستورالعمل برای انسانیت

8 عذاب روحی جهنمیان !

نعل اسب از خرافه تا واقعیت !؟+عکس

بهترین راه به جای توبه کردن چیست؟

5 تکنیک برای دوستی‌های عمیق‌تر در اسلام

رسالت نهج البلاغه چیست؟

محبوب‌ترین بنده خدا در کلام امام علی(ع)

اهمیت عدد چهل در متون دینی

خشت آخر خانه نبوت

اربعین حسینی

22شرط برای حفظ قرآن

جدول تمام مراسمات اربعین حسینی : جدول

یک اربعین اسیر بلایم

اسیر عشق

نمونه هایی از غلو درباره امام حسین(ع)

اعمال روز اربعین + متن کامل زیارت

آیه‌ای که امام حسین(ع) در راه کربلا خواند

فرازی از زیارت اربعین

آیاتی در مورد هدایت

40 پاداش باورنکردنی برای یک زیارت

نویسندگان
آخرین نظرات

مجله نایت پلاس


دریافت کد مجله

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

اعتقاد به معاد، امری فطری

شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۹ ق.ظ


اعتقاد به معاد، امری فطری

حقیقت صراط:
اگر تصور ما از معاد این باشد که نوعی بازگشت جدید به همین دنیاست قدر مسلم اعتقاد به معاد یک امر فطری نیست، اما اگر تصورمان از معاد این باشد که واقعیت و حقیقتش بازگشت به خداست، آن وقت یک امری می شود مربوط به رابطه انسان و خدا، که این، امری فطری است.( ادامه مطلب )

اعتقاد به معاد، امری فطری

مسأله اینکه آیا اعتقاد به رستاخیز فطری هست یا فطری نیست بستگی دارد به اینکه ما اعتقاد به رستاخیز را در چه شکلی طرح کنیم. یک وقت در آن شکل طرح می کنیم که خود قرآن کریم در اکثر آیات طرح کرده است. معنی و مفهومی که قرآن به رستاخیز می دهد رجوع و بازگشت به پروردگار است (انا لله و انا الیه راجعون). اگر به این معنی و مفهوم باشد جواب این است: بله، اعتقاد به رستاخیز فطری است.

ولی اغلب، این امر را به یک صورت ناقص طرح می کنند که آن معنی و مفهوم واقعی خودش را ندارد. برخی اینطور به نظرشان می رسد که همانطور که یک صنعتگر، یک چیزی را می سازد بعد آن را خراب می کند و بار دوم همان را می خواهد بسازد خداوند نیز چنین می کند. کسی هم که (طبق آیه «ویقول الانسان ءاذا مامت لسوف اخرج حیا؛ و انسان می گوید: آیا وقتی مردم، راستی از گور زنده بیرون آورده خواهم شد؟» مریم/66) چنین حرفی زده و تصورش یک چنین چیزی بوده است، نه تصور به شکل واقعی که از معاد باید داشته باشد؛ شنیده است که مردم در معاد بار دیگر زنده می شوند و این زنده شدن را یک نوع بازگشت به دنیا تلقی می کرده است – که اکثر مردم اینطور تلقی می کنند – نه بازگشت به خدا.

اگر تصور ما از معاد این باشد که نوعی بازگشت جدید به همین دنیاست قدر مسلم اعتقاد به معاد یک امر فطری نیست، اما اگر تصورمان از معاد این باشد که واقعیت و حقیقتش بازگشت به خداست، آن وقت یک امری می شود مربوط به رابطه انسان و خدا، که این، امری فطری است.
تمام‌ موجودات‌ این‌ عالم‌ معاد دارند و حرکت‌ بسوی‌ خداوند متعال‌. نفس‌ انسان‌، نفس‌ حیوان‌، نفس‌ نبات‌ و حتی‌ جمادات‌ نیزمعاد دارند؛ و نفوس‌ ملائکه‌ و انبیاء، و خلاصه‌ تمام‌ موجودات‌ مجرده‌ عالم‌ عِلوی‌ معاد دارند

