حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.
يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۴:۵۹ ب.ظ

از نظر قرآن،زیبایی وارضای غریزه جنسی چه نقشی درازدواج دارند؟

غریزه جنسی،ارضای غریزه جنسی ،ازدواج کردن،حکمت‌های ازدواج،مطالب مذهبی

از نظر قرآن،زیبایی وارضای غریزه جنسی چه نقشی درازدواج دارند؟

پرسش :
از نظر قرآن، زیبایی و ارضای غریزه جنسی چه نقشی در ازدواج دارند؟

پاسخ :
حقیقت صراط: ازدواج، نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده، اجتماع و جامعه است و گرچه از یک منظر ازدواج یک مسأله شخصی و فردی به حساب می‌آید؛ ولی از بعد دیگر، چون بنیادش در سایة جامعه انسانی نهاده شده و می‌شود، سود و زیانش جامعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
در قرآن کریم و روایات اسلامی مهم‌ترین فلسفه و حکمت ازدواج، بقای نسل انسان‌ها،تکامل و حفظ دین دانسته شده است.     ( ادامه مطلب )

برخی از فواید و حکمت‌های ازدواج از دیدگاه قرآن کریم و روایات اسلامی عبارتند از:

1 .بقای نسل انسان و حفظ حیات نوع بشر.[1]

2 . آرامش زندگی و اجتماع: زن و مرد مکمل یکدیگر و باعث شکوفایی جسمی و روحی یکدیگرند و هر کدام بدون دیگر ساکت و ناقص خواهند بود.[2]

3 . تربیت و پرورش نسل‌های شایسته.[3]

4 . ایجاد زمینه عفاف و پاکدامنی در خانواده و جامعه.[4]

5 . ارضای غریزه جنسی از راه صحیح و منطقی و سوق دادن و هدایت آن به سوی راه‌های مشروع و در راستای کمال. قرآن کریم می‌فرماید: «مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، هم چنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را، اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد؛ خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است! و کسانی که امکان برای ازدواج نمی‌یابند، باید پاکدامنی از فضل پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز گرداند.!...[5]


بنابراین، اگر به غریزه طبیعی جنسی از راه صحیح پاسخ داده نشود، به طغیان و انحراف این غریزه می‌تواند باز‌تاب‌های بسیار منفی برای فرد، خانواده و اجتماع داشته باشد و بهداشت روانی و جسمی فرد، خانواده، و جامعه را مختل کند، قرآن کریم بهترین راه پاسخ‌گویی به این غریزه را ازدواج و تشکیل خانواده می‌داند و روایات اسلامی نیز ازدواج را عامل مهمی در دور نگه داشتن دین و جامعه، از انحرافات می‌داند؛ چنان که، پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «من تزوج فقد احرز نصف دینه؛ هر کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.»[6]

6 . ازدواج عامل سکون و آرامش خاطر است. «و من دایته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل لکم بینکم مودة و رحمة ان فی ذلک لایت لقوم یتفکرون:[7] و از نشانه‌های او این که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودتّ و رحمت قرار داد، در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکر می‌کنند.»

7 . ازدواج شخص را در برابر خانواده و جامعه متعهد می‌کند و زندگی را برای شخص هدف‌دار و او را به اصول اخلاقی و هنجارهای اجتماعی پایبند می‌کند.[8]


زیبایی برای دو طرف ازدواج یک امتیاز است و در شیرینی و سعادت «زندگی زناشویی» تأثیر زیادی دارد. زیبایی معیار و اندازه معین ندارد که بتوان افراد را با آن سنجید بلکه بیشتر به سلیقه افراد بستگی دارد.


زیبایی در همسر در حفظ و تقویت عفت و ایمان همسر مؤثراست و در روایات اسلامی نیز بر اهمیت این موضوع تأکید شده است. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «در انتخاب همسر، همان‌گونه که دربارة زیبایی صورت همسر تحقیق می‌کنید دربارة موی او نیز سؤال و تحقیق کنید؛ زیرا مو یکی از زیبایی‌هاست.»[9] البته نعمت زیبایی باید در کنار دیگر صفات و معیارها، مورد توجه قرار گیرد و زیبایی بدون تدینّ، عفت، اخلاق و ... نه تنها امتیازی محسوب نمی‌شود، بلکه می‌تواند آفت باشد.


پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «ایاکم و خضراء الدمن[10]... از سبزه‌ زاری که بر فراز مزبله‌ای روییده باشد بپرهیزد. قرآن کریم نیز زنان و مردان را به رعایت عفت دعوت کرده و به ویژه از زنان می‌خواهد که زیبایی‌ها و زینت‌های خود را از نامحرمان بپوشانند.[11]
بنابراین، ازدواج در اسلام نه تنها ارضا غریزه جنسی و یا ملاک زیبایی به تنهایی نیست، بلکه یک حکم فطری و هماهنگ با قانون آفرینش و وسیله‌ای برای تربیت فرزندان صالح و استمرار نسل بشر است. و انسان با ازدواج به آرامش روحی، فردی و اجتماعی و مودت و رحمت و تعادل روحی و روانی می‌رسد و شخصیت تازه و هدف‌داری را در خود احساس می‌کند.[12]/اندیشه قم

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1. محمد حسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیه، الطبعة الخامسة، 1417ج 15، ص 111 ـ 114.
2 . ناصر مکارم شیرازی و همکاران، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیة، چاپ چهارم، 1367، ج 14، ص 456 ـ 466.
3. زن در آیینه ی جلال و جمال، اثر استاد جوادی آملی.
4. آیین همسرداری، اثر استاد ابراهیم امینی.[1] . نساء/1.
[2] . روم/21.
[3] . بقره/223.
[4] . نور/33.
[5] . نور/32 و 33.
[6] . ر.ک: محمدی ری‌شهری، محمد، میزان الحکمة، ترجمه: حمیدرضا شیخی، قم، انتشارات دارالحدیث، چاپ دوم، 1379 هـ .ش، ج 5، ص 2251.
[7] . روم/21.
[8] . ر.ک: مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ سوم، 1374، ص 13 ـ 17.
[9] . نوری، حسین، مستدرک الوسائل، قم،‌ مؤسسه آل البیت، چاپ اول، 1408 ق. ج 14، ص 181.
[10] . کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1365، ج 5، ص 332.
[11] . نور/31 ـ 33.
[12] . ر.ک: مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، قم، انتشارات صدرا، 1369، ص 21 ـ 52؛ مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1367، ج 14، ص 436 ـ /468


نوشته شده توسط elaheh solimani
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.

مترجم سایت

حقیقت صراط

صراط بهشت ، ظهور قابليت‌ها در قيامت است

پس‌ رسيدن‌ به‌ بهشتِ فعليّت‌، يعني‌ بهشتِ بعد از طيّ عالم‌ برزخ‌ در قيامت‌، بعد از امتحانات‌ در دنيا بوده‌؛ و هر كس‌ امتحانانش‌ بهتر و نتيجه‌اش‌ عاليتر باشد، به‌ صراط‌ مستقيم‌ نزديكتر و به‌ راه‌ و روش‌ عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ مناسب‌تر و ملايم‌تر است‌.

اصحاب‌ اليمين‌: يعني‌ سعادتمندان‌ و نيكاني‌ كه‌ كارهاي‌ خوب‌ انجام‌ ميداده‌اند و از زشتي‌ها پرهيز مي‌نموده‌اند، ولي‌ نتوانسته‌اند ريشه علاقۀ به‌ دنيا و ماسِوَی‌ الله‌ را در وجودشان‌ بسوزانند. و منظور از «دنيا» غير خداست‌؛ هر چه‌ باشد، و هر مقام‌ و درجه‌ و فضيلتي‌ بوده‌ باشد.

غير خدا هر چه‌ هست‌ دنياست‌، گرچه‌ بهشت‌ و مقام‌ باشد. زيرا دنيا يعني‌ حيات‌ دانيه‌؛ و كسي‌ كه‌ منظور و مقصودش‌ مقصور و محصور در ذات‌ اقدس‌ حضرت‌ احديّت‌ نبوده‌ باشد، در زندگي‌ پس‌ زيست‌ ميكند گر چه‌ داراي‌ فضائل‌ و مكارمي‌ هم‌ بوده‌ باشد.

