حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.
سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۴۷ ب.ظ

خورشید در پس واژه ها


خورشید در پس واژه ها

حقیقت صراط: دگرگونی‌های بزرگ در جهان و مباحث آخرالزمانی، ظهور موعود و منجی؛ به یک دین ، مذهب و عقیده منحصر نمی‌شود و تقریباً همه ابنای بشر در طول تاریخ منتظر حوادث خطیر و بزرگی در پایان جهان هستند. انسان‌ها به روزهای خوبی می‌اندیشند که ستم برچیده و زمین پر از داد و مهرورزی و برابری شود. در نگاره‌ها و انگاره‌ها، چنین رویکردی پس از حادثه‌ای بزرگ روی خواهد داد، اتفاقی که شاید خوش نباشد. با توجه به عملکرد بشر در پیروی از هوس‌ها و طغیان و سرکشی ، به راحتی قابل درک است که این حادثه شاید یک انفجار باشد؛ وقتی که غصه‌ها روزافزون شود و بغض، گلوی عالم را بگیرد و در یک لحظه غم‌انگیز اشک‌ها جاری شود و پس از آن سبکدلی جای کینه را بگیرد.  ( ادامه مطلب )

درباره تمام عناصر این حادثه شاید صدها تعبیر و هزاران واژه به کار رفته باشد. در هر زبان و آیینی، قدیمی‌ترین واژه‌ها،‌ به موعود آخرالزمانی اختصاص دارد. دیرینگی این باور و کهنگی واژگان، در عین زنده و پویا بودن آن، همواره علاقه‌مندان را به معنا کردن و مصداق‌یابی می‌کشاند و در هر عصری حوادث گوناگون، تاریخ‌های زمانی خاص و شخصیت‌های ویژه، مورد توجه قرار می‌گیرند و در بسیاری از موارد، افکار عمومی نیز به بازی گرفته شده و از این باور سوء استفاده می‌شود.

نکته‌ای که در این نوشتار به تبیین آن می‌پردازیم، فرایند دگرگونی زبان و کاربرد معانی و الفاظ است که در موضوع مورد بحث یعنی حکومت جهانی موعود، مدخلیت دارد. برای آشناتر شدن با این بحث، در مرحله اول مثال‌هایی را بیان می‌کنیم: انسان‌ها در روزگاران قدیم از درخت و چوب در خانه‌سازی و وسایل منزل استفاده می‌کردند. پس از گذشت زمان  و بالارفتن دانش و تجربه بشر، به تدریج ظروف سفالی و فلزاتی چون مس و آهن برای ساخت اسباب به کار رفت تا این‌که بشر توانست مواد پلاستیکی را تولید کند.

بهره‌گیری از مواد طبیعی در دوره‌ای و جایگزینی مواد مصنوعی در دوره‌ای دیگر، نتوانست ذائقه بشر را تغییر دهد. به این سیر تحول توجه کنید: میز و صندلی از کُنده درخت، میز و صندلی با چوب تراشیده شده ، فلزی ، فلز و چوب، پلاستیکی ، پلاستیکی در طرح چوب، مصنوعی در طرح خام درختی، چوبی با پرداخت‌های صنعتی و رنگ ، مواد ترکیبی با بافت‌های طبیعی و مصنوعی، صندلی‌های سیمانی معمولی با رنگ ساده و یا رنگ‌آمیزی چوبی و نیز سیمانی نقش‌برجسته درختی.

ده‌ها نوع دیگرهم‌ شاید وجود داشته باشد، اما منظور ما از این مثال چیست؟ همان طور که مشاهده می‌شود، مفهوم درخت و چوب بارها با مصادیق گوناگون در ذهن مردم منعکس می‌شود، اما واقعیت این است که تصویر چوبی ثابت است، اما نوع آن که طبیعی، مصنوعی یا نقش و رنگ است تغییر کرده است . این مثال را به خاطر بسپارید تا بعد.

مثال دیگر اینکه انسان‌های اولیه از تصویرگری بر روی دیوار غار‌ها به ثبت و انتقال پیام می پرداختند. با پیشرفت بشر،  ابزار و اجناس دیگری نیز در این راستا به کار بسته شد تا به صنعت تولید کاغذ و سپس چاپ و نشر رسید . در عصر ما رایانه و تلفن همراه عرصه ارتباطات را متحول ساخته و باز هم شاهد این هستیم که نقاشی، تصویر و شکلک به جهت امکان، سرعت و چکیده بودن در انتقال پیام، جایگزین متن می‌شود. شاید بتوان این  پدیده  را بازگشت به دوران پارینه سنگی دانست!

