حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.
جمعه, ۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۰۶:۵۵ ب.ظ

این افراد در قیامت اژدهایی به گردنشان آویزان است!



قیامت ،فقرزدایی با زکات،ترک زکات،زکات،مطالب مذهبی



این افراد در قیامت اژدهایی به گردنشان آویزان است!



حقیقت صراط: متاسفانه عده ی اندکی از مسلمین از صدر اسلام تاکنون، همواره به بهانه ی واهی از پرداخت این واجب الهی تفره رفته و می روند و گاه با خود می گویند با عدم پرداخت

( ادامه مطلب )

این مقدار تعیین شده، مال خود را حفظ نموده ایم، ولی غافل از این می باشند که ترک این عمل علاوه بر عقوبات اخروی، گاه شدایدی دنیوی نز در پی دارد، به نحوی که سیدجواد حسینی می نویسد؛ از امام صادق (ع) نقل شده است که «پیامبر اکرم (ص) وصایایی به علی (ع) نمود؛ از جمله فرمود: «یا علیُّ! مَن مَنَعَ قیراطاً مِن زکاةِ مالِهِ فلَیسَ بمُؤمِنٍ ولا مُسلِمٍ ولا کرامَةَ، یا علیُّ! تارک الزّکاة یسئَل الله الرّجعَةَ الی الدّنیا و ذلک قولُهُ عزَّ وَ جَلَّ: (حتی اِذا جاء اَحدَهُمُ المَوتُ قال ربِّ ارجِعونِ)؛ ای علی! هر کسی قیراطی از زکات مالش را نپردازد، نه مؤمن است و نه مسلمان، و نه ارزشی [در پیشگاه خدا دارد.] ای علی! تارک الزکات [به هنگام مرگ] از خداوند تقاضای بازگشت به این دنیا [برای جبران گناه عظیم خود] می کند[؛ اما پذیرفته نمی شود] و این همان است که خداوند [در قرآن به آن اشاره] فرموده: زمانی که مرگ یکی از آن ها فرا رسد، می گوید: پروردگارا! مرا باز گردانید! [؛ اما پاسخ منفی می شنود].» (وسائل الشیعه، ج6: 18)، همچنین حضرت امام صادق (ع) در جای دیگر فرموده اند: «اِنَّ الله عزَّ وجلَّ فرضَ للفُقَراءِ فی أموالِ الأغنیاء فریضةً لایحمدونَ اِلّا باَدَائِهَا و هِیَ الزَّکاةُ بِها حقَنوا دِمائَهُم و بِها سَمّوا مُسلمین؛ براستی که خداوند بزرگ برای فقیران در اموال اغنیا فریضه ای قرار داده که جز با اداء آن شایسته ستایش نیستند، و آن زکات است که به وسیله آن خون خود را حفظ می کنند و نان مسلمان بر آن ها گذارده می شود.» (همان: 19)
حضرت صادق (ع) در جایی دیگر می فرمایند: «مَن مَنعَ قیراطاً مِن الزَّکاة فَلیَمُت اِن شاء یهودیاً اَو نصرانیاً؛ کسی که قیراطی از زکات را منع کند یا باید یهودی از دنیا برود یا نصرانی (مسیحی).»
همچنین در ذیل آیه (وَلا یحسَبَنَّ الذین یبخَلونَ بَما اَتاهُمُ الله مِن فضلِهِ هُوَ خیراً لَهُم بَل هُوَ شَرٌّ لَهُم سَیُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ یومِ القیامة)؛ (آل عمران: آیه 180) «آن ها که بخل می ورزند و از آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است [و انفاق نمی کنند]، گمان نکنند برای آن ها خیر است؛ بلکه برای آن ها شر است. به زودی در روز قیامت آنچه را درباره آن بخل ورزیدند، همانند طوقی به گردن آن ها می افکنند.» حضرت باقر (ع) فرمو ه اند: «ما مِن أحدٍ یمنَعُ مِن زکاةِ مالِهِ شیئاً إلّا جَعَلَ الله ذلک یومَ القیامة ثُعباناً مِن نارٍ مُطَوَّقاً فی عُنُقِهِ یَنهَشُ؛ هر کس زکات مال خود را نپردازد، خدا آن مال را در روز قیامت به صورت اژدهایی از آتش مبدل می کند که به گردن او طوق می شود [همانطور که در دنیا به هیچ قیمت، این اموال را از خود دور نمی کرد] و مرتب او را نیش می زند.» (بحارالانوار، ج7: 195)