اصحاب‌ اليمين‌ از روي‌ جهنّم‌ عبور ميكنند؛ و چون‌ حقيقت‌ آتش‌ را درنيافته‌اند و بدان‌ در دنيا قدري‌ نزديك‌ شده‌اند، مانند شخص‌ سواره‌ و يا پياده‌ هستند كه‌ از ديدن‌ مناظر دوزخ‌ در وقت‌ عبور در دهشت‌ است‌ و از حرارت‌ و هواي‌ نامطبوع‌ آن‌ قدري‌ ناراحت‌ است‌.

 


p30web

جدول پخش ورزش از تلویزیون

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ابزار هدايت به بالاي صفجه

یوزر و پسورد 32

الکسا

ابزار وبلاگ



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
بایگانی
کلمات کلیدی

فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟

فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی(ع)

دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست‌؟

آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟

چرا دعاهایمان مستجاب نمیشود ؟

واژه ای زیبا در آیة الکرسی

سه گروه که خدا به آنها لبخند می زند!

این افراد در قیامت اژدهایی به گردنشان آویزان است!

آشنایی با توصیه‌های معنوی برای شب یلدا

3 توصیه قرآن کریم برای دولت اعتدال

پنج دستورالعمل برای انسانیت

8 عذاب روحی جهنمیان !

نعل اسب از خرافه تا واقعیت !؟+عکس

بهترین راه به جای توبه کردن چیست؟

5 تکنیک برای دوستی‌های عمیق‌تر در اسلام

رسالت نهج البلاغه چیست؟

محبوب‌ترین بنده خدا در کلام امام علی(ع)

اهمیت عدد چهل در متون دینی

خشت آخر خانه نبوت

اربعین حسینی

22شرط برای حفظ قرآن

جدول تمام مراسمات اربعین حسینی : جدول

یک اربعین اسیر بلایم

اسیر عشق

نمونه هایی از غلو درباره امام حسین(ع)

اعمال روز اربعین + متن کامل زیارت

آیه‌ای که امام حسین(ع) در راه کربلا خواند

فرازی از زیارت اربعین

آیاتی در مورد هدایت

40 پاداش باورنکردنی برای یک زیارت

نویسندگان
آخرین نظرات

مجله نایت پلاس


دریافت کد مجله

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

غریزه جنسی،ارضای غریزه جنسی ،ازدواج کردن،حکمت‌های ازدواج،مطالب مذهبی

از نظر قرآن،زیبایی وارضای غریزه جنسی چه نقشی درازدواج دارند؟

پرسش :
از نظر قرآن، زیبایی و ارضای غریزه جنسی چه نقشی در ازدواج دارند؟

پاسخ :
حقیقت صراط: ازدواج، نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده، اجتماع و جامعه است و گرچه از یک منظر ازدواج یک مسأله شخصی و فردی به حساب می‌آید؛ ولی از بعد دیگر، چون بنیادش در سایة جامعه انسانی نهاده شده و می‌شود، سود و زیانش جامعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
در قرآن کریم و روایات اسلامی مهم‌ترین فلسفه و حکمت ازدواج، بقای نسل انسان‌ها،تکامل و حفظ دین دانسته شده است.     ( ادامه مطلب )

برخی از فواید و حکمت‌های ازدواج از دیدگاه قرآن کریم و روایات اسلامی عبارتند از:

1 .بقای نسل انسان و حفظ حیات نوع بشر.[1]

2 . آرامش زندگی و اجتماع: زن و مرد مکمل یکدیگر و باعث شکوفایی جسمی و روحی یکدیگرند و هر کدام بدون دیگر ساکت و ناقص خواهند بود.[2]

3 . تربیت و پرورش نسل‌های شایسته.[3]

4 . ایجاد زمینه عفاف و پاکدامنی در خانواده و جامعه.[4]

5 . ارضای غریزه جنسی از راه صحیح و منطقی و سوق دادن و هدایت آن به سوی راه‌های مشروع و در راستای کمال. قرآن کریم می‌فرماید: «مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، هم چنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را، اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد؛ خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است! و کسانی که امکان برای ازدواج نمی‌یابند، باید پاکدامنی از فضل پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز گرداند.!...[5]