یک مثال روشن‌تر.... ، اخوان ثالث می‌نویسد: به او گفتم بیا تفننی کنیم، هر کدام دو بیت بسازیم با واژه‌هایی که مال زمان سعدی باشد، یعنی مفهوم و رایج زمان سعدی و در عالم مثلاً پند و نصیحت که یک جوان امروزی بفهمد، ولی سعدی از آن سر در نیاورد، با وجود آنکه چون سعدی، فارسی‌دان و استاد سخن کم داریم... من این دو بیت را گفتم شاید به عنوان شاهد به درد محققی زبان‌شناس بخورد...

ضد ضربه است ساعتت، اما

زیر پتکش نگستری بهتر

ضد آب است لیک در حمام

زیر دوشش نیاوری، بهتر!

هنوز تا رسیدن به نکته اصلی یک گام دیگر باقی است . به اطراف خود نگاه کنید، جهان در حال تبدیل شدن به یک دهکده کوچک است که همه همدیگر را می‌شناسند و از احوال یکدیگر خبر دارند . اطلاعات شخصی چون شغل ، علاقه‌مندی‌ها، ازدواج و خاطرات افراد برای همه قابل دسترسی است .

در این روستای چند میلیاردی هر کس یک کد دارد که با آن کد دیده، شنیده، درک، شناسایی و ردیابی می‌شود. بسیار  دور نیست که چنین امکانی برای همه انسان‌ها به وجود بیاید .  ریزپردازنده‌ها هر روز کوچک‌تر می‌شوند و تسلط بشر بر امواج بیشتر می‌شود . هر شخص دارای رایانه‌ بسیار کوچکی خواهد شد که تمام نیازهای ارتباطی او را برآورده  می‌سازد.

به نظر شما سرنوشت این ابزارهای رسانه‌ای چه خواهد بود؟ شاید بگویید یک انفجار اتمی بزرگ همه این تکنولوژی‌ها را از بین خواهد برد. اما شاید گزینه دیگری هم وجود داشته باشد . وقتی شما احساس کنید رازهایتان توسط ابزار نوین در گوش همه نجوا می‌شود و راز‌مگویی نمانده و هیچ حجابی بین خواسته‌ها و دانسته‌های شخصی و عمومی قابل فرض نیست و همه چیز تحت کنترل و قابل بررسی است حتی گذشته‌ها، آن‌ هنگام است که حس آزادی‌خواهی شما ممکن است به خروش بیاید و نهضت بازگشت به طبیعت را برای رهایی از شرّ این تکنولوژی بی‌اخلاق، برپاکند! البته این یک فرض است!

اکنون گریزی به موضوع حکومت جهانی داشته باشیم. به تمام واژه‌هایی فکر کنید که در این باره مطرح شده و کلید واژه‌ها را مرور کنید. جنگ، دجال، شمشیر، 666، آرماگدون، سفیانی، پرچم‌های سیاه، سوشیانت، و ... ده‌ها عبارت و داستان و پیش‌بینی دیگر که در سینه گذشتگان و کتاب‌ها ماندگار شده است.

این گزاره‌ها در زمان خود از بار معنایی مخصوصی برخوردار بودند، ضمن آنکه رمزآلود بیان شده‌اند، چون مربوط به آینده هستند. انسان‌ها در هر دوره تلاش کرده‌اند معانی و مصداق‌های این جریان را بر واقعیت‌های اطراف خود تطبیق کنند.

از همین رو گاهی ظهور را فرایندی ضد علم دانسته‌اند و گاه اتفاقی منطبق بر دستاوردهای علمی بشر و گاه پدیده‌ای بسیار پیشرفته و مافوق دانش بشری. مقدار زیادی از این گمانه‌زنی‌ها به علت دقت نکردن در زندگی واژه‌ها و دگرگونی معنا در گذشت زمان است . برای نمونه به عبارت قیام با شمشیر توجه کنید . این عبارت در زمان خود بار معنایی مشخصی داشته، چون در آن عصر نیروهای نظامی از سلاح سرد استفاده می‌کردند.