معنا و کیفیت حشر

عالم‌ حشر یعنی‌ عالم‌ جمع‌. نفوسی‌ که‌ از این‌ عالم‌ بسوی‌ خداوند میروند، به‌ همان‌ نقطه‌ای‌ می روند که‌ از همانجا ابتداء آفرینش‌ آنها بوده‌ و نزولشان‌ بدین‌ عالم‌ از آن‌ نقطه‌ بوده‌ است‌. تمام‌ موجودات‌ این‌ عالم‌ معاد دارند و حرکت‌ بسوی‌ خداوند متعال‌. نفس‌ انسان‌، نفس‌ حیوان‌، نفس‌ نبات‌ و حتی‌ جمادات‌ نیزمعاد دارند؛ و نفوس‌ ملائکه‌ و انبیاء، و خلاصه‌ تمام‌ موجودات‌ مجرده‌ عالم‌ عِلوی‌ معاد دارند؛ و معاد آنها عبارت‌ است‌ از  فناء در همان‌ اسمی‌ از اسماء ذات‌ حق که‌ از آن‌ بوجود آمده‌اند. این‌ پشه‌ که‌ معاد دارد، یعنی‌ همان‌ قوس‌ نزولی‌ را که‌ در خلقت‌ پیموده‌ است‌ باید پس‌ از آن‌ صعود نموده‌ و در آن‌ اسم‌ و صفتی‌ که‌ موجب‌ بدء و پیدایش‌ او شده‌ است‌ مضمحل و فانی‌ و مندک گردد.

«کَمَا بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ؛ همچنانکه‌ شما را آفرید و از مبدءی‌ بوجود آورد، همینطور شما باید برگردید و به‌ همان‌ مبدأ عود کنید» (آیه 29 سوره اعراف).

«کَمَا بَدَأنَا´ أَولَ خَلْقٍ نُعِیدُهُ؛ همانطور که‌ ما اول‌ خلقت‌ را ابتدا کردیم‌، آن‌ خلقت‌ را به‌ همانجا عود میدهیم‌ و برمیگردانیم» (قسمتی از آیه 104 سوره انبیاء).
اگر تصورمان از معاد این باشد که واقعیت و حقیقتش بازگشت به خداست، آن وقت یک امری می شود مربوط به رابطه انسان و خدا، که این، امری فطری است

خداوند اول‌ چیزی‌ را که‌ خلق‌ فرمود، مانند عقل‌ چنانکه‌ در روایت‌ است‌: أَولُ مَا خَلَقَ اللَهُ الْعَقْلُ، یا مانند نور چنانکه‌ آن‌ نیز در روایت‌ آمده‌ است‌، یا آب‌ چنانکه‌ آمده‌ است‌: أَولُ مَا خَلَقَ اللَهُ الْمَآءُ که‌ منظور همان‌ وجود منبسط‌ و رحمت‌ واسعه‌ خداست‌؛ به‌ هرحال‌ آنها معادشان‌ به‌ ذات‌ مقدس‌ است‌. و از آن‌ اسم‌ و از اولُ ما خَلَق‌، موجودات‌ مجرده‌ چون‌ ارواح‌ فرشتگان‌ و عقول‌ و نفوس‌ قدسیه‌ و نفوس‌ ناطقه‌ را آفرید، و از آن‌ اسماء و صفات‌، نیز به‌ همین‌ ترتیب‌ أسماءِ جزئیه‌ و موجودات‌ متکثره‌ را به‌ ترتیب‌ نزول‌ از رأس‌ مخروط‌ به‌ قاعدة‌ آن‌ مرتباً و مترتباً آفرید. و در این‌ سلسلة‌ مراتب‌، هر موجودی‌ معادش‌ عبارت‌ است‌ از عود و بازگشت‌ به‌ همان‌ جائی‌ که‌ از آنجا آفریده‌ شده‌ بود.

در دعای‌ سِمات‌ ـ که‌ حاوی‌ نکات‌ و دقائق‌ عجیب‌ عرفانی‌ است‌ ـ بدین‌ مطالب‌ کاملاً تصریح‌ شده‌ است‌، و همچنین‌ در روایاتی‌ که‌ کیفیت‌ پیدایش‌ عالم‌ را از اسماءِ خداوند بیان‌ میکند. انسان‌ نیز بازگشت‌ میکند به‌ همان‌ جائی‌ که‌ از آنجا آفریده‌ شده‌ است‌ و سرشت‌ او و طینت‌ او از آنجا بوده‌ است‌، خواه‌ از عِلیین‌ و خواه‌ از سِجین‌. این‌ حرکتِ انسان‌ را از عالم‌ کثرت‌ بسوی‌ مقام‌ وحدت‌ و از اعتبار بسوی‌ حقیقت‌، حشر گویند؛ یعنی‌ عالم‌ جمع‌، عالمی‌ که‌ انسان‌ در آن‌ جمع‌ می‌شود و در خود فرو میرود و پیچیده‌ میگردد و فانی‌ و مضمحل می‌شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سلام دوستان به سایت من خوش آمدید حقیقت صراط: اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى نياز مى شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مى فرستد و زمين بركت خويش را بيرون مى ريزد.