بنابراین، اگر به غریزه طبیعی جنسی از راه صحیح پاسخ داده نشود، به طغیان و انحراف این غریزه می‌تواند باز‌تاب‌های بسیار منفی برای فرد، خانواده و اجتماع داشته باشد و بهداشت روانی و جسمی فرد، خانواده، و جامعه را مختل کند، قرآن کریم بهترین راه پاسخ‌گویی به این غریزه را ازدواج و تشکیل خانواده می‌داند و روایات اسلامی نیز ازدواج را عامل مهمی در دور نگه داشتن دین و جامعه، از انحرافات می‌داند؛ چنان که، پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «من تزوج فقد احرز نصف دینه؛ هر کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.»[6]

6 . ازدواج عامل سکون و آرامش خاطر است. «و من دایته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل لکم بینکم مودة و رحمة ان فی ذلک لایت لقوم یتفکرون:[7] و از نشانه‌های او این که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودتّ و رحمت قرار داد، در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکر می‌کنند.»

7 . ازدواج شخص را در برابر خانواده و جامعه متعهد می‌کند و زندگی را برای شخص هدف‌دار و او را به اصول اخلاقی و هنجارهای اجتماعی پایبند می‌کند.[8]


زیبایی برای دو طرف ازدواج یک امتیاز است و در شیرینی و سعادت «زندگی زناشویی» تأثیر زیادی دارد. زیبایی معیار و اندازه معین ندارد که بتوان افراد را با آن سنجید بلکه بیشتر به سلیقه افراد بستگی دارد.


زیبایی در همسر در حفظ و تقویت عفت و ایمان همسر مؤثراست و در روایات اسلامی نیز بر اهمیت این موضوع تأکید شده است. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «در انتخاب همسر، همان‌گونه که دربارة زیبایی صورت همسر تحقیق می‌کنید دربارة موی او نیز سؤال و تحقیق کنید؛ زیرا مو یکی از زیبایی‌هاست.»[9] البته نعمت زیبایی باید در کنار دیگر صفات و معیارها، مورد توجه قرار گیرد و زیبایی بدون تدینّ، عفت، اخلاق و ... نه تنها امتیازی محسوب نمی‌شود، بلکه می‌تواند آفت باشد.


پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «ایاکم و خضراء الدمن[10]... از سبزه‌ زاری که بر فراز مزبله‌ای روییده باشد بپرهیزد. قرآن کریم نیز زنان و مردان را به رعایت عفت دعوت کرده و به ویژه از زنان می‌خواهد که زیبایی‌ها و زینت‌های خود را از نامحرمان بپوشانند.[11]
بنابراین، ازدواج در اسلام نه تنها ارضا غریزه جنسی و یا ملاک زیبایی به تنهایی نیست، بلکه یک حکم فطری و هماهنگ با قانون آفرینش و وسیله‌ای برای تربیت فرزندان صالح و استمرار نسل بشر است. و انسان با ازدواج به آرامش روحی، فردی و اجتماعی و مودت و رحمت و تعادل روحی و روانی می‌رسد و شخصیت تازه و هدف‌داری را در خود احساس می‌کند.[12]/اندیشه قم

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1. محمد حسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیه، الطبعة الخامسة، 1417ج 15، ص 111 ـ 114.
2 . ناصر مکارم شیرازی و همکاران، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیة، چاپ چهارم، 1367، ج 14، ص 456 ـ 466.
3. زن در آیینه ی جلال و جمال، اثر استاد جوادی آملی.
4. آیین همسرداری، اثر استاد ابراهیم امینی.[1] . نساء/1.
[2] . روم/21.
[3] . بقره/223.
[4] . نور/33.
[5] . نور/32 و 33.
[6] . ر.ک: محمدی ری‌شهری، محمد، میزان الحکمة، ترجمه: حمیدرضا شیخی، قم، انتشارات دارالحدیث، چاپ دوم، 1379 هـ .ش، ج 5، ص 2251.
[7] . روم/21.
[8] . ر.ک: مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ سوم، 1374، ص 13 ـ 17.
[9] . نوری، حسین، مستدرک الوسائل، قم،‌ مؤسسه آل البیت، چاپ اول، 1408 ق. ج 14، ص 181.
[10] . کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1365، ج 5، ص 332.
[11] . نور/31 ـ 33.
[12] . ر.ک: مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، قم، انتشارات صدرا، 1369، ص 21 ـ 52؛ مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1367، ج 14، ص 436 ـ /468

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سلام دوستان به سایت من خوش آمدید حقیقت صراط: اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى نياز مى شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مى فرستد و زمين بركت خويش را بيرون مى ريزد.