با پیشرفت ابزارها و ورود سلاح‌های گرم ، این پرسش به وجود آمد که قیام مقدسی که در روایات تاریخی به‌ آن اشاره شده، چگونه خواهد بود؟ این‌جاست که دسته‌های مختلف فکری به میان می‌آید و عده‌ای حاضر به تغییر در معنای متون کهن نمی‌شوند و عده‌ای نیز صنعت روز را همان وعده تاریخی می‌دانند و  هر لحظه به جهت این شواهد، منتظر ظهور هستند.

گروهی نیز با رد نکردن پیشرفت‌های بشری، در فکر توجیه روایات برآمده و راه حلی میانه ارایه می‌کنند که همان از بین رفتن ابزار نوین به دلایل نامشخص و قیام با شمشیر است. دو مطلب کوچک را به ذهن بسپارید. شاید مراد از شمشیر همان نماد جنگ و مبارزه باشد، نه نوع سلاح و دیگر این که با روی کار آمدن ابزار جنگی الکترونیک، تکلیف برداشت‌های گذشته چیست؟

اکنون که آهسته آهسته ، قصد ما از مثال‌های بالا روشن می‌شود، یک نمونه کاملاً فرضی را مطرح می کنیم؛ اگر هزار سال پیش گفته می‌‌شد وقتی ظهور اتفاق می‌افتد که مردم با نقاشی، کتابت می‌کنند و می‌نویسند، آیا بدین معنا می‌بود که انسان‌ها پس از انفجار هسته‌ای به دوره غارنشینی باز می‌گردند یا به جای حروفچینی کلمات، از شکلک‌ها در یاهو مسنجر یا همراه خود استفاده می‌کنند؟! و شاید معنای دیگری داشته باشد که ما نمی‌دانیم!

آیا با این نگاه به کلمه‌های حکومت جهانی، موعود، ظهور، انتظار، قیام، انتقام و ... اندیشیده‌ایم؟ بنابراین پیشنهاد ما این است که به جای آن که درباره حوادث پیش و پس از ظهور، به ضرس قاطع سخن بگوییم، همواره احتمالات دیگر را نیز در نظر داشته ‌باشیم و بیشتر به اصل مسئله و تکلیف خود در برابر آن بیندیشیم.



نوشته شده توسط elaheh solimani
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

حقیقت صراط

حقیقت صراط: خدای متعال در سوره های متعددی از قرآن کریم با اشاره به مسأله مهم هدایت ، مردم را به روی آوردن به صراط مستقیم دعوت می کند و آن را ضرورتی برای هدایت و تکامل بشریت معرفی می نماید.

مترجم سایت

حقیقت صراط

صراط بهشت ، ظهور قابليت‌ها در قيامت است

پس‌ رسيدن‌ به‌ بهشتِ فعليّت‌، يعني‌ بهشتِ بعد از طيّ عالم‌ برزخ‌ در قيامت‌، بعد از امتحانات‌ در دنيا بوده‌؛ و هر كس‌ امتحانانش‌ بهتر و نتيجه‌اش‌ عاليتر باشد، به‌ صراط‌ مستقيم‌ نزديكتر و به‌ راه‌ و روش‌ عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ مناسب‌تر و ملايم‌تر است‌.

اصحاب‌ اليمين‌: يعني‌ سعادتمندان‌ و نيكاني‌ كه‌ كارهاي‌ خوب‌ انجام‌ ميداده‌اند و از زشتي‌ها پرهيز مي‌نموده‌اند، ولي‌ نتوانسته‌اند ريشه علاقۀ به‌ دنيا و ماسِوَی‌ الله‌ را در وجودشان‌ بسوزانند. و منظور از «دنيا» غير خداست‌؛ هر چه‌ باشد، و هر مقام‌ و درجه‌ و فضيلتي‌ بوده‌ باشد.

غير خدا هر چه‌ هست‌ دنياست‌، گرچه‌ بهشت‌ و مقام‌ باشد. زيرا دنيا يعني‌ حيات‌ دانيه‌؛ و كسي‌ كه‌ منظور و مقصودش‌ مقصور و محصور در ذات‌ اقدس‌ حضرت‌ احديّت‌ نبوده‌ باشد، در زندگي‌ پس‌ زيست‌ ميكند گر چه‌ داراي‌ فضائل‌ و مكارمي‌ هم‌ بوده‌ باشد.