فقرزدایی با زکات


در این باب حضرت صادق (ع) فرموده اند: «ولو أنَّ النّاسَ ادُّوا زکاةَ اموالهم ما بقیَ مُسلمٌ فقیراً محتاجاً... و انَّ الناسَ ما افتقروا ولا احتاجُوا، و لاجاعوا، و لا عَرُوا، اِلّا بذنوبِ الأغنیاء؛ اگر همه مردم زکات اموال خود را بپردازند، مسلمانی فقیر و نیازمند باقی نخواهد ماند، و مردم فقیر، محتاج، گرسنه و برهنه نمی شوند؛ مگر به خاطر گناه ثروتمندان.» (وسائل الشیعه، ج6: 4)

سرانجام ترک زکات

در شأن نزول آیه (و مِنهُم مَن عاهَدَ الله لَئِن آتانا مِن فضلِهِ لنصَّدَّقَنَّ و لنَکونَنَّ مِن الصّالحین)؛ (توبه: آیه 75) «از آن ها کسانی هستند که با خدا پیمان بسته اند که اگر خداوند ما را از فضل خود روزی کند، قطعاً صدقه خواهیم داد و از شاکران خواهیم بود.» می خوانیم «ثعلبة بن حاطب» که مرد فقیری بود و مرتب به مسجد می آمد و در نماز جماعت پیامبر (ص) شرکت می کرد، اصرار داشت که حضرت دعا کند تا خداوند مال فراوانی به او بدهد! پیغمبر به او فرمود: «مقدار کمی که حقش را بتوانی ادا کنی، بهتر از مقدار زیادی است که توانایی ادای حقش را نداشته باشی». عرض کرد: به خدایی که تو را به حق فرستاده سوگند یاد می کنم اگر خداوند ثروتی به من عنایت کند، تمام حقوق آن را می پردازم.
پیامبر (ص) برای او دعا نمودند و چیزی نگذشت که ثروت فراوانی به او رسید و دارای گله گوسفندی شد، و به ناچار به آبادی های اطراف مدینه روی آورد و کم کم در نماز جماعت و جمعه شرکت نمی نمود.

پس از مدتی مأمور جمع آوری زکات از طرف پیامبر (ص) نزد او آمد؛ ولی این مرد دنیا دوست از پرداخت زکات خودداری کرد؛ بلکه به اصل تشریع این حکم الهی نیز اعتراض کرد و گفت: این «جزیه» است! هنگامی که پیامبر (ص) سخن او را شنید، فرمود: «یا وَیحَ ثَعلَبَةَ! یا وبحَ ثَعلَبَة! وای بر ثعلبه! وای بر ثعلبه!» در این هنگام آیه فوق نازل شد و سرانجام ثعلبه مرتد از دنیا رفت. (سفینة البحار، ج1: 497- 498؛ تفسیر نمونه، ج8: 48)



نوشته شده توسط elaheh solimani
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.

مترجم سایت

حقیقت صراط

صراط بهشت ، ظهور قابليت‌ها در قيامت است

پس‌ رسيدن‌ به‌ بهشتِ فعليّت‌، يعني‌ بهشتِ بعد از طيّ عالم‌ برزخ‌ در قيامت‌، بعد از امتحانات‌ در دنيا بوده‌؛ و هر كس‌ امتحانانش‌ بهتر و نتيجه‌اش‌ عاليتر باشد، به‌ صراط‌ مستقيم‌ نزديكتر و به‌ راه‌ و روش‌ عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ مناسب‌تر و ملايم‌تر است‌.

اصحاب‌ اليمين‌: يعني‌ سعادتمندان‌ و نيكاني‌ كه‌ كارهاي‌ خوب‌ انجام‌ ميداده‌اند و از زشتي‌ها پرهيز مي‌نموده‌اند، ولي‌ نتوانسته‌اند ريشه علاقۀ به‌ دنيا و ماسِوَی‌ الله‌ را در وجودشان‌ بسوزانند. و منظور از «دنيا» غير خداست‌؛ هر چه‌ باشد، و هر مقام‌ و درجه‌ و فضيلتي‌ بوده‌ باشد.

غير خدا هر چه‌ هست‌ دنياست‌، گرچه‌ بهشت‌ و مقام‌ باشد. زيرا دنيا يعني‌ حيات‌ دانيه‌؛ و كسي‌ كه‌ منظور و مقصودش‌ مقصور و محصور در ذات‌ اقدس‌ حضرت‌ احديّت‌ نبوده‌ باشد، در زندگي‌ پس‌ زيست‌ ميكند گر چه‌ داراي‌ فضائل‌ و مكارمي‌ هم‌ بوده‌ باشد.

اصحاب‌ اليمين‌ از روي‌ جهنّم‌ عبور ميكنند؛ و چون‌ حقيقت‌ آتش‌ را درنيافته‌اند و بدان‌ در دنيا قدري‌ نزديك‌ شده‌اند، مانند شخص‌ سواره‌ و يا پياده‌ هستند كه‌ از ديدن‌ مناظر دوزخ‌ در وقت‌ عبور در دهشت‌ است‌ و از حرارت‌ و هواي‌ نامطبوع‌ آن‌ قدري‌ ناراحت‌ است‌.