اصحاب‌ اليمين‌ از روي‌ جهنّم‌ عبور ميكنند؛ و چون‌ حقيقت‌ آتش‌ را درنيافته‌اند و بدان‌ در دنيا قدري‌ نزديك‌ شده‌اند، مانند شخص‌ سواره‌ و يا پياده‌ هستند كه‌ از ديدن‌ مناظر دوزخ‌ در وقت‌ عبور در دهشت‌ است‌ و از حرارت‌ و هواي‌ نامطبوع‌ آن‌ قدري‌ ناراحت‌ است‌.

 


p30web

جدول پخش ورزش از تلویزیون

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ابزار هدايت به بالاي صفجه

یوزر و پسورد 32

الکسا

ابزار وبلاگ



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
بایگانی
کلمات کلیدی

فرق بین مُخلِص و مُخلَص چیست؟

فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی(ع)

دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست‌؟

آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟

چرا دعاهایمان مستجاب نمیشود ؟

واژه ای زیبا در آیة الکرسی

سه گروه که خدا به آنها لبخند می زند!

این افراد در قیامت اژدهایی به گردنشان آویزان است!

آشنایی با توصیه‌های معنوی برای شب یلدا

3 توصیه قرآن کریم برای دولت اعتدال

پنج دستورالعمل برای انسانیت

8 عذاب روحی جهنمیان !

نعل اسب از خرافه تا واقعیت !؟+عکس

بهترین راه به جای توبه کردن چیست؟

5 تکنیک برای دوستی‌های عمیق‌تر در اسلام

رسالت نهج البلاغه چیست؟

محبوب‌ترین بنده خدا در کلام امام علی(ع)

اهمیت عدد چهل در متون دینی

خشت آخر خانه نبوت

اربعین حسینی

22شرط برای حفظ قرآن

جدول تمام مراسمات اربعین حسینی : جدول

یک اربعین اسیر بلایم

اسیر عشق

نمونه هایی از غلو درباره امام حسین(ع)

اعمال روز اربعین + متن کامل زیارت

آیه‌ای که امام حسین(ع) در راه کربلا خواند

فرازی از زیارت اربعین

آیاتی در مورد هدایت

40 پاداش باورنکردنی برای یک زیارت

نویسندگان
آخرین نظرات

مجله نایت پلاس


دریافت کد مجله

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

کد اخبار

خورشید در پس واژه ها

سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۴۷ ب.ظ


خورشید در پس واژه ها

حقیقت صراط: دگرگونی‌های بزرگ در جهان و مباحث آخرالزمانی، ظهور موعود و منجی؛ به یک دین ، مذهب و عقیده منحصر نمی‌شود و تقریباً همه ابنای بشر در طول تاریخ منتظر حوادث خطیر و بزرگی در پایان جهان هستند. انسان‌ها به روزهای خوبی می‌اندیشند که ستم برچیده و زمین پر از داد و مهرورزی و برابری شود. در نگاره‌ها و انگاره‌ها، چنین رویکردی پس از حادثه‌ای بزرگ روی خواهد داد، اتفاقی که شاید خوش نباشد. با توجه به عملکرد بشر در پیروی از هوس‌ها و طغیان و سرکشی ، به راحتی قابل درک است که این حادثه شاید یک انفجار باشد؛ وقتی که غصه‌ها روزافزون شود و بغض، گلوی عالم را بگیرد و در یک لحظه غم‌انگیز اشک‌ها جاری شود و پس از آن سبکدلی جای کینه را بگیرد.  ( ادامه مطلب )

درباره تمام عناصر این حادثه شاید صدها تعبیر و هزاران واژه به کار رفته باشد. در هر زبان و آیینی، قدیمی‌ترین واژه‌ها،‌ به موعود آخرالزمانی اختصاص دارد. دیرینگی این باور و کهنگی واژگان، در عین زنده و پویا بودن آن، همواره علاقه‌مندان را به معنا کردن و مصداق‌یابی می‌کشاند و در هر عصری حوادث گوناگون، تاریخ‌های زمانی خاص و شخصیت‌های ویژه، مورد توجه قرار می‌گیرند و در بسیاری از موارد، افکار عمومی نیز به بازی گرفته شده و از این باور سوء استفاده می‌شود.

نکته‌ای که در این نوشتار به تبیین آن می‌پردازیم، فرایند دگرگونی زبان و کاربرد معانی و الفاظ است که در موضوع مورد بحث یعنی حکومت جهانی موعود، مدخلیت دارد. برای آشناتر شدن با این بحث، در مرحله اول مثال‌هایی را بیان می‌کنیم: انسان‌ها در روزگاران قدیم از درخت و چوب در خانه‌سازی و وسایل منزل استفاده می‌کردند. پس از گذشت زمان  و بالارفتن دانش و تجربه بشر، به تدریج ظروف سفالی و فلزاتی چون مس و آهن برای ساخت اسباب به کار رفت تا این‌که بشر توانست مواد پلاستیکی را تولید کند.

بهره‌گیری از مواد طبیعی در دوره‌ای و جایگزینی مواد مصنوعی در دوره‌ای دیگر، نتوانست ذائقه بشر را تغییر دهد. به این سیر تحول توجه کنید: میز و صندلی از کُنده درخت، میز و صندلی با چوب تراشیده شده ، فلزی ، فلز و چوب، پلاستیکی ، پلاستیکی در طرح چوب، مصنوعی در طرح خام درختی، چوبی با پرداخت‌های صنعتی و رنگ ، مواد ترکیبی با بافت‌های طبیعی و مصنوعی، صندلی‌های سیمانی معمولی با رنگ ساده و یا رنگ‌آمیزی چوبی و نیز سیمانی نقش‌برجسته درختی.

ده‌ها نوع دیگرهم‌ شاید وجود داشته باشد، اما منظور ما از این مثال چیست؟ همان طور که مشاهده می‌شود، مفهوم درخت و چوب بارها با مصادیق گوناگون در ذهن مردم منعکس می‌شود، اما واقعیت این است که تصویر چوبی ثابت است، اما نوع آن که طبیعی، مصنوعی یا نقش و رنگ است تغییر کرده است . این مثال را به خاطر بسپارید تا بعد.

مثال دیگر اینکه انسان‌های اولیه از تصویرگری بر روی دیوار غار‌ها به ثبت و انتقال پیام می پرداختند. با پیشرفت بشر،  ابزار و اجناس دیگری نیز در این راستا به کار بسته شد تا به صنعت تولید کاغذ و سپس چاپ و نشر رسید . در عصر ما رایانه و تلفن همراه عرصه ارتباطات را متحول ساخته و باز هم شاهد این هستیم که نقاشی، تصویر و شکلک به جهت امکان، سرعت و چکیده بودن در انتقال پیام، جایگزین متن می‌شود. شاید بتوان این  پدیده  را بازگشت به دوران پارینه سنگی دانست!

یک مثال روشن‌تر.... ، اخوان ثالث می‌نویسد: به او گفتم بیا تفننی کنیم، هر کدام دو بیت بسازیم با واژه‌هایی که مال زمان سعدی باشد، یعنی مفهوم و رایج زمان سعدی و در عالم مثلاً پند و نصیحت که یک جوان امروزی بفهمد، ولی سعدی از آن سر در نیاورد، با وجود آنکه چون سعدی، فارسی‌دان و استاد سخن کم داریم... من این دو بیت را گفتم شاید به عنوان شاهد به درد محققی زبان‌شناس بخورد...

ضد ضربه است ساعتت، اما

زیر پتکش نگستری بهتر

ضد آب است لیک در حمام

زیر دوشش نیاوری، بهتر!

هنوز تا رسیدن به نکته اصلی یک گام دیگر باقی است . به اطراف خود نگاه کنید، جهان در حال تبدیل شدن به یک دهکده کوچک است که همه همدیگر را می‌شناسند و از احوال یکدیگر خبر دارند . اطلاعات شخصی چون شغل ، علاقه‌مندی‌ها، ازدواج و خاطرات افراد برای همه قابل دسترسی است .

در این روستای چند میلیاردی هر کس یک کد دارد که با آن کد دیده، شنیده، درک، شناسایی و ردیابی می‌شود. بسیار  دور نیست که چنین امکانی برای همه انسان‌ها به وجود بیاید .  ریزپردازنده‌ها هر روز کوچک‌تر می‌شوند و تسلط بشر بر امواج بیشتر می‌شود . هر شخص دارای رایانه‌ بسیار کوچکی خواهد شد که تمام نیازهای ارتباطی او را برآورده  می‌سازد.