 


p30web

جدول پخش ورزش از تلویزیون

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ابزار هدايت به بالاي صفجه

یوزر و پسورد 32

الکسا

ابزار وبلاگ



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
بایگانی
کلمات کلیدی

فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟

فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی(ع)

دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست‌؟

آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟

چرا دعاهایمان مستجاب نمیشود ؟

واژه ای زیبا در آیة الکرسی

سه گروه که خدا به آنها لبخند می زند!

این افراد در قیامت اژدهایی به گردنشان آویزان است!

آشنایی با توصیه‌های معنوی برای شب یلدا

3 توصیه قرآن کریم برای دولت اعتدال

پنج دستورالعمل برای انسانیت

8 عذاب روحی جهنمیان !

نعل اسب از خرافه تا واقعیت !؟+عکس

بهترین راه به جای توبه کردن چیست؟

5 تکنیک برای دوستی‌های عمیق‌تر در اسلام

رسالت نهج البلاغه چیست؟

محبوب‌ترین بنده خدا در کلام امام علی(ع)

اهمیت عدد چهل در متون دینی

خشت آخر خانه نبوت

اربعین حسینی

22شرط برای حفظ قرآن

جدول تمام مراسمات اربعین حسینی : جدول

یک اربعین اسیر بلایم

اسیر عشق

نمونه هایی از غلو درباره امام حسین(ع)

اعمال روز اربعین + متن کامل زیارت

آیه‌ای که امام حسین(ع) در راه کربلا خواند

فرازی از زیارت اربعین

آیاتی در مورد هدایت

40 پاداش باورنکردنی برای یک زیارت

نویسندگان
آخرین نظرات

مجله نایت پلاس


دریافت کد مجله

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار



قیامت ،فقرزدایی با زکات،ترک زکات،زکات،مطالب مذهبی



این افراد در قیامت اژدهایی به گردنشان آویزان است!



حقیقت صراط: متاسفانه عده ی اندکی از مسلمین از صدر اسلام تاکنون، همواره به بهانه ی واهی از پرداخت این واجب الهی تفره رفته و می روند و گاه با خود می گویند با عدم پرداخت

( ادامه مطلب )

این مقدار تعیین شده، مال خود را حفظ نموده ایم، ولی غافل از این می باشند که ترک این عمل علاوه بر عقوبات اخروی، گاه شدایدی دنیوی نز در پی دارد، به نحوی که سیدجواد حسینی می نویسد؛ از امام صادق (ع) نقل شده است که «پیامبر اکرم (ص) وصایایی به علی (ع) نمود؛ از جمله فرمود: «یا علیُّ! مَن مَنَعَ قیراطاً مِن زکاةِ مالِهِ فلَیسَ بمُؤمِنٍ ولا مُسلِمٍ ولا کرامَةَ، یا علیُّ! تارک الزّکاة یسئَل الله الرّجعَةَ الی الدّنیا و ذلک قولُهُ عزَّ وَ جَلَّ: (حتی اِذا جاء اَحدَهُمُ المَوتُ قال ربِّ ارجِعونِ)؛ ای علی! هر کسی قیراطی از زکات مالش را نپردازد، نه مؤمن است و نه مسلمان، و نه ارزشی [در پیشگاه خدا دارد.] ای علی! تارک الزکات [به هنگام مرگ] از خداوند تقاضای بازگشت به این دنیا [برای جبران گناه عظیم خود] می کند[؛ اما پذیرفته نمی شود] و این همان است که خداوند [در قرآن به آن اشاره] فرموده: زمانی که مرگ یکی از آن ها فرا رسد، می گوید: پروردگارا! مرا باز گردانید! [؛ اما پاسخ منفی می شنود].» (وسائل الشیعه، ج6: 18)، همچنین حضرت امام صادق (ع) در جای دیگر فرموده اند: «اِنَّ الله عزَّ وجلَّ فرضَ للفُقَراءِ فی أموالِ الأغنیاء فریضةً لایحمدونَ اِلّا باَدَائِهَا و هِیَ الزَّکاةُ بِها حقَنوا دِمائَهُم و بِها سَمّوا مُسلمین؛ براستی که خداوند بزرگ برای فقیران در اموال اغنیا فریضه ای قرار داده که جز با اداء آن شایسته ستایش نیستند، و آن زکات است که به وسیله آن خون خود را حفظ می کنند و نان مسلمان بر آن ها گذارده می شود.» (همان: 19)
حضرت صادق (ع) در جایی دیگر می فرمایند: «مَن مَنعَ قیراطاً مِن الزَّکاة فَلیَمُت اِن شاء یهودیاً اَو نصرانیاً؛ کسی که قیراطی از زکات را منع کند یا باید یهودی از دنیا برود یا نصرانی (مسیحی).»
همچنین در ذیل آیه (وَلا یحسَبَنَّ الذین یبخَلونَ بَما اَتاهُمُ الله مِن فضلِهِ هُوَ خیراً لَهُم بَل هُوَ شَرٌّ لَهُم سَیُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ یومِ القیامة)؛ (آل عمران: آیه 180) «آن ها که بخل می ورزند و از آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است [و انفاق نمی کنند]، گمان نکنند برای آن ها خیر است؛ بلکه برای آن ها شر است. به زودی در روز قیامت آنچه را درباره آن بخل ورزیدند، همانند طوقی به گردن آن ها می افکنند.» حضرت باقر (ع) فرمو ه اند: «ما مِن أحدٍ یمنَعُ مِن زکاةِ مالِهِ شیئاً إلّا جَعَلَ الله ذلک یومَ القیامة ثُعباناً مِن نارٍ مُطَوَّقاً فی عُنُقِهِ یَنهَشُ؛ هر کس زکات مال خود را نپردازد، خدا آن مال را در روز قیامت به صورت اژدهایی از آتش مبدل می کند که به گردن او طوق می شود [همانطور که در دنیا به هیچ قیمت، این اموال را از خود دور نمی کرد] و مرتب او را نیش می زند.» (بحارالانوار، ج7: 195)