به نظر شما سرنوشت این ابزارهای رسانه‌ای چه خواهد بود؟ شاید بگویید یک انفجار اتمی بزرگ همه این تکنولوژی‌ها را از بین خواهد برد. اما شاید گزینه دیگری هم وجود داشته باشد . وقتی شما احساس کنید رازهایتان توسط ابزار نوین در گوش همه نجوا می‌شود و راز‌مگویی نمانده و هیچ حجابی بین خواسته‌ها و دانسته‌های شخصی و عمومی قابل فرض نیست و همه چیز تحت کنترل و قابل بررسی است حتی گذشته‌ها، آن‌ هنگام است که حس آزادی‌خواهی شما ممکن است به خروش بیاید و نهضت بازگشت به طبیعت را برای رهایی از شرّ این تکنولوژی بی‌اخلاق، برپاکند! البته این یک فرض است!

اکنون گریزی به موضوع حکومت جهانی داشته باشیم. به تمام واژه‌هایی فکر کنید که در این باره مطرح شده و کلید واژه‌ها را مرور کنید. جنگ، دجال، شمشیر، 666، آرماگدون، سفیانی، پرچم‌های سیاه، سوشیانت، و ... ده‌ها عبارت و داستان و پیش‌بینی دیگر که در سینه گذشتگان و کتاب‌ها ماندگار شده است.

این گزاره‌ها در زمان خود از بار معنایی مخصوصی برخوردار بودند، ضمن آنکه رمزآلود بیان شده‌اند، چون مربوط به آینده هستند. انسان‌ها در هر دوره تلاش کرده‌اند معانی و مصداق‌های این جریان را بر واقعیت‌های اطراف خود تطبیق کنند.

از همین رو گاهی ظهور را فرایندی ضد علم دانسته‌اند و گاه اتفاقی منطبق بر دستاوردهای علمی بشر و گاه پدیده‌ای بسیار پیشرفته و مافوق دانش بشری. مقدار زیادی از این گمانه‌زنی‌ها به علت دقت نکردن در زندگی واژه‌ها و دگرگونی معنا در گذشت زمان است . برای نمونه به عبارت قیام با شمشیر توجه کنید . این عبارت در زمان خود بار معنایی مشخصی داشته، چون در آن عصر نیروهای نظامی از سلاح سرد استفاده می‌کردند.

با پیشرفت ابزارها و ورود سلاح‌های گرم ، این پرسش به وجود آمد که قیام مقدسی که در روایات تاریخی به‌ آن اشاره شده، چگونه خواهد بود؟ این‌جاست که دسته‌های مختلف فکری به میان می‌آید و عده‌ای حاضر به تغییر در معنای متون کهن نمی‌شوند و عده‌ای نیز صنعت روز را همان وعده تاریخی می‌دانند و  هر لحظه به جهت این شواهد، منتظر ظهور هستند.

گروهی نیز با رد نکردن پیشرفت‌های بشری، در فکر توجیه روایات برآمده و راه حلی میانه ارایه می‌کنند که همان از بین رفتن ابزار نوین به دلایل نامشخص و قیام با شمشیر است. دو مطلب کوچک را به ذهن بسپارید. شاید مراد از شمشیر همان نماد جنگ و مبارزه باشد، نه نوع سلاح و دیگر این که با روی کار آمدن ابزار جنگی الکترونیک، تکلیف برداشت‌های گذشته چیست؟

اکنون که آهسته آهسته ، قصد ما از مثال‌های بالا روشن می‌شود، یک نمونه کاملاً فرضی را مطرح می کنیم؛ اگر هزار سال پیش گفته می‌‌شد وقتی ظهور اتفاق می‌افتد که مردم با نقاشی، کتابت می‌کنند و می‌نویسند، آیا بدین معنا می‌بود که انسان‌ها پس از انفجار هسته‌ای به دوره غارنشینی باز می‌گردند یا به جای حروفچینی کلمات، از شکلک‌ها در یاهو مسنجر یا همراه خود استفاده می‌کنند؟! و شاید معنای دیگری داشته باشد که ما نمی‌دانیم!

آیا با این نگاه به کلمه‌های حکومت جهانی، موعود، ظهور، انتظار، قیام، انتقام و ... اندیشیده‌ایم؟ بنابراین پیشنهاد ما این است که به جای آن که درباره حوادث پیش و پس از ظهور، به ضرس قاطع سخن بگوییم، همواره احتمالات دیگر را نیز در نظر داشته ‌باشیم و بیشتر به اصل مسئله و تکلیف خود در برابر آن بیندیشیم.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سلام دوستان به سایت من خوش آمدید حقیقت صراط: اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى نياز مى شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مى فرستد و زمين بركت خويش را بيرون مى ريزد.