فقرزدایی با زکات


در این باب حضرت صادق (ع) فرموده اند: «ولو أنَّ النّاسَ ادُّوا زکاةَ اموالهم ما بقیَ مُسلمٌ فقیراً محتاجاً... و انَّ الناسَ ما افتقروا ولا احتاجُوا، و لاجاعوا، و لا عَرُوا، اِلّا بذنوبِ الأغنیاء؛ اگر همه مردم زکات اموال خود را بپردازند، مسلمانی فقیر و نیازمند باقی نخواهد ماند، و مردم فقیر، محتاج، گرسنه و برهنه نمی شوند؛ مگر به خاطر گناه ثروتمندان.» (وسائل الشیعه، ج6: 4)

سرانجام ترک زکات

در شأن نزول آیه (و مِنهُم مَن عاهَدَ الله لَئِن آتانا مِن فضلِهِ لنصَّدَّقَنَّ و لنَکونَنَّ مِن الصّالحین)؛ (توبه: آیه 75) «از آن ها کسانی هستند که با خدا پیمان بسته اند که اگر خداوند ما را از فضل خود روزی کند، قطعاً صدقه خواهیم داد و از شاکران خواهیم بود.» می خوانیم «ثعلبة بن حاطب» که مرد فقیری بود و مرتب به مسجد می آمد و در نماز جماعت پیامبر (ص) شرکت می کرد، اصرار داشت که حضرت دعا کند تا خداوند مال فراوانی به او بدهد! پیغمبر به او فرمود: «مقدار کمی که حقش را بتوانی ادا کنی، بهتر از مقدار زیادی است که توانایی ادای حقش را نداشته باشی». عرض کرد: به خدایی که تو را به حق فرستاده سوگند یاد می کنم اگر خداوند ثروتی به من عنایت کند، تمام حقوق آن را می پردازم.
پیامبر (ص) برای او دعا نمودند و چیزی نگذشت که ثروت فراوانی به او رسید و دارای گله گوسفندی شد، و به ناچار به آبادی های اطراف مدینه روی آورد و کم کم در نماز جماعت و جمعه شرکت نمی نمود.

پس از مدتی مأمور جمع آوری زکات از طرف پیامبر (ص) نزد او آمد؛ ولی این مرد دنیا دوست از پرداخت زکات خودداری کرد؛ بلکه به اصل تشریع این حکم الهی نیز اعتراض کرد و گفت: این «جزیه» است! هنگامی که پیامبر (ص) سخن او را شنید، فرمود: «یا وَیحَ ثَعلَبَةَ! یا وبحَ ثَعلَبَة! وای بر ثعلبه! وای بر ثعلبه!» در این هنگام آیه فوق نازل شد و سرانجام ثعلبه مرتد از دنیا رفت. (سفینة البحار، ج1: 497- 498؛ تفسیر نمونه، ج8: 48)

نظرات (۱)

۰۴ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۲۸ tavabin-montazer علیزاده
واقعا وبلاگ پرمحتوایی دارین
موفق باشین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سلام دوستان به سایت من خوش آمدید حقیقت صراط: اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى نياز مى شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مى فرستد و زمين بركت خويش را بيرون مى ريزد.